پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

ماتیس: قتل خاشقجی ثبات منطقه را تضعیف می‌کند

شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 648922
وزیر دفاع آمریکا امروز (شنبه) وقایعی همچون قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را تضعیف کننده ثبات خاورمیانه دانست و گفت، آمریکا علیه مسؤولان این اقدام واکنش نشان می‌دهد.
ماتیس: قتل خاشقجی ثبات منطقه را تضعیف می‌کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن ‌پست اعتراضات شدیدی را از سوی متحدان غربی ریاض به دنبال داشته و به بحرانی برای عربستان که بزرگترین صادرکننده نفت جهان و متحد استراتژیک غرب است، تبدیل شده است.

عربستان اصلی‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه برای مبارزه با نفوذ ایران است اما بحران خاشقجی روابط ریاض و غرب را دچار تنش کرده است.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا بر اساس متن از پیش تهیه شده خود در کنفرانس امنیتی گفت‌وگوی منامه در بحرین گفت: با در نظر گرفتن منافع مشترکمان در صلح و احترام قاطع به حقوق بشر، قتل جمال خاشقجی در یک مکان دیپلماتیک باید نگرانی همه ما را به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماتیس در این اظهارات افزود: عدم پایبندی به هنجارهای بین‌المللی و حاکمیت قانون از سوی هر کشوری ثبات منطقه‌ای را در زمانی که بیشترین نیازمندی را به آن داریم، تضعیف می‌کند.

او در این اظهارات اشاره‌ای به نام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نکرده است.
وزیر دفاع آمریکا همچنین در متن سخنرانی خود به فهرست بلندبالایی از آنچه رفتار نفاق برانگیز ایران توصیف می‌کند، اشاره کرد.

در حالی که ماتیس این اظهارات تند را درباره قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول بیان کرده، خاطرنشان کرد که این اتفاق روابط آمریکا با عربستان را کاهش نخواهد داد.

دنیس راس، مشاور ارشد باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در امور خاورمیانه می‌گوید: تصورش سخت است که این دولت می‌خواهد اساسا نقش عربستان در مبارزه با تروریسم و مبارزه با ایران را تغییر دهد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در واکنش به پرونده قتل خاشقجی ویزای ۲۱ مقام سعودی را لغو یا آنان را فاقد شرایط دریافت ویزای آمریکا اعلام کرد.
ماتیس در سخنرانی‌اش اظهار کرد: وزیر امور خارجه هم‌اکنون ویزاهایی را باطل کرده و اقدامات دیگری را نیز در نظر خواهد داشت.

وزیر دفاع آمریکا همچنین هشدار داد که حضور روسیه در خاورمیانه ممکن است جایگزین نقش آمریکا در منطقه شود.ماتیس در این باره اظهار کرد: حضور روسیه در منطقه نمی‌تواند جایگزین تعهد دیرینه،‌ پایدار و شفاف آمریکا به خاورمیانه باشد.

به گفته ماتیس، رفع نزاع ۱۶ ماهه میان قطر و چهار کشور عربی امری بسیار مهم است و کارشناسان بر این باورند که این اختلاف هماهنگی منطقه‌ای علیه ایران را تضعیف کرده است.

عربستان، امارات، بحرین و مصر در ماه ژوئن ۲۰۱۷ روابط مسافرتی و تجاری خود را با قطر قطع کرده و این کشور را به حمایت از "ایران" و "تروریسم" متهم کردند. قطر این اتهامات را تکذیب می‌کند.

ماتیس با اشاره به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس افزود: حل و فصل نزاع‌های داخلی میان شرکای ما در شورای همکاری‌های خلیج فارس امری حیاتی است که بدون آن امنیت خود را تضعیف می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *