جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲
وزیر دفاع آمریکا:

اسد باید از قدرت سوریه کنار گذاشته شود

چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 649360
وزیر دفاع آمریکا طی سخنرانی در یک اندیشکده، درباره موضوعاتی چون بحران سوریه، بحران یمن و راهبرد جدید واشنگتن در قبال افغانستان صحبت کرد.
اسد باید از قدرت سوریه کنار گذاشته شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس،  ژنرال«جیمز متیس» وزیر دفاع ایالات متحده بامداد چهارشنبه با حضور در اندیشکده آمریکایی «صلح» به پرسش و پاسخ و اظهار نظر درباره موضوعات مختلف پرداخت.

متیس در ابتدای این نشست نام بردن از «قدرت، اضطرار و اراده» به عنوان تهدیدهای پیش‌روی استراتژی دفاعی ملی آمریکا، گفت: «ما در نوعی رقابت برای حفظ جهان و دگرگون کردن آن هستیم».

وی سپس با تقسیم‌بندی تهدیدات علیه آمریکا به سه بخش قوی‌ترین، اضطراری‌ترین و با اراده‌ترین، توضیح داد: «امروزه قوی‌ترین تهدید (علیه ما) روسیه است. اضطراری‌ترین تهدید، تروریسم و کره‌شمالی است. با اراده‌ترین تهدید نیز چین است».

وزیر دفاع آمریکا، متحدان و شرکای این کشور در سراسر جهان را «قدرت واقعی» ایالات متحده برشمرده و تصریح کرد: « یکی از دلایلی که به شریک در جهان نیاز داریم، این است که کشورهای دارای شریک، دوام می‌آورند و آنهایی که شریکی ندارند، می‌میرند. که اغلب در حوزه مسائل محرمانه است. در این بین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)‌ از همه مهمتر است. ناتو اکنون از هر زمانی قوی‌تر شده است».

ژنرال متیس در تبیین نقش وزارت خارجه آمریکا در مبارزه با تروریسم گفت: «زمینه پرورش (تروریسم) چیزی نیست که با نیروی نظامی بتوان آن را برطرف کرد. برای شکست دادن تروریسم، باید به مردم امید دهیم. که این امر نیز یک‌جانبه امکان ندارد و باید چند جانبه باشد. نیروی نظامی هم با اقدامات دیپلماتیک وزارت خارجه را پشتیبانی کند».
 
وی درباره رویکرد دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در قبال سلاح‌های غیرمتعارف و کشتار جمعی توضیح داد: «موضع رئیس‌جمهور ترامپ درباره سلاح هسته‌ای را همه به خوبی می‌دانند. او از آنها متنفر است... (از طرفی) ما باید برای احتمال استفاده شدن سلاح‌های تهاجمی از فضا آماده باشیم، نمی‌توان مسائل دفاعی را به بازی گرفت».

وی در ادامه از راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان رونمایی کرد: «منطقه‌ای کردن رویکرد. اعزام نیروی نظامی بیشتر. بازچینش آن نیروها برای همکاری نزدیک‌تر با نیروهای امنیتی افغانستان. مصالحه. و نهایتا حفظ پایداری این استراتژی».

این مقام نظامی آمریکا افزود: «زمانی که این استراتژی افغانستان را به رئیس‌جمهور ارائه کردم، او تمام فرضیات را به چالش کشید... ما مباحثه خیلی سختی داشتیم».
وزیر دفاع ایالات متحده در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد سوریه، مجددا آرزوهای نخ‌نماشده کاخ سفید را تکرار کرد: «به گمانم، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه باید به روشی از قدرت در این کشور کنار گذاشته شود... فکر نمی‌کنم هیچکدام از انتخابات‌هایی که تحت قدرت این رژیم (در سوریه) برگزار شود، معتبر باشد».

متیس با درخواست از روسیه جهت حمایت از فرایند مذاکرات ژنو برای صلح سوریه، مدعی شد: «در نهایت، به نفع خود روسیه خواهد بود که سوریه را به شکل این ملغمه‌ای که هست، نگه ندارد. حضور نیروهای ایرانی در سوریه و تلاش برای تبدیل عراق به دولت تحت تکفل تهران، بی‌فایده است».

وی سپس گریزی هم به بحران یمن و حملات چند ساله ائتلاف عربی به رهبری رژیم سعودی علیه مردم انقلابی این کشور پرداخته و خاطر نشان کرد: «جنگ یمن باید پایان یابد. ما باید جنگ را با مصالحه جایگزین کنیم... زمان متوقف کردن (جنگ) فرا رسیده است».

وزیر دفاع آمریکا با ادعای اینکه ایران باعث تداوم جنگ یمن می‌شود، افزود: «ما خواستار برقراری آتش‌بس در یمن، طی 30 روز آینده و انجام مذاکرات صلح بین طرف‌های یمنی هستیم».

متیس در تلاش برای حفظ وجهه عربستان سعودی علی‌رغم قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری سعودی‌ها در استانبول، گفت: «قتل خاشقچی را از وضعیت یمن جدا می‌کنم. آن اتفاق به خودی خود، منحصر به فرد است. رئیس‌جمهور گفت که ما تا انتهای ماجرا پیش می‌رویم. (من هم می‌گویم) که ما تا پایان خواهیم رفت».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
غلط زیادی کردی تو
Iran, Islamic Republic of
اسرائیل از صفحه روزگار باید محو شود