جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بن‌سلمان در گفت‌وگو با کاخ سفید خاشقچی را «اسلام‌گرای خطرناک» توصیف کرد

پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب: 649690
ولیعهد رژیم سعودی چند روز بعد از ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در گفت‌وگو با کاخ سفید وی را یک «اسلام‌گرای خطرناک» توصیف کرده است.
بن‌سلمان خاشقچی را «اسلام‌گرای خطرناک» خواند
به گزارش جهان نيوز، واشنگتن‌پست روز پنجشنبه گزارش داده «محمد بن سلمان»، ولیعهد رژیم سعودی چند روز بعد از ناپدید شدن «جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی با کاخ سفید تماس تلفنی برقرار کرده و این روزنامه‌نگار را یک «اسلام‌گرای خطرناک» توصیف کرده است.  

 منابع آگاه به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند این گفت‌وگوی تلفنی بین بن‌سلمان و «جارد کوشنر»، داماد رئیس‌جمهور آمریکا و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، قبل از اعتراف رژیم سعودی به کشته شدن خاشقچی داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول انجام شده است.

طبق این گزارش، ولی‌عهد رژیم سعودی از کوشنر و بولتون خواسته ائتلاف بین آمریکا و عربستان سعوی حفظ شود و گفته که این روزنامه‌نگار از اعضای «اخوان‌المسلین» بوده است. 

واشنگتن‌پست نوشته انتقادهای بن‌سلمان از خاشقچی در محافل خصوصی با بیانیه‌های علنی رژیم سعودی که قتل او را «اشتباه وحشتناک» و «تراژدی وحشتناک» توصیف کرده، در تعارض است. 

تحلیلگران گفته تلاش‌های بن سلمان برای اعتبارزدایی از خاشقچی در راستای تلاش‌ها او برای کاستن از تبعات جانبی یک قتل از پیش‌برنامه‌ریزی شده است. 
خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

 مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند. 

مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.

عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر، یعنی ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن خاشقچی اعتراف کرد وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. دادستان کل سعودی، علی‌رغم این ادعا کرده خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است. 

روایت عربستان سعودی که ظاهراً در تلاش است عوامل رده بالای حکومتی را از مشارکت در قتل روزنامه‌نگار منتقد یا اطلاع از آن تبرئه کند، با تردید عمومی در دنیا مواجه شده است. 

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *