جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

زیارت اربعین، مخالفت با ظالم است

احمد عابدی
دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب: 649295
در راهپیمایی اربعین می‌بینید که همه مسلمان نیستند و یهودی‌ها و مسیحی‌ها و... هم در این زیارت حضور دارند، چون امام حسین؟ع؟ مظلوم بوده است. دین همیشه از ما می‌خواهد که هر کس که مورد ستم واقع شده با قطع نظر از دینش، از او دفاع کنیم.
جهان نيوز - حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی: یکی از جملات زیارت اربعین این است «بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله». بحث بر سر این نیست که امام حسین؟ع؟ را مسلمانان به شهادت رساندند یا غیر مسلمانان. 
بحث بر سر شیعه و سنی نیست. بحث بر سر این است که امام حسین؟ع؟ مظلوم بود و افرادی ظالم بودند. زیارت امام حسین؟ع؟ برای همنوا شدن و همدردی کردن با مظلوم و مخالفت با ظالم است. قرآن به ما نمی‌گوید که از مسلمان دفاع کنید بلکه می‌گوید از مظلوم و مستضعف دفاع کنید.
در راهپیمایی اربعین می‌بینید که همه مسلمان نیستند و یهودی‌ها و مسیحی‌ها و... هم در این زیارت حضور دارند، چون امام حسین؟ع؟ مظلوم بوده است. دین همیشه از ما می‌خواهد که هر کس که مورد ستم واقع شده با قطع نظر از دینش، از او دفاع کنیم.
موضوع زیارت عاشورا همین است که بنی امیه ظالم بودند و امام حسین؟ع؟ مظلوم بود. این یک سابقه تاریخی دارد. پیامبر؟ص؟ قبل از ۴۰ سالگی که به پیامبری برسد حدودا از ۲۵‌سالگی در مکه در خانه خدیجه بودند که این خانه دیوار به دیوار خانه ابوسفیان بود. 
ابوسفیان از خانه‌اش به روی سر پیامبر سنگ می‌ریخت و پیامبر مجبور بود همیشه زیر سقفی باشد که سنگ به ایشان نخورد. یعنی وقتی پیامبر هنوز به پیامبری نرسیده بود ابوسفیان به پیامبر سنگ می‌زد؛ یعنی همیشه بنی‌امیه و خاندان ابوسفیان نسبت به خاندان پیامبر ظلم می‌کردند.
ما یک عالم غیب داریم و یک عالم شهادت. آنچه می‌بینیم و برای ما محسوس است، عالم شهادت است. ایمان به غیب که در قرآن در سوره بقره آمده است؛ یعنی ایمان به این عالم‌هایی که نامحسوس اند.
مبدأ آن زندگی ابدی، این دنیاست. مقصد کجاست؟ «انا لله و انا الیه راجعون» امام حسین؟ع؟ شهید شد تا مردم را از این جور ضلالت‌ها نجات دهد. یعنی امام‌حسین؟ع؟ می‌خواهد همیشه مردم به یاد قیامت و آخرت و مرگ باشند.
امام حسین؟ع؟ می خواهد مبدأ را معرفی کند. خدایی که امام حسین؟ع؟ معرفی می‌کند با خدایی که شمر و یزید معرفی می‌کنند خیلی تفاوت دارد.خود مسیر هم مهم است، از چه راهی برویم و راه رسیدن به خدا چیست؟ راهی که صراط مستقیم است کدام است؟ هدف رسیدن به خداست ولی خود مسیر هم مهم است. رسیدن به خدا مهم است اما اگر از مسیر امیرالمومنین؟ع؟ باشد.
چهارم اینکه سالک و رونده راه چه کسی است و چه کسی به انسان می‌گوید از چه راهی برو. در زیارت اربعین می‌گوییم امام حسین؟ع؟ شهید شد تا مردم از این تحیرها و سرگردانی‌ها نجات پیدا کنند. یک سرگردانی این است که انسان راهرو و راهبر را گم کند. خواجه نصیرالدین طوسی می‌گوید هیچ مصیبتی بالاتر از این نیست که برخی از مردم کسی را به عنوان راهنما انتخاب می‌کنند که آن راهنماها راه را بلد نیستند.
حج با اینکه واجب است اگر خطر جانی داشته باشد واجب نیست و بلکه جایز نیست و حرام است. حتی اگر خطر جانی آن محتمل باشد یعنی اگر احتمال بدهید که خطر جانی دارد دیگر حج واجب نیست.
ائمه ما؟عهم؟ احادیث زیارت اباعبدالله؟ع؟ را غالباً در زمان متوکل عباسی گفته‌اند. آن زمان به زیارت آن‌قدر سفارش می‌کردند که در آن زمان هر کس به زیارت می‌رفت کشته می‌شد. احتمال کشته شدن خیلی زیاد بود با این حال ائمه؟عهم؟ بر زیارت سیدالشهدا تأکید می‌کردند؛ با اینکه زیارت امام حسین؟ع؟ مستحب است حتی اگر خطر جانی داشته باشد باز هم مستحب است و استحباب آن برداشته نمی‌شود.
 منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *