پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۲۸
اهالی پایتخت قربانی منافع جناحی؛

بازهم چرخه معیوب انتخاب شهردار سیاسی؛ این بار آخوندی؟!/ مردم چه گناهی کرده‌اند؟

يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 649884
روند سیاسی بازی اصلاح طلبان برای انتخاب سومین شهردار تهران طی دوره پنجم شورای شهر تهران آغاز شده است.
بازهم چرخه معیوب انتخاب شهردار سیاسی؛ این بار آخوندی؟!/ مردم چه گناهی کرده‌اند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: شهر تهران از زمان روی کار آمدن اصلاح طلبان در شورای شهر دچار چالش مدیریت بوده است و از این رو طی یکسال گذشته پایتخت در حوزه های مختلف نه تنها رشد قابل توجهی نداشته بلکه مشکلاتی که برای آن رخ داده نیز نتوانسته به خوبی مدیریت کند. سیاسی کاری برای انتخاب شهردار در جریان اصلاحات بر کارآمدی ارجحیت زیادی پیدا کرده است تا جایی که «محسن هاشمی» در برابر این سئوال که به عنوان گزینه اصلی حزب کارگزاران برای شهرداری تهران محسوب می‌شود، پاسخ داد: «شهردار تهران را اعضای شورای شهر انتخاب می‌کنند و احزاب در این مورد تصمیم گیرنده نیستند.»

اما در دور قبل انتخاب شهردار تهران دیده شد که چطور اعضای حزب «اعتماد ملی» در شهردار شدن هم حزبی خود در شورای شهر تاثیرگذار بودند. حالا باید گفت که دوباره که نه سه باره بایستی اصلاح طلبان شروع به روند انتخاب شهردار کنند. روندی که در آن 30 نفر در ابتدا اعلام آمادگی و کاندیداتوری می کنند و سپس نیمی از آنها غربالگری و سپس از میان آنها یکی انتخاب می شود. بازهم شاهد آن هستیم که همان سناریو چیده شده است.

یک زن به عنوان کاندیدا برای خالی نبودن عریضه و اینکه اصلاح طلبان نشان دهند که برای شهرداری یک زن کاندیدا شده است، در این لیست دیده می شود. اینبار ابتکار مطرح شده است و تا قبل از این «الهه کولایی» استاد اصلاح طلب این وظیفه نمایشی را برعهده داشت. بازهم اخباری به گوش می‌رسد که محسن هاشمی توسط اصلاح طلبان حلقه انحصار طلب قدرت در جریان اصلاحات کنار گذاشته شده است و بازهم اخباری به گوش می رسد که اصلاح طلبان از پیش شهردار خود را انتخاب کرده اند.

در همین رابطه، «ابراهیم امینی»، نایب رئیس شورای تهران درباره عملکرد این شورا گفت: «شورا ماشین مشدی ممدلی شده که نه بوق دارد نه صندلی! ما نه جایگاه داریم و نه ابزار نظارت. شورا بودجه را تصویب می کند ولی ما ابزار نظارتی بر عملکرد شهرداری نداریم. اعضای شورا هم در توانشان نیست و فرصت را هم ندارند به سازمانهای شهرداری سرک بکشند. نه ساز و کار داریم، نه ابزار داریم.»

چندی پیش، «حسن خلیل آبادی» عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: «جلسه ای با آخوندی در خانه وارطان واقع در خیابان طالقانی داشتیم. با آخوندی در مورد مسائل شهر گفت و گو کردیم و نقطه نظرات همدیگر را شنیدم. نتیجه بعداً معلوم می شود. ما در خصوص برنامه شهرداری با آخوندی صحبت کردیم.»

حالا نام آخوندی در نام استعلام بازنشستگی کاندیداهای شهرداری تهران دیده می شود که گفته شده سه سال تا بازنشستگی فرصت دارند. آخوندی 61 سال سن دارد و از «محمد علی افشانی»، شهردار بازنشسته تهران هم بزرگتر است اما مشخص نیست چطور وی سه سال تا بازنشستگی فاصله دارد.

آخوندی در مرداد ماه سال ۱۳۶۱ از سوی وزیر کشور به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور منصوب شد. از آن سال 36 سال می گذرد با این حال در بازنشستگی وی ابهام وجود دارد!

آخوندی درحالی به عنوان کاندیدای مطرح در این حوزه شناخته می شود که کارنامه قابل قبولی در پست سابق خود یعنی وزارت راه و شهرسازی ندارد و در آخر وی مجبور به استفعا از این پست شد.

برخی اخبار از رای گیری استمزاجی در شورای شهر تهران برای چند گزینه تصدی شورا حکایت دارد که در این میان گویا عباس آخوندی توانسته است با 11 رای بیشترین آرا را نسبت به سایر نامزدها کسب کند و جالبتر اینکه رای محسن هاشمی از چند گزینه دیگر کمتر بوده است.

اگر آخوندی در این روند انتخاب شود علاوه بر موضوع ابهام در بازنشستگی وی موضوع چرخه مدیران ناکارآمد در شهرداری تهران تکمیل می شود. سیاسی کاری سبب شده که افراد ناکارآمد در جریان اصلاحات از پستی به پست دیگر بروند. باید پرسید که اگر آخوندی گزینه مناسبی است چرا از دولت جدا شد و برای پاستورنشینان بعد از 5 سال کار نکرد. از سوی دیگر باید پرسید آخوندی در این 5 سال چه کارنامه کاری از خود به جای گذاشته است که در شهرداری تهران بتوان از آن بهره مند شد.

در میان کارآمدی و منافع سیاسی باید مقایسه ای صورت گیرد. آخوندی در حوزه کارآمدی چندان کارنامه مطلوبی ندارد اما از لحاظ سیاسی برای اصلاح طلبان هم یک اصلاح طلب شناخته شده است، هم ضدیت خاصی با قالیباف، شهردار اصولگرایی که کارنامه کاری 12 ساله مطلوبی داشته، دارد. از این رو می توان آخوندی را مهر تاییدی برای جناح بازی اصلاح طلبان در شورای شهر به حساب آورد.

چنان این روند سابقه دار و تکراری است که همه به نوعی می دانند که در شورای شهر برای انتخاب شهردار سوم چه اتفاقی می افتد. محسن هاشمی در این روند حذف می شود و با سیاسی کاری یک فرد مطلوب جناح اصلاحات انتخاب می شود که اصلا کارنامه کاری او مطرح نیست. اما باید گفت که مردم تهران چه گناهی کرده اند که بایستی چوب سیاسی کاری اصلاح طلبان را بخورند. بعد از اشتباه اصلاح طلبان در دو مورد قبلی چرا این جناح سیاسی باید اشتباه خود را تکرار کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


...
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
"اما باید گفت که مردم تهران چه گناهی کرده اند که بایستی چوب سیاسی کاری اصلاح طلبان را بخورند"
آیا اعضای شورای شهر تهران را کسی غیر از مردم تهران انتخاب کرده‌اند؟!!!
Romania
معلوم شد چرا اینها با نظارت استصوابی مخالفند برای این که بی در و پیکر باشد و هر کاری خواستند بکنند. هر کی به هر کی باشه.
Iran, Islamic Republic of
همچین می نویسی مردم چه گناهی کرده اند که انگاری اعضای شورای شهر تهران را مردم نیویورک انتخاب کرده اند!
Iran, Islamic Republic of
كمپين محاكمه اخوندي
Iran, Islamic Republic of
مدعي العموم كجايي
Iran, Islamic Republic of
اميدي نيست خود وارد عمل شويم .
Iran, Islamic Republic of
بگذارید هر چه در چنته دارند رو کنند تا برای کند ذهن ها، بی کفایتی و بی تدبیری این جماعت ثابت شود و برای همیشه مطرود شوند.
علی
Iran, Islamic Republic of
مردم ... اکنون هم باید چوبش را بخورند اگر بفهمند
Iran, Islamic Republic of
دور تسلسل باطل
Iran, Islamic Republic of
كي ما از دست اينها نجات پيدا ميكنيم باميد رهايي
Iran, Islamic Republic of
اهالی پایتخت حقشونه.بااین انتخابهاشون.
واقعا حقشونه وقتی لیستی رای میدن باید تاوانشم بدن
Iran, Islamic Republic of
ای گفتی
Iran, Islamic Republic of
تا فرد اصلاح نشود جامعه اصلاح نشود
اصلاح نه اینکه اصلاح طلب
گناه مردم در انتخاب اعضای شورای شهر است ...
Iran, Islamic Republic of
اعضای شورای شهر ( اصلاح طلب ها )رو انتخاب کردید حالا هم پای عواقبش باشید
Romania
وقتی نظارت استصوابی نباشد همین طوری می شود.
کاظم
Iran, Islamic Republic of
اگر اخوندی شهردار شود اولین جمله ای که بگوید این است.
مترو طرح مزخرفی است!!
Iran, Islamic Republic of
بهترین گزینه برای شهرداری پایتخت ایشان هستند ..قطعا بدانید اصلاحطلبان بهتر از ایشان ندارند
عاشوراييان
Iran, Islamic Republic of
...
United States
برای خواندن هرگونه سازندگی و پیشرفت در تهران بهترین گزینه است. مشخص نیست رزومه ایشان در وزارت راه چه بود و چه گلی بر سر این مملکت زد که حالا میخواهن وضعیت تهران را بدهند دست او.
Iran, Islamic Republic of
حقشونه .خود کرده را تدبیر نیست.
Iran, Islamic Republic of
وزير نيابتي خاتمي
Iran, Islamic Republic of
خاتمي اين اقا را براي كار كردن منصوب نكرده بود امده بود از محرومين ومستضعفين كه در سال 88 به احمدي راي داده بودند انتقام بگيره و از مسكن مهري ها شروع كرد .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جناب استاد آخوندی برند کابینه طی چند سال وزارت یک لونه کفتر هم نساخت اونوقت به مسکن مهر میگه مزخرف ......!!!!!
United States
خدا آخرعاقبت مردم را ختم بخیر کند یا حضرت عباس -آخوندی دست بر دار نیست!!!!!