کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یوگا موثر و زالودرمانی بی‌تأثیر در درمان ام‌اس

14 آبان 1397 ساعت 14:13

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان این‌که ورزش کردن به ویژه انجام ورزش‌هایی مثل یوگا به طور صد در صد در بهبود روند ام‌اس و شادابی بیماران نقش دارد، گفت: زالودرمانی هیچ تأثیر ثابت شده‌ای در درمان ام‌اس ندارد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، دکتر «رضا ریخته‎گر» با بیان این مطلب اظهار کرد: وقتی از یک روش درمانی صحبت می‎کنیم، باید مطالعه‌ای برای اثبات اثر آن انجام گرفته باشد. با همه احترامی که بر طب سنتی قائل هستم، اگر ادعایی وجود دارد باید مطالعه‌ای انجام گیرد، نتیجه‎ی آن جایی به ثبت رسیده باشد و در مجامع معتبر علمی ارائه شود و تنها در حد ادعا نباشد. با توجه به این‌که روند درمان این بیماری طولانی مدت است، بیماران با شنیدن این ادعاها به سراغشان می‎روند و در بسیاری از موارد در دام افراد سودجو می‎افتند. 

وی خاطرنشان کرد: ممکن است استفاده از طب سنتی برخی علائم بیماری را کاهش دهد، در بسیاری از موارد داروهای شیمیایی نیز با استفاده از طبیعت ساخته می‌شوند و اگر کسی ادعا می‎کند که گیاهان دارویی در درمان ام‌اس موثر هستند، می‌تواند با همکاری با داروسازان و محققان، آن را مطالعه و در صورت اثبات اثر به دارو تبدیل کند. 

این متخصص مغز و اعصاب در تشریح علایم بیماری ام‌اس تصریح کرد: ام‌اس بیماری است که منشأ خود ایمنی داشته و سیستم ایمنی بدن در این بیماری علیه خود بدن فعالیت می‌کند. این بیماری علایم مختلفی دارد و علائم آن به صورت اختلالات حسی، بینایی و تعادل و ضعف در یک نیمه بدن ظاهر می‌شود، اما نمی‌توان گفت که هر شخصی که گز گز بدن داشته باشد، مبتلا به ام اس است. 

عضو هیئت علمی دانشکاه علوم پزشکی تبریز افزود: شایع‌ترین علائم ام‌اس، اختلال حسی و بینایی است که به‌صورت حاد و حمله‎ای آغاز می‌شود، ام‌اس راهنمای تشخیصی خاص خود را دارد و تشخیص‌ها قطعی بر مبنای شرح حال بیماری و نتیجه ام آر آی و آزمایش‌ها بوده و تشخیص بیماری در مراحل اولیه در سیر و نوع درمان، بسیار موثر است. 

ام‌اس قابل کنترل است 
ریخته‌گر با بیان این‌که درمان‌پذیر بودن یک بیماری به معنای از میان رفتن کامل یک آن نیست، ادامه داد: بیماری‎هایی که منشا ایمنی دارند، به سختی به طور کامل از مان نمی‎روند. ام‌اس قابل کنترل بوده و وقتی بیمار حمله‎ی جدیدی نداشته و فعالیت جدیدی در ام‌ارآی ثبت نمی‌شود و به زندگی‎اش ادامه می‎دهد، می‎گوئیم بیمار تحت درمان است. 
 این متخصص مغز و اعصاب ضمن ابراز امیدواری از کشفیات جدید و روز افزون در فیلد بیماری ام‌اس گفت: خوشبختانه، همه داروهای جدیدی که برای کنترل ام‌اس تولید شده‌اند، در کشور ما نیز موجود و قابل دسترس برای عموم بیماران بوده و ام‌اس یکی از بیماری‌هایی است که هر سال داروهای زیادی برای کنترل آن کشف می‎شود. 

 ام‌اس جوان‎ترها را درگیر می‎کند 
ریخته‌گر با بیان این‌که ام‌اس بیماری است که جوان‎ترها را درگیر می‎کند، گفت: بیشترین شمار مبتلایان به ام‌اس را افرادی با بازه سنی 17 الی 35 سال تشکیل می‎دهند و طبق مستندات، زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به ام‌اس قرار دارند. 

 وی با تأکید بر این‌که هرگز نمی‎توان یک علت را در ابتلا به بیماری ام‌اس متهم کرد، گفت: نمی‎توان گفت که چون بیمار فلان غذا را خورده یا فلان کار را انجام داده، مبتلا به ام‌اس شده است، گفته می‌شود فاکتورهای ژنتیکی یکی از فاکتورهای موثر در بروز این بیماری بوده و محیط نیز از دیگر علل موثر به شمار می‎آید. 

این متخصص مغز و اعصاب گفت:  در خصوص ژنتیک هم این گونه نیست که اگر یکی از بستگان، مبتلا به ام‌اس باشد، دیگری هم مبتلا شود، ریسک ابتلا در صورتی که بستگان درجه اول مبتلا باشند، به صورت بسیار ناچیز بالا می‌رود. 

این نورولوژیست با تأکید بر این‌که مطالعاتی در زمینه نقش تغذیه در بروز ام‌اس، انجام شده است، افزود: به جز این مورد که علایم بیماران ام اس در هوای گرم تشدید می‎شود، هیچ یافته‎ی ثابت شده‌ی دیگری در رابطه با این بیماری و نقش تغدیه در آن وجود ندارد. 

ریخته‌گر گفت: در ابتدا ادعا می‎شد که کمبود ویتامین دی در ابتلا به ام‌اس نقش دارد، اما مطالعات بعدی نشان داد که این مورد نیز اثر ثابت شده‌ای ندارد، اما بهتر است کمبود ویتامین دی در مبتلایان به ام‌اس اصلاح شود.  

وی در پاسخ به تأثیر بارداری بر ام‌اس افزود:  بیمار باید با مشورت پزشک معالج خود اقدام به بارداری کند، چون ممکن است برخی داروهای مورد مصرف بیمار برای جنین مضر باشد. 

 داروهای ایرانی در زمینه ام‌اس، بسیار موثر هستند 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: همه داروهای مورد مصرف بیماران ام‌اس، تحت حمایت دولت بوده و تنها بیمارانی که نسبت به مصرف داروی خارجی که مشابه ایرانی آن وجود دارد، تمایل دارند، ما به‎التفاوت هزینه‏‌ها را پرداخت می‎کنند. خوشبختانه تاکنون مشکلی در درمان بیماران ام‌اس نداشته‎ایم. داروهای ایرانی در زمینه ام‌اس، بسیار موثر بوده و امتحانشان را پس داده‌اند و برخی از این داروها به 15 کشور دنیا صادر می‎شوند. 

ریخت‌گر خاطرنشان کرد: ورزش کردن به ویژه انجام ورزش‌هایی مثل یوگا به طور صد در صد در بهبود روند ام‌اس و شادابی بیماران نقش دارد، اما ورزش نیز بسته به مرحله بیماری و شدت ناتوانی باید طبق نظر پزشک انجام شود و بیمار باید محدودیت‌هایش را بشناسد. 

وی یادآور شدافراد بسیار موفقی در جامعه داریم که مبتلا به ام‌اس هستند و کسی از ابتلای آن‎ها به این بیماری خبر ندارد، ام‌اس جزو حیطه‌هایی است که هر روزه داروها و مقالات جدید در این زمینه ارائه می‎شود و روند درمان آن رو به پیشرفت است. ام‌اس امروزه یک واژه‎ی ناامیدکننده و فاجعه‌بار نیست. 


کد مطلب: 650488

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/650488/یوگا-موثر-زالودرمانی-بی-تأثیر-درمان-ام-اس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com