پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۳

ریشه مشکلات اقتصادی کشور را بشناسیم

جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب: 648804
خطیب موقت نمازجمعه تهران، ریشه مشکلات اقتصادی کشور را به نحوه بودجه‌ریزی مرتبط دانست وگفت: نظام بودجه‌ریزی کشور بر اساس هزینه است و این به افزایش هزینه‌ها و کاهش کارایی بودجه می‌افزاید.
ریشه مشکلات اقتصادی کشور را بشناسیم
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران با اشاره به لایحه بودجه سال 1398، اظهار داشت: نقش بودجه در اداره کشور و تحقق سیاست‌های کلان نظام که رهبر معظم انقلاب ابلاغ فرموده نقش کلیدی است.

وی افزود: تحلیل‌گران می‌گویند اگر می‌خواهید با توانایی و کیفیت کسانی که کشور را اداره می‌کنند، آشنا شوید، بودجه آن کشور را مورد بررسی قرار دهید چرا که بودجه بیانگر نحوه مدیریت کشور است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه بدون تردید ریشه مشکلات اقتصادی کشور به نحوه بودجه‌ریزی برمی‌گردد،‌گفت: نظام بودجه‌ریزی کشور بر اساس هزینه است و این به افزایش هزینه‌ها و کاهش کارایی بودجه می‌افزاید و وابستگی به درآمدهای نفت را افزایش و دولت را بزرگ و ناکارآمد می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد به رئیس‌جمهور توصیه کرد: در این مدت باقیمانده از دولت خود در لایه‌‌های بودجه‌ پیش‌رو اساس بودجه‌ریزی خود را بر مبنای عملکرد و بر مبنای صفر بنیان کند.

به گفته وی، بودجه‌ریزی بر  مبنای عملکرد و صفر کاری انقلابی است و شاید مشکلات امروز کشور را حل نکند اما فردا موجب احترام رئیس‌جمهوری که چنین رویه‌ای را دنبال کرده، می‌شود.

امام‌جمعه موقت نمازجمعه تهران همچنین از حسن روحانی خواست به سیاست‌های کلی نگاه کرده، بلندمدت فکر کند و آینده را ببیند.

وی با طرح این پرسش که چرا پس از تأکیدات سند چشم‌انداز و فرمایشات مقام معظم رهبری بر قطع رابطه نفت و هزینه‌های جانبی امروز شاهد پیوند جدی نفت با هزینه‌های کشور هستیم، گفت: نداشتن نگاه بلندمدت و عدم بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد علت این مسئله است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد یکی دیگر از علل اساسی مشکلات را نظام بانکی عنوان کرد و خطاب به دولت گفت: توجه خود را در بودجه سال 98 و سال‌های بعد معطوف به اصلاح نظام بانکی و افزایش نظارت قانونمند و استاندارد بانک مرکزی بر بانک‌های خصوصی و دولتی کنید.

وی ادامه داد: دولت باید تمام توجه خود را در بودجه سالانه کشور معطوف به رشد اقتصادی، افزایش درآمد سالانه، ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به صورت واقعی و عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تأکید کرد:‌ دولت باید از تمام ظرفیت خود استفاده کند که هزینه‌های کشور را افزایش ندهند و با ارتقاء بهره‌وری و حذف هزینه‌های غیرضروری کارهای اساسی را صورت دهد.

وی خطاب به رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت گفت: جدی باشید و با مردم صادقانه سخن بگویید مردم اگر سخن صادقانه شما را بشنوند عمل شما را مبتنی بر آن اظهارات مشاهده کنند با شما همراهی خواهند کرد.

امام جمعه موقت تهران یادآور کرد: این مردم در دفاع مقدس مقابل زیاده‌خواهی دشمن ایستاد و در برابر تحریم‌ها نیز ایستادگی کرد و از دستیابی ایران به دانش فناوری و هسته‌ای دفاع کرد بنابر این به ملت ایران اعتماد کنید و با آنها صادقانه صحبت بگویید و در این امر بگونه‌ای حرکت کنید تا اعتمادسازی شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد از دولت دوازدهم خواست: پروژه‌های عمرانی جدید را کلید نزند چرا که نباید برای کشور هزینه‌های جدید خلق کرد و در این صورت است که راه برای رشد اقتصاد کشور هموار می‌شود اما نگاه زودگذر مانع از رشد و بالندگی اقتصاد ملی است.

وی به واگذاری تعداد قابل توجهی از پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی اشاره و این را یکی از تجارب موفق در سال 97 عنوان و تأکید کرد: دولت باید در این راه جدی قدم بردارد و بخش خصوصی را فعال کند و اجازه دهد نقدینگی کشور در خدمت بالندگی و خلق اقتصاد قدرتمند به کار گرفته شود و در این راه باید با عقلانیت، سعه‌صدر  و اجماع حرکت کرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران بر این باور است که دولت باید استقراض خود از بانک مرکزی و بانک‌های دولتی را یا کنار گذاشته و یا به حداقل برساند و به مردم توضیح دهد که دست‌اندازی به بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی و دولتی رشد نقدینگی، تورم، افزایش نابسامانی‌های نظام بانکی کشور را به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد از دولت خواست: نقشه راه برای پرداخت تدریجی بدهی‌های دولت به سیستم بانکی و بانک مرکزی را اعلام کند و در این راه جدی، استوار و صادق باشد.

وی تصریح کرد: دولت باید به مردم با الهام از سیاست‌های کلی توضیح دهد که یارانه‌ها باید هدفمند شود چرا که سالانه یکصد میلیارد دلار یارانه به اقتصاد کشور توزیع می‌شود و اقشار ضعیف یا از این یارانه استفاده نمی‌کند و یا کمتر برخوردار است و این دولت را رانتی می‌کند.

امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه دولت باید خطاهای گذشته را بیان و راه‌های اصلاح را تدوین کند خطاب‌ به جناح‌های سیاسی گفت: اگر بنا باشد مچ یکدیگری را بگیریم هیچ دولتی نخواهد توانست قدم‌های اصلاحی بردارد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: جناح‌های سیاسی!‌ اگر خواستار اصلاح نظام اقتصادی کشور هستید باید با هم و با اجتماع و با اجماع حرکت کرد و اعلام کنید که در این قدم‌های اصلاحی که مبتنی بر سیاست‌های کلی و ابلاغی رهبر معظم انقلاب است در کنار هم هستیم اگر این اجماع شکل گیرد راه برای قدم‌های بعدی نیز هموار خواهد شد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران از دولت خواست که برای تدوین بودجه سال 98 از دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس، بانک اقتصادی و چهره‌های مقبول اقتصادی و مورد حمایت جناح‌های سیاسی کمک بگیرد و پس از تدوین لایحه بودجه سازمان برنامه بودجه اعلام کند که این بودجه از حمایت این 4 طیف برخوردار است و دولت با کمترین تغییر آن را تصویب کند.

وی از اتخاذ تصمیمات بخشی در دولت انتقاد کرد و خطاب به وزرا گفت: آقایان وزرا! شما هم در قبال وزارتخانه‌های خود مسئول هستید و هم در قبال کشور چرا که تصمیم‌های بخشی به حوزه‌های دیگر آسیب می‌زند و حتی در نظام آموزش عالی کشور نیز شاهد بی‌عدالتی هستیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تأکید کرد:‌ تصمیمات وزرا در هیأت دولت باید تصمیمات ملی باشد و وزرا نیز باید از دانش کافی برای تحلیل مسائل کلی کشور برخوردار باشند تا بتوانند تصمیمات ملی بگیرند نه اینکه صرفاً در حوزه مدیریت خود متخصص باشند.

امام‌جمعه موقت تهران در خصوص سیاست‌های خصمانه دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: امروز آمریکا صرفا‌ً در مقابل ایران قرار نگرفته بلکه در مقابل 2 میلیارد جمعیت در دنیا ایستاده است.

وی ادامه داد: بنده به استناد سخنان رئیس‌جمهور وزیر خارجه سابقه آمریکا و تحلیل‌گران اقتصادی و سیاسی این کشور تأکید دارم امروز دوران بالندگی و حرکت رو به رشد جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بر این باور است که تحریم‌های یکسویه آمریکا علیه ایران همان نقش دفاع مقدس را ایفا خواهد کرد. به عبارتی دفاع مقدس بعد از همه سختی‌ها، بلاها و مصائب ایران را تبدیل به قدرت بی‌بدیل کرد که امروز ماشین جنگی آمریکا و صهیونیست‌ها را در منطقه متوقف کرده است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با تأکید بر اینکه امروز ماشین جنگی آمریکا و صهیونیست‌ها به گل نشسته است،‌گفت: راهبرد قطعی جمهوری اسلامی قدرت دفاعی بازدارنده است تا مانع بروز هرگونه جنگ در منطقه غرب آسیا شود و اجازه ندهد آمریکا که با گسترش جنگ در دنیای اسلام فکر می‌کند لحظه‌ای به این هدف بیندیشد.

وی اظهار امیدواری کرد: ان‌شاءالله دیگر شاهد سایه شوم جنگ در زیر سایه اقتدار امت اسلام و ملت بزرگ ایران، عراق، لبنان، سوریه، یمن و فلسطین در منطقه و دنیای اسلام نباشیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: رژیم منحوس عربستان که امروز مورد نفرت نخبگان سیاسی و علمی است و تنها حامی آن نیز شخص آقای دونالد ترامپ محسوب می‌شود، نمی‌تواند به جنگ‌افروزی در منطقه دامن بزند.
منبع:فارس
https://jahannews.com/vdchv6n-k23nk6d.tft2.html
jahannews.com/vdchv6n-k23nk6d.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ریشه مشکلات کشور فقط و فقط بانک ها بالاخص بانک های خصوصی هستند. واقعا سیستم نزول خوری به تمام معنی راه انداخته اند.
Iran, Islamic Republic of
لیبرالیسم ریشه مشکلات اقتصادی کشور است و البته نمایندگانی که برجام بی فرجام را در 20 دقیقه تصویب کردند هم بی تقصیر نیستن .
Iran, Islamic Republic of
ضمن احترام به حاج آقا ابوترابی
اس و اساس بودجه ریزی در نظر داشتن هزینه است و این طبیعیست !
مشکل اصلی اقتصاد ایران گردنکشی بانکها و رواج رباست