جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۴۰
روحانی در مراسم بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی:

به بزرگترین پیروزی سیاسی تاریخ ایران در برابر آمریکا دست پیدا کرده‌ایم/ جزو ارزان‌ترین کشورها هستیم/ آنهایی که می‌گویند ابرتورم داریم اقتصاد را نمی‌فهمند

شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 648924
در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه‌ریزی و توطئه کردند و کلمه سیزده ابان را به عنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کردند حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است.
به بزرگترین پیروزی سیاسی تاریخ ایران در برابر آمریکا دست پیدا کرده‌ایم/ جزو ارزان‌ترین کشورها هستیم
به گزارش جهان نيوز، حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر بعدازظهر امروز در مراسم بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش و ضمن گرامیداشت راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلا گفت: در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه‌ریزی و توطئه کردند و کلمه سیزده ابان را به عنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کردند حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است. 

وی ادامه داد: بی‌شک اگر عشق به امام حسین و پیروی از راه امام حسین (ع) نبود امروز ما شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین موفقیت این ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول هشت سال به کشورمان نبودیم. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در همه سختی‌ها و در همه موفقیت‌های بزرگ‌مان یاری اهل بیت و رابطه این مردم با خاندان رسالت به ویژه اباعبدالله الحسین مسیر و راه پیروزی را برای ما هموار کرد. 

روحانی خاطرنشان کرد: در این مقطع تاریخی این جلسه مجلس شورای اسلامی بسیار حائز اهمیت است پیشاپیش از ریاست مجلس شورای اسلامی، اعضای محترم هیات رئیسه و همه نمایندگان محترم تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. 

وی افزود: اینکه در این ساعت و در این وقت بعدازظهر مجلس شورای اسلامی جلسه فوق‌العاده تشکیل داده است تا اینکه در این مقطع حساس کابینه را تکمیل کند و مخصوصا وزرایی که بار سنگین اقتصادی را بر دوش دارند آنچه در هفته ها وماه‌های گذشته شاهد آن بودیم پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه‌های آمریکا بوده است. ما از لحاظ سیاسی بی‌تردید در سطح جهان پیروزی کم‌نظیر تاریخی را در اختیار داریم. 

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و هم‌پیمانان سنتی آمریکا او را رها کرده باشند. اگر یکسال پیش در چنین مجلسی به بحث و بررسی می‌پرداختیم که اگر روزی در حقوق لاینفک ملت بزرگ ایران آمریکا در برابر ایران بایستد و اروپا در کنار ایران و روبروی آمریکا است حتما اکثریت قاطع جمع ما این سخن را نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند این یک خوش‌بینی محض است. مگر ممکن است در یک مساله بزرگ بین‌المللی آمریکا تصمیمی را اتخاذ کند که تقریبا به استثنای چند کشور همه کشورهای دنیا در کنار ایران و رو در روی ایران بایستند. 

رئیس جمهور افزود: به نظر من پیروزی سیاسی ملت بزرگ ایران در ماه‌های اخیر یک پیروزی کم نظیر  نه تنها در تاریخ ایران است، چه کسی فکر می‌کرد که در ظرف چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی نمایندگان ملت ایران به پیروزی برسند. در دادگاه بین‌المللی لاهه ایران مقتدر تاکنون دو بار در ماه‌های اخیر مقابل آمریکا پیروز شده است. بار اول در زمینه صلاحیت بود که آمریکایی‌ها معتقد بودند این دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد و ما معتقد بودیم صلاحیت رسیدگی دارد علیه آمریکا و به نفع ایران رای داد. 

وی درمورد دومین پیروزی ایران در دادگاه لاهه گفت: برای بار دوم جهت احکام موقت علیه آمریکا که نظر ما این بود این احکام باید صادر شود و آمریکا نسبت به آن مخالف بود حقوق‌دانانمان و نمایندگان حقوقی ملت ایران به پیروزی رسیدند و چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل رئیس د ادگاه محکومیت امریکا را صریحا اعلام کرد. 

روحانی درمورد سومین دیپلماسی حقوقی ایران اظهار داشت: بار سوم در همین هفته‌های گذشته در یک بحث حقوقی حدود 6 میلیارد د لاری اموال جمهوری اسلامی ایران که در ایتالیا توقیف شده بود در دادگاه عالی نمایندگان ایران در مقابل امریکا به پیروزی رسیدند و این پول از توقیف آزاد شد. 

وی گفت: ملت ایران حداقل از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارد. از لحاظ افکار عمومی جهان ایران را کشوری متعهد به تعهدات خود و آمریکا را به عنوان کشوری که وفای به عهد ندارد و مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد می‌شناسد. 

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما در این موفقیت‌ بزرگ دو موفقیت دیگر را نیازمندیم یک موفقیت از لحاظ اجتماعی و یک موفقیت از لحاظ سیاسی است. تمام برنامه‌ها برای این بوده است که مردم ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و مردم به ستوه بیایند و در برابر آمریکا سر فرود بیاورند و موضوع دیگر یعنی موضوع روانی و اجتماعی مردم را نسبت به آینده کشور، معیشت و فرزندان خودشان مایوس بسازند. 

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: در این دو موضوع اجتماعی و اقتصادی ما باید در کنار همدیگر باشیم و آمریکا را به زانو درآوریم، بی‌تردید در این مصاف مهم تاریخی دولت به عنوان سربازان مقدم این جبهه خواهد بود اما بدون مجلس و قوه قضاییه و بدون حمایت نیروهای مسلح و بالاتر و بدون هدایت و حمایت مقام معظم رهبری حتما نمی‌توانیم پیروز شویم. 

روحانی تصریح کرد: ما امروز خوشحالیم که هدایت جامعه را در این مقطع حساس رهبری برعهده دارد و دولت با امید فراوان و با توان لازم معتقد است با هدایت رهبری و حمایت مردم از این مشکل به خوبی عبور خواهیم کرد. 

وی بیان داشت: امروز در بخش اقتصادی می‌خواهیم چهار فرد مهم مسئول را با رای اعتماد نمایندگان مجلس بر کرسی وزارت بنشانیم تا دولت با تمامیت کابینه در این مقطع بتواند با موفقیت مشکلات مردم را حل کند. هم ما و هم شما معتقدیم مردم در رنج و در فشار هستند. زندگی مردم مخصوصا آنهایی که درآمد مقطوع دارند به سختی می‌گذرد. بی‌تردید مردم از مامی خواهند که مشکلات آنها را حل کنیم و این حق مردم است وما موظفیم کشور را از این مشکلات با وحدت، اتحاد و یکپارچگی عبور دهیم. 

رئیس قوه مجریه درمورد نتیجه تصمیم امروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نتیجه امروز مجلس حتما بارقه ا میدی برای ملت خواهد بود ملت ایران امروز خواهد دید که دولت و مجلس در کنار هم هستند ومصمم هستند مشکلات مردم را یکی بعد از دیگری حل کنند. البته همه ما می‌دانیم که رسانه‌های بیگانه در این مشکلات می‌دمند که افکار مردم را با تبلیغات دروغین می‌خواهند تسخیر کنند. رسانه‌های بیگانه به دروغ به مردم ایران می‌گویند که ایران گران‌ترین کشوری است که مردم در آن زندگی می‌کنند. 

روحانی خطاب به ملت ایران با طرح چند پرسش گفت:  آیا آموزش در ایران جزو ارزان‌ترین آموزش‌ها در سطح جهان نیست، آیا بهداشت و درمان در ایران به طور نسبی جزو ارزان‌ترین کشورها نیست؟ ایا انرژی در کشور ما یعنی بنزین، گازوئیل و گاز جزو ارزان‌ترین کشورهای جهان نیست و آیا آب و برق در یک قیمت متعادل نسبت به کشورهای دیگر نیست؟ آیا حمل و نقل که یک مقدار نیازمند کمک دولت و مجلس دارد در یک شرایط معتدل نیست و اگر ما مسکن را حل کنیم این را خواهم گفت که یکی از وظایف سنگین وزیر جدید راه و شهرسازی است ما جزو کشورهایی هستیم که از لحاظ آموزش،‌بهداشت، انرژی و از لحاط نیازمندی‌ها و کالاهای اساسی مردم جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیا هستیم. 

روحانی افزود: ما نمی‌توانیم به مردم بگویم چون فشار آمریکا است نمی‌توانیم کاری کنیم این پاسخ پذیرفته نیست یا اینکه بگوییم چون فروش نفت مشکلاتی دارد در اداره کشور ناتوانیم یا اینکه از لحاظ بانکی با دنیا مشکلاتی داریم نمی‌توانیم زندگی مردم را اداره کنیم. مردم  از ما می‌خواهند و ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم. البته مردم هم باید شرایط کشور را بدانند. 

رئیس جمهور تصریح کرد: ما با وحدت و یگانگی اتحاد و ایستادگی ملت نه در زمان چندان طولانی از مشکلات عبور خواهیم کرد. 
وی افزود: آنهایی که می‌گویند ابرتورم داریم یا اقتصاد را نمی‌فهمند یا دروغ می‌گویند این حرف نادرست است. 

روحانی تصریح کرد: ما متاسفانه از تورم تک رقمی عبور کردیم ولی قطعا می‌توانیم تورم را تک رقمی کنیم این روند صعودی تورم ادامه نخواهد داشت. وزیر صنعت و اقتصاد ما امروز این وظیفه را به عهده خواهند داشت. 

رئیس جمهور با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری و مشکلات اقتصادی در کشور اظهار داشت: هیچ زمانی در سال‌های گذشته ذخایر کالاهای اساسی ما به اندازه امروز نبوده است، امروز انبار ذخایر کالاهای  اساسی ما کاملا مطمئن است. علی‌رغم اینکه مشکلات ارزی داریم و برخی مشکلات اقتصادی مربوط به ا رز است ذخایر ارزی ما از همه سال‌های گذشته بالاتر است. هم کل ذخایر و هم ذخایر اسکناس ما. 

روحانی ادامه داد: ما مشکل لاینحلی نداریم اما مشکلاتی داریم که باید با یاری همدیگر از آن عبور کنیم. 
وی تصریح کرد: ما امروز در برخی از کالاها و محصولات خودکفا هستیم اینکه چند سال است در گندم خودکفاییم ، در بخش گاز، گازوئیل و ... خودکفا شده‌ایم ا ین به معنای رشد اقتصاد ما است. 

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از هر زمان دیگر به رای شما نمایندگان نیازمندیم تا کابینه بتواند به صورت کامل و با ترمیم چهار وزیر بار مسئولیت را به دوش بگیرد و از مشکلات مردم در ماه‌های آینده بکاهد. 

روحانی ادامه داد: وزارت اقتصاد بی‌تردید یکی از وزارتخانه‌های مهم است بخش عمده‌ای از درآمد ما توسط این وزارتخانه تامین می‌شود، بخش مالیات برای ما اهمیت دارد و ما نیازمند عدالت مالیاتی هستیم. 

وی گفت: ما باید امروز درآمد مالیاتی را از طریق گسترش پایه مالیاتی افزایش دهیم در شرایط رکود نمی‌توانم مالیات را زیاد کرد اما می‌توانیم جلوی فرار مالیاتی را بگیرم، ما نباید بگذاریم حقوق مردم در بحث مالیات ضایع شود. 

روحانی در ادامه با اشاره به نقش گمرک در اقتصاد کشور گفت: گمرک نقش بسیار اساسی برای صادرات و واردات و همچنین مبارزه با قاچاق برعهده دارد. امروز وزارت اقتصاد مسئول کنترل تورم و رشد اقتصادی است و در کنار بانک مرکزی و برنامه  و بودجه باید تلاش کنیم تورم را مهار کنیم و به نظر من این کار شدنی است. 

وی با بیان اینکه برای تحولات اساسی اقتصادی فرصت خوبی داریم، گفت: یک معضل ما بانک‌ها هستند، بانک‌ها یک بخش سنگینی در حوزه اقتصاد را بر د وش دارند و نقش آنها بسیار ارزشمند است و می‌توانند پول مردم را به رشد مثبت و سرمایه‌گذاری تبدیل کنند اما اگر به اصلاح آنها نپردازیم می‌توانند یکی ازمعضلات اقتصادی ما باشند. 

روحانی با اشاره به رشد نقدینگی به عنوان یک مشکل در کشور گفت: رشد نقدینگی همواره وجود داشته و چیزی نیست که فکر کنیم امروز یا امسال از آسمان هفتم نازل شده ولی رشد نقدینگی در سایه ضریب فزاینده یا برمبنای پایه پولی کاملا متفاوت است و رشد نقدینگی در سال‌های اخیر عمدتا براساس ضریب فزاینده است. 

وی گفت: معمولا در سال‌های قبل در دولت‌های قبل رشد نقدینگی به خاطر استقراض از دولت بوده و امروز به خاطر برداشت از بانک مرکزی است. 

وی گفت: بانک‌های ما امروز ضمن حل مشکل متاسفانه گاهی مشکل‌آفرین هم هستند و یکی از مشکلات هم رشد نقدینگی است. 

رئیس‌جمهور افزود: باید رشد نقدینگی را حل کنیم در سایه اصلاح بانک‌ها ، بانک‌ها باید دست از بنگاه‌داری بردارند و بانک‌های خصوصی باید تحت انضباط دقیق دربیایند. 

روحانی گفت: در هفته‌های اخیر، اختیارات بانک مرکزی را افزایش دادیم . در اینجا به نمایندگان محترم بگویم که ما در جلسات سه قوه و در شورای عالی هماهنگی‌های اقتصادی، از تحریم عبور می‌کنیم و  گاهی هم از قانون عبور می‌کنیم، ما از قانون عبور نمی‌کنیم و اگر موردی هم لازم باشد با یک زمان‌بندی موقت چند ماهه یا یکساله. قانون باید توسط مجلس اصلاح شود ما قانون را اصلاح نمی کنیم و تغییر نمی دهیم ، روی ضرورت‌ها ممکن است برای زمان موقت، اقداماتی را انجام دهیم. در هفته‌های اخیر قدرت بانک مرکزی را بالا بردیم و در مصوبه اخیرمان برای نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی بانکی و خصوصی، قدرت‌ آن را افزایش دادیم و  چند روز پیش به دستگاه های اقتصادی کشور ابلاغ شد.

وی در معرفی وزیر پیشنهادی وزارت اقتصادی و دارایی گفت: اما وزیر اقتصاد ما که دارای تجربه و تحصیلات اقتصادی است، کاملاً باید بداند که امروز بار بسیار سنگینی بر دوش او می باشد و با رأی اعتماد نمایندگان ان شاء‌الله این بار را باید با دقت در این شرایط حساس بر دوش بکشد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر وزیری امروز کمتر از 14 ساعت کار کند، نمی‌تواند بار سنگین را به مقصد برساند. وزیر ما حداقل باید 14 ساعت  در روز کار کند.

روحانی تاکید کرد: نمی‌توانیم با 7 الی 10 ساعت کار روزانه کارمان را پیش ببریم. از شما نمایندگان مجلس خواهش  می‌کنم امروز چه به عنوان مخالف و یا موافق صحبت می‌کنید، انتظارات و توقعاتی که از این وزرا دارید را به آنها اعلام کنید و ما  در این شرایط باید با توان و قدرت بیشتر این مسیر را ادامه دهیم. بازار سرمایه ما دست وزارت اقتصادی و دارایی است هر چند که همه حضور دارند و مشارکت می‌کنند. این بازار برای ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور ادامه داد: موفقیت این بازار در ماه‌های اخیر یکی از افتخارات اقتصادی ما بود. در کنار تورمی که درحال عبور از یک رقمی بود و در کنار رشد اقتصادی ، این بازار سرمایه بود که به حرکت درآمد و تا حد زیادی جبران کرد و این بازار در اختیار وزارت اقصاد است. سرمایه گذاری خارجی در اختیار این وزارتخانه است. ما به انحاء مختلف از کشورهای همسایه و دوست باید سرمایه را جذب کنیم هر چند که4 الی 20 شرکت اروپایی از ایران خارج شدند.

روحانی تاکید کرد: امروز آمریکا به عنوان یک جفا و خیانت بزرگ در برابر ملت ایران ایستاده است و نشان داده که تنها با دولت و نظام ایران مخالف نیست بلکه با ایران و با ملت ایران مخالف است و اگر غیر از این است چرا تحریم حتی برای دارو و مواد غذایی.

رئیس جمهور  خاطرنشان کرد: آمریکا بی‌تردید دشمن بزرگ ملت ایران است و تنها دشمن دولت و نظام ایران نیست. در برابر آمریکا امروز ما همسایگان خوبی داریم. با آنها باید تعامل بهتری داشته باشیم. ما کشورهای دوست فراوانی داریم. روسیه، چین، هند، اتحادیه اروپا و شمار زیادی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین دوست ما هستند و با آنها باید کار و جذب سرمایه کنیم. این وظیفه وزارت اقتصاد است. امروز یک وزارتخانه مهمی را آقای دژپسند بر عهده می‌گیرد.

 رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به عنوان امین شما و امین مردم عرض می‌کنم، ده‌ها ساعت روی هر یک از وزرایی که معرفی شده، فکر، مطالعه و مشورت کردم، گفت: البته استخاره هم در این هفته‌های اخیر با ما همراه نبود. بعضی‌ها را به کار دعوت کردیم، گفتند استخاره ما بد آمده است. استخاره با ما همراه نبود. بعضی از دوستان را دعوت به کار کردیم ، قبول داشتند کار کنند، اما صدایشان لرزان بود و کمی با تردید صحبت  می‌کردند و می‌گفتند امروز با این شرایط و مشکلات، چگونه کار کنند؟ که متوجه شدم با این صدای لرزان نمی‌توانند در این شرایط، بار را بر دوش بگیرند.

روحانی با اشاره به اینکه وزرای معرفی شده از لحاظ تحصیلات و سابقه کاری و همچنین طی جلسات مفصل با آنها، احساس کردم اراده و تصمیم لازم برای بر دوش گرفتن این بار سنگین را دارند، ادامه داد: امروز" الذی انقض ظهرک" است و بار اجرایی امروز آنقدر سنگین است که اگر متکی به خدا و عشق اهل بیت (ع) و پیامبر(ص) نباشیم، پشت را می‌شکند و امروز شما نمایندگان باید به ما کمک کنید.

رئیس جمهور ادامه داد: نمایندگان عزیز  طبق قانون اساسی، وزیر زمانی مسئولیت را بر عهده می‌گیرد که شما به او رأی اعتماد بدهید . پس این وزیر، وزیر من، شما و ملت ایران است.

روحانی تاکید کرد: همانگونه که حق دارید از وزیر سوال و بر عملکرد او نقد و نظارت کنید که البته حق شماست، تشویق، کمک، تأیید و روحیه دادن نیز در این شرایط، به نوعی وظیفه شما و همه ماست و همه باید همدیگر را کمک کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اشکال ندارد از وزیر سوال، نقد و نظارت کنید، اما به او کمک هم بکنید، گفت: دلم می‌خواهد وزیری که به کمیسیون مجلس می‌آید و برمی‌گردد، با روحیه شاد برگردد، دلم می‌خواهد وزیری که برای نظارت و سوال و حتی برای استیضاح به مجلس می‌آید، وقتی برمی‌گردد با روحیه برگردد.

روحانی خاطر نشان ساخت: شما نمایندگان شجاع ایران هستید. شما نمایندگان ملتی هستید که برای عشق امام حسین(ع) سر از پا نمی‌شناسند و شما نمایندگان همان ملت هستید. پس باید دست به دست هم بدهیم و به هم کمک کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه، امروز دشمن اصلی ما جناح‌ها و احزاب نیستند و همه با هم برادریم، افزود: امروز دشمن اصلی ما یعنی آمریکا، در برابر چهره ملت ایران شمشیر را از غلاف بیرون آورده و ما باید بجنگیم ، مبارزه کنیم و متحد باشیم.

روحانی با بیان اینکه امروز جناح راست و چپ، اصلاح‌طلب، میانه‌رو و معتدل، همه ملت ایران هستیم و الان موقع رقابت‌های لیگ نیست و ما امروز در تیم ملی در برابر دیگران به میدان رفته‌ایم، خاطر نشان ساخت: تیم ملی برای همه ما بوده و الان دوران تیم ملی است. موقع انتخابات دوران لیگ‌هاست، عیب ندارد و یک سال دیگر به انتخابات رسیدیم روبروی هم قرار بگیریم و نقد کنیم. اگر هم اکنون نیز درد و دل‌هایمان را وسط بگذاریم پس کی فرصت کار، وحدت، دوستی و اتحاد پیش می‌آید. حتماً در این شرایط ما باید با وحدت بیشتری کارمان را پیش ببریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز وزیر راه و شهرسازی بار مسئولیت سنگینی بردوش دارد، گفت: به عنوان رئیس جمهور خدمت شما عرض می‌کنم و در برابر مردم می‌گویم در زمینه مسکن دولت بدهکار مردم است. ما باید مسأله مسکن را حل کنیم.
روحانی با بیان اینکه در راه‌آهن، بنادر، حمل و نقل و کشتیرانی نسبتاً خوب کار کردیم اما در زمینه مسکن باید جبران کنیم و همه توان‌مان را بکار بگیریم، ادامه داد: معتقدم در همین شرایط سخت، نقدینگی را باید به سمت مسکن بچرخانیم و اگر زمین مجانی را در اختیار توسعه‌گر قرار دهیم و بانک‌ها را حمایت و کمک کنیم  و  برای خانه اولی‌ها، خانه ارزان بوجود بیاوریم، به ملت‌ کمک و اشتغال ایجاد کرده ایم.

 رئیس جمهور با اشاره به فرصت های بالای ایجاد شغل دروزارت مسکن، راه و شهرسازی و صنعت مسکن، گفت: اگر همه این مشاغل را راه بیندازیم، مسأله مسکن، اشتغال و رشد اقتصادی در بخش بزرگی به حرکت در می‌آید.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه امروز مسأله مسکن، یکی از مسایل بزرگ ما است، افزود: امروز وزیر راه و شهرسازی در زمینه ناوگان هوایی، دریایی، جاده‌ای مشکلاتی دارد که  باید حل بکند و در شرایط تحریم در زمینه دریایی مشکلاتی داریم، لذا حل بخشی از بار دریایی باید روی شانه ریل قرار بگیرد.

رئیس جمهور گفت: کار بزرگ و سنگینی بر دوش وزارتخانه راه و شهرسازی قرار دارد و فردی که برای این وزارتخانه انتخاب شده دارای تحصیلات و تخصص در این زمینه است و همواره هر کجا قرار داشته، فعال بوده است.البته با ایشان دوستی نزدیک نداشتم ولی ایشان را زیاد می‌دیدم. زمان جنگ و بعد از جنگ، ایشان در بخش‌های مختلف، عنصری بسیار فعال بود و در این یکسالی که بار مسئولیت استانداری را بر دوش گرفت، جزو استانداری‌هایی بسیار پرتحرک و فعال بود.

وی با بیان اینکه با رأی شما نمایندگان می‌توانیم در زمینه حمل و نقل، راه‌آهن و جاده که می‌دانم مشکلاتی در این زمینه ها وجود دارد، در مسیر حل مشکلات تلاش کنیم. امروز کامیون‌دارها مشکلاتی دارند که باید آن مشکلات حل شود؛ قطعه، لاستیک و بیمه خودرو و دیگر مشکلات آنان باید حل شود. در زمینه راه و راه‌آهن و کشتیرانی و بنادر اقدامات زیادی برای انجام داریم. بنادر می‌توانند ایران را به کشورهای شمالی و جنوبی، شرقی و غربی متصل کنند و مخصوصاً راه ترانزیت جنوب-شمال و جنوب-غرب که بسیار اهمیت دارد.

روحانی افزود: آقای اسلامی این مسئولیت را بر عهده می‌گیرند و این بار سنگین بر دوش او خواهد بود و ان شاء‌الله با کمک نمایندگان می‌توانیم در این مسیر تحرکات بیشتری داشته باشیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: در زمینه صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه مهم امروز بار بسیار سنگینی بر دوش دارد. به دلیل اینکه علاوه بر بخش صنعت و تولید در بخش نیازمندی‌های مردم، کالاهایی که باید در اختیار مردم قرار بگیرد، هماهنگی که این وزارتخانه با بانک مرکزی باید داشته باشد، همه اینها بسیار اهمیت دارد. متأسفانه در ماه‌های گذشته عده‌ای از ارز یارانه‌ای سوءاستفاده کردند. ارز 4200 تومانی و 7500 تومانی در اختیار کسانی گذاشتیم و برخی از آنها سوءاستفاده کردند. ضمن اینکه اکثریت تجار و بازرگانان و واردکنندگان و مغازه‌داران و بنگاه‌داران افرادی سالم و دلسوز برای کشور هستند ولی همه جا اقلیتی داریم که متأسفانه سوءاستفاده می‌کنند.

روحانی تصریح کرد: این وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی است و اینجا امضاء طلایی است. به آقای رحمانی در جلسه خصوصی گفتم در بعضی از سمت‌ها، هر کسی را که می‌گذارید، اگر ابوذر و سلمان هم بود، یکسال بعد او را تغییر دهید. بعضی جاها را نمی‌َشود. متأسفانه در جامعه آدم سالم را یک عده دیگر فاسدش می‌کنند. این قدر اطرافش با طواف معکوس می‌چرخند که او را در یک منجلاب فرو می‌برند. باید حواسمان جمع باشد؛ امروز بخش اعظم صنعت و معدن، واردات و صادرات و کنترل بازار و قیمت‌ها، به عنوان یک مسئولیت بسیار سنگین بر عهده این وزارتخانه است.

رئیس جمهور ادامه داد: آقای رحمانی، دیگر از جنس پارلمان و مجلس است. دوره‌های متعدد در مجلس شورای اسلامی بوده و تلاش کرده است. یک مرور بر فعالیت‌های او در مجلس داشتم، تذکرات و سوالاتی که کرده بود، همیشه منصفانه بوده است. اگر نقد کرده، منصفانه نقد کرده است. عده زیادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی آقای رحمانی را به خوبی می‌شناسند و معتقدم که ایشان می‌تواند این بار سنگین را بر دوش بگیرد.

روحانی افزود: ایشان فرد سالم و دلسوز و پرتلاشی است و ان شاء الله وزارت صنعت و معدن و تجارت را که در مصوبات اخیر بار بسیار سنگینی بر دوش این وزارتخانه گذاشتیم ، می‌تواند به خوبی اداره کند تا بتوانیم شرایط بهتری را برای مردم فراهم کنیم.
رئیس جمهور اظهار داشت: امروز همه وزرا پشت این تریبون به مردم قول بدهند و به مردم بگویند چه کار خواهند کرد و به مردم بگویند، در ماه‌های آینده چه گره‌هایی را باز می‌کنیم و نمایندگان محترم هم در نطق‌هایتان بگویید این وزرا باید چه کار بکنند و چه مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.

روحانی تصریح کرد: امروز همه با هم این عزیزان را در معرض امتحان سنگین و بزرگ ملی و الهی قرار دادیم و ان شاء الله آنها از این امتحان می توانند عبور کنند و نمره قابل قبولی اول در پیشگاه خداوند و بعد ملت بگیرند. دو چیز بیشتر برای ما اصل نیست، رضای خداوند و رضای مردم. همه چیز فرع اینهاست.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همه احکام و تلاش‌ها ذیل اینهاست. یا باید رضای خدا را فراهم کنیم که آن اولویت است و یا رضای مردم که آن هم امر خداوند است که ما باید رضای عامه را فراهم کنیم.

روحانی در ادامه و در معرفی وزیر پیشنهادی کار گفت: این وزارتخانه امروز مسئولیت خاصی را بر عهده دارد. اشتغال یک مسأله اصلی است. در طول این 5 سال افتخار می‌کنیم که شاغلین کشور را. از حدود 20 میلیون و 600 هزار نفر به 23 میلیون و 300 هزار نفر رساندیم. تعداد شاغلین در روزی که دولت را تحویل گرفتیم، 20 میلیون و 600 هزار بوده و امروز اشتغال 23 میلیون و 300 هزار است. این میزان اشتغال را در طول 5 سال درست کردیم. این آمار در سایت مرکز آمار ایران در دسترس است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این آمار رسمی کشور است، اضافه کرد: این بدان معنا نیست که در اشتغال مشکل نداریم. همه خانواده‌هایی که هنوز بیکار دارند، فرزند بیکار و جوانی که مشغول به کار نشده دارند، در انتظار تلاش بیشتر ما هستند. بنابراین در زمینه اشتغال باید تلاش کنیم و این وزارتخانه وظیفه سنگینی در زمینه اشتغال و حمایت از کارگران به عهده دارد.

دکتر روحانی اظهار داشت: امروز شرایط سختی برای کارگرها است ، برخی از آنها ممکن است از کار منفصل بشوند. این وزارتخانه باید آنها را تأمین کند تا کارگرهای عزیز بتوانند زندگی خودشان را اداره بکنند. این مسئولیت سنگین اول این وزارتخانه است.

رئیس جمهور تصریح کرد: این وزارتخانه حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند را بر عهده دارد و حالا در بخش بهزیستی و در بخش مردمی که از لحاظ تأمین مواد غذایی مشکلاتی دارند، باید به آنها کمک شود.

 روحانی با بیان اینکه ان شاء الله در روزهای آینده، اولین اقدام در زمینه حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند انجام می گیرد، گفت: طی روزهای آینده نیمی از جمعیت کشور سبد غذایی دریافت می کنند که از طرف این وزارت خانه با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولین شروع می‌شود و امیدوارم هفته آینده اعلام بشود .

رئیس جمهوری افزود: مسئولیت دیگری که وزارت کار و امور اجتماعی بر عهده دارد، مسأله ساماندهی تأمین اجتماعی است. صندوق‌های ما متأسفانه از حالت صندوق، خارج شده است که ما باید آن را برگردانیم و صندوق بوجود بیاوریم. همه صندوق‌های ما مشکل دارند و چه باید کرد؟

روحانی با تشکر از وزرای قبلی این وزارتخانه  و سرپرست فعلی گفت: تلاشی که در دوره وزیر قبلی انجام شده امروز باید مضاعف شود و ما بتوانیم این صندوق‌ها را احیاء بکنیم و حل مشکلاتی که امروز در زمینه تأمین اجتماعی وجود دارد که شبیه مشکلات بانک‌هاست، جزو وظایف دولت است و باید به خوبی انجام بگیرد.

وی تصریح کرد: این وزارتخانه است که باید به مردم مهارت یاد بدهد، امروز مشکل ما در جامعه این است که خانه‌ای که می‌سازیم می‌گوییم بعد از 15 سال کلنگی است در حالی که خانه باید بعد از 100 و یا حتی 200 سال خانه باشد. دری که می‌سازیم بعد از چند ماه سر و صدایش در می‌آید. ما در مهارت مشکل داریم، لوله‌کشی ، سیم‌کشی و در تمام کارهای معمولی مشکل داریم، مسئول مهارت آموزی این وزارتخانه است البته آموزش و پرورش و آموزش عالی هم این مسئولیت را بر عهده دارند، اما کاری که باید به عنوان آشنایی با مسایل فنی و حرفه‌ای، جوان‌های ما یاد بگیرند وزارت کار مسئول است و باید این بار را بردوش بگیرد.

روحانی تاکید کرد: از وزیرانی که امروز در کابینه ما نیستند یعنی دکتر ربیعی ،  دکتر آخوندی و دکتر کرباسیان وزیران کار ، راه  و اقتصاد که در دولت تلاش کردند، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم .

رئیس جمهوری ادامه داد: همچنین از عزیزانی که در این مدت بار مسئولیت سرپرستی را بردوش داشتند، جناب آقای بندپی که وزارت کار را در این چند ماه به خوبی اداره کردند و  جناب آقای اکرمی که توانستند بار مسئولیت وزارت اقتصاد را بردوش بگیرند و کار بزرگی انجام دادند سپاسگزاری و تشکر می‌کنم. 

روحانی گفت: از شما نمایندگان مردم که در این شرایط سخت همیشه ما را یاری کردید درخواست می کنم امروز بیشتر ما را یاری کنید و ان شاء الله این 4 وزارتخانه با رأی قاطع شما نمایندگان عزیز بتوانند کابینه را تکمیل کنند و ما هم بتوانیم در برابر مردم‌مان خجالت‌زده نباشیم و هر روز عذرخواهی نکنیم و با تلاش بیشتر مشکلات را جبران کنیم مردم ما راضی بشوند و خدای بزرگ ما ان شاء الله از همه ما رضایت داشته باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از اين نمايش ها خسته شديم مجلس و دولت يك روح در دو بدن
Iran, Islamic Republic of
از این همه پیروزی سیاسی بر آمریکا هم،خسته شدیم! ترجیح میدادیم از نظر سیاسی از امریکا شکست میخوردیم وعوضش چاه ویل برجام ،هسته ایمون رو برای ""دستاورد هیــــــــــــــــچ"" در خود فرو نمیداد وزقومستانش ،میوهای زهر داری مثل اف ای تی اف رو توی کاسه مون نمیذاشت .
Iran, Islamic Republic of
...
🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭
Iran, Islamic Republic of
100روزه درستش میکنم ............................
Iran, Islamic Republic of
با کدخدا ببندیم بهتره!!!
Iran, Islamic Republic of
علی برکت الله ! به این همه سخنان تِـــــــــکراری ،دولت ""تَـــــــــــــــکرار"".
عباسلعلي
...
France
...
پیروزی
Iran, Islamic Republic of
...
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
امریکا قانون گریز است و به رای دادگاه لاهه هیچ اعتنایی نخواهد کرد.
Iran, Islamic Republic of
افزایش نرخ ارز باعث شد که ایران جزو گران ترین کشورهای دنیا باشد.
Iran, Islamic Republic of
...
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
مجید
Iran, Islamic Republic of
هیچ کس نمی توانست در تاسیسات بتن بریزد این پیروزی برشماو یاران مدعی اصلاح طلب مبارک باشد
Romania
...
Romania
به فرض اگر درست باشد که بزرگ!!ترین پیروزی!! سیاسی در برابر امریکا را پیدا کردیم، مگر هدف این بود؟ هدف لغو تمام تحریم ها بود...
Iran, Islamic Republic of
اره ارزانترین کشور هستیم ولی برای خارجیا نه خودمون با این ارزش پولمون
حامی
Iran, Islamic Republic of
من نمیفهمم وقتی یه گوشی که تو همه جای دنیا با نصف حقوق یکماه، یا نهایتا دوسوم حقوق یکماه یه کارمند میشه خرید ولی تو ایران حقوق یکسال یه کارمنده چجوری ایران یه کشور ارزونه؟؟!
سرور
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
...
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
...
فریاد سکوت
Iran, Islamic Republic of
...
فریاد سکوت
Iran, Islamic Republic of
هسته ای رو دادیم به جاش آبنبات چوبی گرفتیم.......
امان از سادگی وخود باختگی مسولین
Iran, Islamic Republic of
کو آبنبات چوبی بجاش تحریم روی تحریم تحقیر تهدید پوچ وتوخالی ووووووووو
Iran, Islamic Republic of
جناب روحانی کمی دیربه واقعیت شکست آمریکاپی بردید
درانتخابات۹۲بعضی هامیگفتدایران هژمون منطقه است اگر
درآن سالها این نظرات بکارگرفته میشدطی ۲سال هژمون ایران به داخل آمریکارخنه میکردولی حضرتعالی باایجاد برجامفرصت احیابه آمریکادادید
یه بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
اگه واقعاً اروپا با ایران همراه شده و علیه امریکا ایستاده، پس چرا این قدر روی پیوستن ایران به FATF پافشاری می‌کنه؟! واقعاً این موضوع مشکل ماست یا مشکل امریکاست؟ آدم چقدر باید ساده باشه که نفهمه اروپا الآن داره نقش پلیس خوبه رو بازی می‌کنه و داره خواسته‌های امریکا رو با زبون نرم از ما می‌خواد.
Iran, Islamic Republic of
سلام ودرود برآقای دکتر روحانی رئیس جمهور
درمجلس فرمودن ایران ارزانترین کشور در
دنیامیباشد.آقای رئیس جمهور محترم به اطلاع میرساند
کارگرکه ماهانه900هزارتومان حقوق میگیرد مبلغ500هزار
کرایه منزل میدهد ومبلغ 250هزارتومان بابت آب.برق.
گاز.تلفن پرداخت میکند.مبلغ150هزارتومان باقی میماند
محمد
Iran, Islamic Republic of
شتر در خواب بیند پنبه دانه
گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
اقای روحانی شما در مورد سوئیس صحبت میکنی یا ایران.باید هم کسی که در خانه 800 متری در ولنجک زندگی میکند ایران بذایش ارزان باشد.شما باید قیمتها را درآمدها مقایسه کنی.انهم درامد قاطبه مردم و نه خود و اطرافیانت
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ا قای روحانی مردم ایران را خیلی ساده اندیش فرض کرده اید.باور کن اینطوریها هم نیست
Iran, Islamic Republic of
مردم زماني ساده انگاشتن ك ٤ سال راكت موند كشور ب بهانه برجام و دوباره راي دادن بهش با وعده و وعيد جديد حالا بايد بسازيم تا ١٤٠٠
رضا
Iran, Islamic Republic of
ارزانترین کشور دنیا در درآمد یا در هزینه ؟؟؟
جمع کل حقوق و مزایای من مهندس کارمند رسمی دولت با 15 سال سابقه کار 3 میلیون تومنه!!!
شما بگو حداقل هزینه ماهیانه یک خانواده 4 نفری چقدره ؟؟؟
کسانی که میرن خارج مثلا کشور عراق از گرونی کالاها میگن ولی نمیگن درآمدها در عراق و ایران امروز ، درست مثل ایران و افغانستان 10 سال پیشه !!!
به نظرم خوبه بریم عراق یا افغانستان یا کشورهای عربی همسایه مون کار کنیم و نخوریم و پولها رو بفرستیم ایران !!!
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین پیروزی سیاسی ایران در برابر آمریکا روزی بود که امام گفت آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند یعنی 13 آبان و آمریکایی ها از این درد است که این روز را روز اعمال تحریمها قرار داده اند .
این دستاورد کمی نیست لطفأ ارزون نفروشید
ازاد
Iran, Islamic Republic of
ارزانترین؟!!!! این اقا تو ایرانه؟
عربها و .. با کمترین هزینه بازارها را جارو می کنند و می برند حتی خانه می خرند مثل اب خوردن .ولی برای ایرانیها قیمتهای سرسام اور و بی پولی و بیکاری و فقر و نداری مردم را بیچاره کرده .....
Iran, Islamic Republic of
در وقت اضافه عمريم ديگه فرصت نداريم از اينها پيروزي ها استفاده كنيم
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
با چه بهایی
Iran, Islamic Republic of
...