کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دلایل درخواست توقف جنگ یمن از سوی آمریکا

14 آبان 1397 ساعت 20:12

همزمان با مطرح شدن درخواست آمریکا و غرب برای پایان جنگ یمن، متجاوزان با هدف دست اندازی بر مناطق بیشتر در آستانه گفتگوی احتمالی دست به تحرکاتی شکست خورده زدند.


به گزارش جهان نیوز، پس از اینکه آمریکا و غربی ها که طی قریب به چهار سال جنگ در یمن چشم خود را به روی جنایات ائتلاف سعودی در یمن بستند از ضرورت پایان جنگ یمن دم زدند، اوضاع در جبهه های جنگ تشدید شد و به نظر می رسد که آمریکا و متحدان غربی اش به این ائتلاف چراغ سبز داده اند که اگر بنا باشد صلحی در یمن برقرار شود باید در اواخر جنگ حداکثر تحرکات نظامی را در جبهه های مختلف انجام دهند تا در چانه زنی های سیاسی احتمالی دست بالا را داشته باشند و از همین رو بود که متجاوزان و مزدوران وابسته به این ائتلاف بر دامنه حملات خود در جبهه های مختلف و نیز منازل مسکونی به ویژه در استان صعده افزودند.

البته دلیل دعوت آمریکایی ها و متحدان غربی اش به توقف جنگ در یمن به علت این است که خود آمریکایی هم پذیرفته اند که ائتلاف ضد یمن و ادوات آنها در رقم زدن سرنوشت جنگ شکست خورده انددلیل دعوت آمریکایی ها و متحدان غربی اش به توقف جنگ در یمن به علت این است که خود آمریکایی هم پذیرفته اند که ائتلاف سعودی-اماراتی و ادوات آنها در رقم زدن سرنوشت جنگ شکست خورده اند. این درخواست در واقع به دلیل ناکامی متجاوزان در جبهه ساحل غربی در به دست آوردن موفقیت ودستاورد نظامی است.

از سویی آمریکایی ها که خود مهندسان و اداره کنندگان جنگ یمن هستند نمی توانند ژست میانجی به خود بگیرند. دعوت به توقف جنگ و تشدید درگیری ها همانطور که گفته شد با هدف چنگ انداختن متجاوزان بر مناطق بیشتر است تا از آن بتوانند به عنوان برگه های برنده در میز گفتگوهای آتی استفاده کنند.

همچنین درباره توقف درخواست توقف جنگ از سوی آمریکایی باید گفت که در واقع به علت ضربات دردناک موشکی و پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن است. مواضع اخیر آمریکایی ها نمایانگر این نکته است که رویاهای آمریکایی ها برای هیمنه بر یمن بر باد رفته است و اراده یمنی ها حرف اول را می زند.

آمریکایی ها که منافع زیادی در یمن دارند و ادامه جنگ را به منفعت خود می دیدند اما هم اکنون تلاش دارند که از سویی خود را از تبعات جنگ یمن برهانند و از سویی به دنبال نجات ریاض از باتلاقی که در آن گرفتار شده است هستند. روز به روز که می گذرد سعودی ها بیشتر در باتلاق یمن فرو می روند و راهی هم برای خروج از آن ندارند و در واقع اربابان آمریکایی آنها می کوشند که به ریاض کمک کنند که از ورطه با با اندک آبرویی خارج شود.

اما درباره بحث تشدید درگیری ها پس از درخواست واشنگتن برای توقف جنگ هم، دستاوردی برای متجاوزان حاصل نشده است.

صدها کشته و زخمی و اسیر حاصل تحرک جدید متجاوزان
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی ارتش یمن در گفتگو با خبرگزاری یمنی(سبا) گفت: «در جریان عملیات ساحل غربی و هنگام شکست پیشروی های دشمن در دو جبهه کیلو ۱۶ و المطار (فرودگاه) در ساحل غربی طی ۴۸ ساعت گذشته، ۱۱۳ نفر از متجاوزان و مزدوران کشته شدند و ۱۵۶ نفر دیگر از جمله برخی سرکردگان آنها زخمی شدند. همچنین ۶۹ زره پوش منهدم شد.

وی افزود: دشمن با ۳ تیپ نظامی از دو محور یکی به سمت کیلو ۱۶ و دیگری از غرب فرودگاه در حال پیشروی بودند اما مبارزان قهرمان ما در کمین دشمن بودند و تمام تلاشهای آنها به رغم پشتیبانی گسترده هوایی را با شکست مواجه کردند. 

فقط ظرف یکروز آمار تلفات دشمن ۷۰ کشته و ۱۰۱ زخمی در منطقه کیلو ۱۶ و ۱۲ کشته و ۱۵ زخمی در منطقه فرودگاه بود. این آمارها اعم از تعداد کشته شدگان و مجروحان آمار اولیه است که به بیمارستان الجمهوری در عدن رسیدند در حالی که دهها کشته و زخمی در بیمارستان های المخا  والخوخه هستند و اجساد برخی دیگر از آنها در میدان نبرد بر روی زمین باقی مانده است».
 


این موفقیت فقط به جبهه الحدیده محدود نشده است به طوری که سخنگوی نیروهای مسلح یمن از کشته شدن و اسارت شماری از فرماندهان تیپ ها و گردانها دشمن متجاوز و نیز زخمی شدن دهها نفر از مزدوران و غنیمت گرفته شدن ادوات و مهمات در عملیات منحصر به فرد ارتش و کمیته های مردمی یمن در جبهه ناطع در استان البیضاء در یمن خبر داد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: «در نتیجه این عملیات دهها نفر از نیروهای دشمن کشته شده است که در میان آنها سرهنگ احمد العیاشی از فرماندهان اطلاعاتی تیپ موسوم به ۱۹ پیاده و سرهنگ حسین دیمان فرمانده گردان چهارم تیپ ۱۵۳ پیاده به چشم می خورد.  ۳۰ جسد هنوز در میدان جنگ باقی مانده است.

شماری از مزدوران به اسارت درآمده اند و ادوات مزدوران منهدم شده است. نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در جریان این عملیات منحصر به فرد موفق به پاکسازی مناطقی که دشمن طی دو روز گذشته در آن پیشروی کرده بود، شدند. به زودی اسامی دیگر فرماندهان دشمن که کشته شدند، اعلام خواهد شد».

قدر مسلم آن است که دلیل دعوت آمریکایی ها و متحدان غربی اش به توقف جنگ در یمن به علت این است که خود آمریکایی هم پذیرفته اند که ائتلاف  ضد یمن و ادوات آنها در رقم زدن سرنوشت جنگ شکست خورده اندعملیات جذب مزدور از مناطق جنوبی تحت سیطره ائتلاف متجاوز تحت سرکردگی سعودی ها و به دنبال آن تشدید اقدامات نظامی به ویژه در جبهه ساحل غربی شکست خورده است و این اقدامات نوعی خودکشی محسوب می شود که مزدوران و متجاوزان را در خود بلعیده است.

متجاوزان در جبهه ای دست به یورش مجدد زدند یعنی در کیلومتر ۱۶ و منطقه فرودگاه الحدیده که چندی قبل رسانه های دروغ پرداز وابسته به ائتلاف ضد یمن مدعی سیطره بر آن شده بودند. یورش گسترده با حمایت هوایی بی سابقه در واقع مزدوران را به مهلکه جدیدی وارد می کند و متجاوزان متوجه تحولات میدانی و راهبردی جدید در موازنه قوا نیستند.

یمنی ها اکنون موشک هایی با دقت بالا در اختیار دارند که متجاوزان را تار و مار می کند. جدای از روحیه بالا و اعتماد به نفس نشات گرفته از توکل رزمندگان یمنی به خداوند؛ دستاورد یگان موشکی یمن که چند روز قبل رونمایی شد و آن موشک بدر P-۱ بود می تواند ضربات مهلکی به متجاوزان وارد کند.

یورش متجاوزان و تحرکات آنها به امید اندک دستاوردی برای داشتن برگ برنده در گفتگوهایی که بزودی شروع خواهد شد راه به جایی نبرده است و تحرکات آنها برای نفوذ به منطقه کیلومتر ۱۶ از دو طرف و نیز به سوی فرودگاه الحدیده از غرب ناکام مانده است.

بسیاری از نیروهای دشمن از مقابل ارتش و کمیته های مردمی یمن گریخته اند و بسیاری کشته و برخی دیگر زخمی شده اند و اجساد زیادی به گفته منابع یمنی بر روی زمین مانده است.

متجاوزان در مسلخی گرفتار شده اند که آنها را می بلعد. به کارگیری قریب به ۸۰۰۰ نفر و صدها زره پوش و تجهیزات نظامی برای سیطره بر کیلومتر ۱۶ تاکنون با وجود سیاست زمین سوخته ای که متجاوزان در پیش گرفته اند، جز شکست و فروپاشی به دنبال نداشته است.

منبع: مهر


کد مطلب: 650562

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/650562/دلایل-درخواست-توقف-جنگ-یمن-سوی-آمریکا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com