کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حاتمی: اکثریت افراد جامعه با کتاب بیگانه هستند

14 آبان 1397 ساعت 14:24

محمد حاتمی گفت:‌ مطابق با آمارهای موجود و بر اساس چیزی که به عینه می‌توان در جامعه مشاهده کرد، اکثر قریب به اتفاق افراد جامعه ما با کتاب خواندن و مکان‌های عمومی مطالعه مانند کتابخانه‌ها بیگانه هستند.


به گزارش جهان نیوز، محمد حاتمی، بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان تئاتر در خصوص سطح مطالعه و کتابخوانی افراد جامعه گفت: مطابق با آمارهای موجود و بر اساس چیزی که به عینه می‌توان در جامعه مشاهده کرد، اکثر قریب به اتفاق افراد جامعه ما با کتاب خواندن و مکان‌های عمومی مطالعه مانند کتابخانه‌ها بیگانه هستند و این در واقع معضل آحاد مردم ما است.

بازیگر فیلم آژانس شیشه‌ای افزود: دوری از کتاب، مطالعه و کتابخانه‌ها تاثیری منفی در جامعه ما داشته است و برای رفع این معضل باید کارهای زیادی انجام داد،‌ حتی می‌توان گفت که هر کار در این زمینه صورت بگیرد، باز اندک است.

حاتمی با اشاره به اقدامات نهاد کتابخانه‌ها در زمینه افزایش سطح مطالعه در کشور عنوان کرد: اینکه تمام هم و غم فرهنگی ما بر این باشد که مردم را به خواندن حتی هفته‌ای دو ساعت کتاب تشویق کنیم، خیلی از مشکلات روز جامعه ما را کمرنگ می‌کند و خوشبختانه نهاد کتابخانه‌ها اقداماتی در این زمینه انجام داده است، اما باز اندک است و اگر نهادهای دیگر نیز در این مهم فعال باشند، می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: روی آوردن به کتابخانه‌هایی که در آنها علاوه بر کتاب خواندن و مطالعه می‌توان به افراد جامعه فرهنگ صحیح فردی و اجتماعی را تعلیم داد؛ ضرورت هر اجتماعی است. اگر قرار است مردم به صورت اجتماعی در کشوری شهری و یا حتی دهکده‌ای زندگی کنند به یک سری تعالیم و فرهنگ سازی‌ها نیازمند هستند تا بتوانند در کنار هم با آرامش زندگی کنند و در ارتقای سطح دانش و فرهنگ اجتماعی یکدیگر تاثیرگذار باشند و این محقق نمی‌شود مگر با ورود و آشتی با کتابخانه‌ها و مکان‌های عمومی مطالعه.

حاتمی در ارتباط با اهمیت حضور مردم در کتابخانه‌ها بیان کرد: متولیان امور فرهنگی باید فضایی را در کشور ایجاد کنند تا مردم برای رفتن به کتابخانه‌ها تشویق شوند نه اینکه کتاب‌ها را در خانه‌هایشان بخوانند و هم کتاب را در خانه اسیر کنند و هم خودشان را، بلکه یاد بگیرند و تشویق شوند که در کنار هم قرار بگیرند و مطالعه کنند و این فرهنگ را اشائه دهند و این امر بسیار ضروری است و می‌بایست متولیان این امور از پارامترهای جذاب برای جذب افراد به کتابخانه‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: اگر خانواده به سمت کتابخانه‌ها گرایش داشته باشد، یعنی حداقل سه نفر از یک خانواده به کتابخانه رفته‌اند و اگر این تعداد بیشتر شود. آن وقت همه افراد جامعه هرکس بسته به سن و سطح آگاهی خود می‌توانند از کتابخانه‌ها اندوخته‌ای داشته باشند و منابع آنها تغذیه کنند و لذا اینکه نهاد کتابخانه‌ها با برگزاری کلاس‌های روانشناسی و مشاوره برای آوردن خانواده‌ها به کتابخانه‌ها تلاش می‌کند، کاری بسیار موثر و ارزشمند است.

این کارگردان کتابخانه‌ها را محملی برای پرورش اندیشه سالم دانست و گفت: در واقع در نسل‌ها و سال‌های گذشته مثلا در دوران نوجوانی و جوانی بنده هم به همین صورت بود و کتابخانه‌ها نه تنها فضایی برای مطالعه که محملی بودند برای فکر سالم پیدا کردن و در واقع این محفل‌ها مانند نور خورشید برای زمین‌های کشاورزی مهم و اثرگذار و تعیین‌کننده هستند.

وی افزود: محفل‌های پرورش فکر و اندیشه سالم که توسط نهاد کتابخانه‌ها در کتابخانه‌های عمومی در حال فعالیت هستند، همچنین می‌توانند باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی شوند و سطح فرهنگی کشور و جامعه را افزایش دهند و البته چیزی که بسیار اهمیت دارد، اساتیدی هستند که در این حوزه‌ها به کارگیری می‌شوند که می‌بایست از افراد حاذق و باتجربه استفاده کرد.

حاتمی با بیان تجربیات خود از حضور در کتابخانه‌ها تصریح کرد: تمام دوران نوجوانی من در کتابخانه‌ها گذشته است و من روز بیش از پنج ساعت از زمان خود را در کتابخانه‌ها می‌گذراندم و گاهی اوقات در کنار مطالعه کتاب‌ها در کتابخانه مشغول یادگیری حرفه‌های مختلف مانند موسیقی بازیگری و نویسندگی در بستر کتابخانه می‌شدم و وقتی همه این‌ها در کنار هم قرار می‌گرفت گاهاً من بلافاصله بعد از مدرسه به کتابخانه می‌رفتم و در حدود 8 ساعت از روز خود را در کتابخانه می‌گذراندم.

این بازیگر ضمن بیان اینکه هرچه امروز دارم را مدیون کتابخانه‌ها هستم،‌ تصریح کرد: بودن در کتابخانه‌ها تنها کتاب خواندن صرف نیست و بسیاری امور فرهنگی و هنری ارزشمند در کتابخانه‌ها جاری هستند، از مشاوره‌ها و روانشناسی‌ها تا کلاس‌های آموزشی مفید و موثر.

تمام بهره‌ای که من امروز از هنر و فرهنگ در زندگی اجتماعی و فردی خود می‌برم، مربوط به زمان نوجوانی و حضورم در کتابخانه‌هاست و در واقع نهاد وجودی من در همان کتابخانه‌ها بارور شد و پرورش یافت و امروز به ثمر رسیده است و من هرچه دارم مدیون آموزش‌های درستی هستم که در کنار اساتید مختلف در کتابخانه‌ها دیدم.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 650495

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/650495/حاتمی-اکثریت-افراد-جامعه-کتاب-بیگانه-هستند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com