پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

وضعیت حقوق بشر سعودی زیر ذره‌بین سازمان ملل

دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 650385
کشورهای عضو سازمان ملل امروز دوشنبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو وضعیت حقوق بشری عربستان را بررسی می‌کنند. آل سعود در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی با محکومیت بین‌المللی روبرو شده است.
وضعیت حقوق بشر سعودی زیر ذره‌بین سازمان ملل
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، رایزنی علنی نیم روزه در شورای حقوق بشر سازمان ملل یکماه پس از آن انجام می‌شود که فرد خودی آل سعود به منتقد این پادشاهی تبدیل شد و در کنسولگری ریاض در استانبول به قتل رسید.

دادستان ارشد ترکیه برای اولین بار چهارشنبه گذشته تاکید کرد خاشقجی به محض ورود به ساختمان کنسولگری در تاریخ دوم اکتبر خفه شده بود و این بخشی از هدفگیری برنامه‌ریزی شده بود و جسدش بعدا مثله شده و از بین رفت. این قتل روابط سعودی‌ها با ایالات متحده و سایر کشورهای غربی را تحت تاثیر قرار داد و وجهه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را که حاکم دوفاکتوی آل سعود محسوب می‌شود، مخدوش کرد.

جلسه روز دوشنبه که هر چهار سال یکبار با حضور تمامی ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، همچنین نقش عربستان در جنگ داخلی وحشتناک یمن هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. عربستان و متحدانش در سال ۲۰۱۵ به بهانه تقویت عبد ربه منصور هادی علیه حوثی‌ها مداخله نظامی کردند.  

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود ۱۰ هزار تن در جنگ یمن کشته شده‌اند و یک هیات از کارشناسان سازمان ملل دو طرف را به جنایات جنگی متهم کرده است. براساس اعلام سازمان ملل،‌ این جنگ همچنین بزرگترین بحران بشردوستانه جهان را ایجاد کرد و میلیون‌ها تن را در آستانه قحطی قرار داد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، هیات عربستان در جلسه امروز به ریاست بندر بن محمد العیبان حاضر می‌شود که ریاست کمیسیون حقوق بشر عربستان را هم در دست دارد. این هیات قصد دارد گزارشی از وضعیت اجرای وظایف حقوق بشری بین‌المللی خودش ارائه دهد. فعالان حقوق بشری از کشورهای عضو درخواست دارند تا عقب‌نشینی نکنند.

مدیر کمپین‌های عفو بین‌الملل در خاورمیانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشورهای عضو سازمان ملل باید به سکوت کر کننده خودشان درباره عربستان پایان دهند و وظیفه‌اشان را در بررسی ظلم این پادشاهی انجام دهند تا مانع از نقض‌های حقوق بشری بیشتر در این کشور و یمن شوند. سرکوب دیرباز دولت سعودی علیه منتقدان که نمونه آن قتل جمال خاشقجی در ماه گذشته است، تا همین اواخر از سوی کشورهای عضو سازمان ملل نادیده گرفته شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *