کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گره کور تشکیل دولت لبنان؛ سعد حریری در پاریس

14 آبان 1397 ساعت 15:39

منابع خبری می‌گویند که سعد حریری به جای حل مشکل تشکیل دولت لبنان، به پاریس رفته و قصد ندارد به این زودی به لبنان بازگردد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم ، موضوع تازه‌ای در روند حل مشکل اهل تسنن لبنان برای تشکیل دولت این کشور وجود ندارد. همه گروه‌های سیاسی لبنان منتظر بازگشت سعد حریری نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه از پاریس بودند تا مذاکرات از سر گرفته شود، اما به نظر می‌رسد وی قصد بازگشت از پاریس را ندارد و به این ترتیب می‌خواهد زمان بخرد و مسئولیت خود را در بحرانی که به وجود آمده، کم اهمیت جلوه بدهد.

در حالی که اظهارات جبران باسیل وزیر خارجه لبنان و رئیس فراکسیون پارلمانی جریان آزاد ملی این کشور در خصوص آمادگی برای امتیاز دادن با واکنش مثبت محافل 8 مارس مواجه شده، اما یکی از منابع جریان آزاد ملی می‌گوید که شرایط فرقی نکرده است و مهم آن است که سقف بالای مطالبات پایین بیاید.

در ادامه اصرار طرف‌های مختلف نسبت به مطالبات خود به نظر می رسد هنوز هیچ موضوع تازه‌ای در حل مشکل مربوط به نمایندگان مستقل اهل تسنن وجود ندارد. منابع متعدد معتقدند که تماس‌ها به ویژه میان جریان آزاد ملی و حزب‌الله راکد است. البته خطوط تماس عادی میان باسیل و وفیق صفا رئیس بخش هماهنگی و ارتباطات حزب الله لبنان همچنان باز است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد سعد حریری قصد بازگشت از پاریس را ندارد. قرار بود امشب کنفرانسی با حضور سعد حریری و مشارکت اقتصاددانان و بازرگانان  در بیروت برگزار شود که دفتر نخست‌وزیری در تماس‌های تلفنی به شرکت کنندگان خبر داده که نشست مذکور لغو شده است، چرا که نخست وزیر لبنان چند روز آینده را در پاریس باقی خواهد ماند.

کسانی که با حریری تماس گرفته‌اند، می گویند که او همچنان به مواضع خود در رد اعطای پست وزارتی به نمایندگان اهل تسنن مستقل اصرار دارد. او حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و در حالی که پیش از این می گفت با اعطای پست به آنها از سهمیه دیگران مشکلی ندارد، تاکید کرده که اگر این افراد از سهمیه دیگران نیز در ساختار حکومت حضور داشته باشند، با این تشکیلات موافقت نخواهد کرد.

این در حالی بود که اخباری منتشر شده بود مبنی بر اینکه احتمالا میشل عون رئیس جمهور لبنان یکی از 6 نماینده اهل تسنن مستقل از جریان المستقبل را در میان سهمیه خود راه خواهد داد یا اینکه احتمالا شیعیان از یکی از کرسی‌های خود به نفع آنها کناره‌گیری خواهند کرد.

گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی معتقدند که احتمالا جبران باسیل با حریری تماس خواهد گرفت تا روند تحولات را با او بررسی کرده و امکان برون رفت از این مشکل را تشریح کند. این منابع حتی امکان سفر وزیر خارجه لبنان به پاریس برای دیدار با سعد حریری و بررسی راهکارهای برون رفت از بحران کنونی را نیز رد نکردند.

در حالی که همه گروه‌ها مطمئن شده‌اند مواضع حزب‌الله لبنان در خصوص اعطای پست وزارتی به اهل تسنن 8 مارس یک مانور تبلیغاتی نیست، فعالان حاضر در خط ارتباطات میان گروه های سیاسی نیز گفتند که سعد حریری اذعان کرده است که حزب‌الله پیشتر اصرار خود بر این موضوع را به وی ابلاغ کرده بود، اما حریری تصور می‌کرده که این موضوع قابل حل است و می‌توان حزب الله را از این خواسته منصرف کرد.

به نظر می رسد مخالفت حریری با خواسته سنی‌های مستقل برای داشتن کرسی وزارتی فراتر از حجم یک کرسی است. چرا که حریری و جریان وابسته به ریاض معتقد است اعطای جایگاه در دستگاه اجرایی کشور به این گروه، نوعی ناکامی سیاسی برای موقعیت حریری به عنوان رهبر سیاسی اهل سنت لبنان است و باعث تثبیت عدم انحصار رأی اهل تسنن به رویکردهای وابسته به عربستان سعودی می‌شود.

نخست وزیر لبنان با سوء‌استفاده از شرایط کنونی لبنان و احتمال عدم توافق گروه‌های سیاسی برای تعیین نخست وزیر جدید سقف مطالبات خود را بالا برده است، اطمینان حریری به این موضوع تا حدی است که وی در طول 5 ماه گذشته از برگزاری حتی یک نشست با نمایندگان مستقل اهل تسنن خودداری کرده و حتی آنها را به رسمیت نمی‌شناسد.

حریری وقتی اخیرا با موانع سختی برای اجبار حضور آنها در دولت مواجه شده، سعی کرد توپ را به زمین دیگران بیندازد و مدعی شده که هر گروهی که حضور آنها را در دولت می خواهد، باید از سهمیه خود به آنها بدهد. وی اما وقتی دید برخی گروه‌ها حاضرند در قبال تشکیل دولت از سهمیه خود بگذرند و نمایندگان اهل تسنن مستقل را صاحب پست وزارتی کنند، در رویکردی مستبدانه از سخن خود برگشته و گفته است که به هیچ وجه حضور آنها در کابینه را نمی‌پذیرد، حتی اگر از سهمیه دیگران باشد.


کد مطلب: 650525

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/650525/گره-کور-تشکیل-دولت-لبنان-سعد-حریری-پاریس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com