کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چه عواملی سبب آمبولی می‌شود؟

13 آبان 1397 ساعت 10:20

مدیرگروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به علائم خطر در شکستگی ها گفت: ژنتیک، استعمال سیگار، فشار و قندخون بالا، مشکلات کلیوی و غددی می‌تواند فرد را مستعد عوارض زودرس شکستگی همچون آمبولی کند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، عادل ابراهیم‌پور، متخصص ارتوپدی در ارتباط با شکستگی‌های استخوانی اظهار داشت: شکستگی‌ها به طور کلی به دو دسته شکستگی با انرژی بالا و انرژی تروما با انرژی پایین تقسیم می‌شود که نوع اول در حوادث سنگین همچون تصادفات، سوانح کار،‌بلایای طبیعی مانند زلزله به وقوع می‌پیوندد و نوع دوم در افراد سالمند با زمینه پوکی استخوان و افزایش سن بروز می‌یابد.

وی افزود: شکستگی‌ها از هر نوعی که باشد بار مالی، اقتصادی و اجتماعی سنگینی بر عهده دولت‌ها و خانواده‌ها، همچنین سازمان‌های بیمه‌گر وارد می‌کند بنابر این با پیشگیری از آنها می‌تواند اقدامات مؤثری در این راستا انجام داد.

مدیرگروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ایران از نظر آمار تصادفات در مقام بالایی قرار دارد،‌گفت: هر چند که دولت تلاش کرد که خدمات رایگانی را به حادثه‌دیدگان تصادفات رانندگی ارائه دهد ولی بار مالی پس از درمان بسیاری را گرفتار کرده و سبب تغییر شغل و مشکلات مختلفی برای آنها می‌شود لذا با پیشگیری از تصادفات گام‌های مؤثری می‌توانیم برداریم.

وی در ادامه به علائم خطر در شکستگی اشاره کرد و بیان داشت:‌خونریزی، ضربه به قفسه سینه و مغز همچنین شکم از علائم خطر در شکستگی‌ها است که در این موارد اکثر حادثه‌دیدگان در ساعات اولیه دچار مرگ می‌شوند و عارضه ناشی از لخته‌پراکنی یا آمبولی چربی نیز از دیگر خطرات شکستگی به شمار می‌رود ک البته این موضوع بخشی از آن به مقاومت داخلی و ایمنی بیمار نیز بستگی دارد.

ابراهیم‌پور گفت: همه افراد مستعد آمبولی نیستند و عواملی همچون ژنتیک، استعمال سیگار، فشار و قندخون بالا، مشکلات کلیوی و  غددی می‌تواند فرد را مستعد عوارض زودرس شکستگی همچون آمبولی کند.

مدیرگروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: امروزه داروهای زیادی وجود دارد که درصد بالایی از شیوع آمبولی را بکاهد ولی ممکن است برای برخی از افراد بر اساس ژنتیک آنها عمل نکند بنابر این اگر حادثه‌ای برای بیمار رخ داد و منجر به آمبولی شد همیشه نوک پیکان اتهام به سمت پزشک نیست و استفاده از داروها تضمین‌کننده پیشگیری 100درصدی به شمار نمی‌رود.

وی گفت: در افراد مسن شکستگی‌ها از چند منظر قابل بررسی است که یکی کل خانواده را گرفتار کرده و دیگری از دست دادن استقلال فرد سالمند است همچنین عوارض لخته‌پراکنی در سالمندان بسیار زیاد بوده بنابر این باید محیط زندگی سالمندان را به صورتی در نظر گرفت که در جهت پیشگیری از وقوع شکستگی‌ها برای آنها اقدام کرد. به طور مثال چیدمان خانه و مسیر زندگی شرایط زمین خوردن آنها را فراهم نکند.
ابراهیم‌پور گفت: کودکان بیشتر در بازی و حرکات ورزشی دچار شکستگی‌ها می‌شوند که درمان آنها اغلب موفق است ولی به دلیل اینکه در زمان رشد آنها این حوادث رخ می‌دهد ممکن است با عوارضی همراه باشد که آسیب صفحه رشد و انحرافات محوری پس از درمان می‌تواند از جمله این مشکلات باشد.

مدیرگروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تروما و حادثه به طور کلی اطراف آرنج و زانو اهمیت خاصی دارد و وقوع آنها عوارض بالایی را می‌تواند به همراه داشته باشد بنابر این خانواده‌ها باید آگاهی داشته باشند که هرگاه این ناحیه دچار ضربه شد و با تورم و بدشکلی همراه بود سریعاً به پزشک مراجعه کرده و از درمان‌های خانگی به شدت پرهیز کنند.


کد مطلب: 650130

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/650130/عواملی-سبب-آمبولی-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com