جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

عزم جزم نخبگان برای اجرای مطالبات رهبری

جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 648792
با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای پیشرفت علمی و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، دانشگاهیان پس از صحبت‌های ایشان عزم خود را برای اجرای مطالبات رهبری جزم کردند.
عزم جزم نخبگان برای اجرای مطالبات رهبری
چهارشنبه ۲۷ مهرماه دیدار نخبگان علمی با مقام معظم رهبری برگزار شد و پس از آن نخبگان به بررسی صحبت‌های ایشان و برنامه‌ریزی‌ برای اجرای مطالبات‌شان پرداختند.

حمد آبنیکی دکترای مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف و مدیر شرکت دانش‌بنیان که اتفاقا یکی از سخنرانان در حضور مقام معظم رهبری بوده است، توجه به نخبگان را جزء مطالبات رهبری می‌داند و می‌گوید: مقام معظم رهبری که خود پرچمدار جوان‌گرایی هستند، مسؤولان را نیز به بهره‌گیری از توانمندی جوانان در لایه‌های میانی مدیریتی دعوت کردند تا این افراد نیز به تجربه برسند.

سیدابوالفضل میررضی رتبه2 کنکور علوم انسانی سال94 نیز بر تحول علوم انسانی تأکید دارد و می‌گوید: گرایش دانشجویان به علوم انسانی از گذشته بیشتر شده اما نتیجه این گرایش هنوز مشخص نیست. برخی واحدها صرفاً «پسوند اسلامی» دارند اما نه کتاب درست و حسابی دارند و نه منبع به درد بخوری، باید مدیران تحول را متحول کرد.

* ربات‌های ایرانی میهمان دانشگاه علم و صنعت شدند

ششمین کنفرانس بین المللی رباتیک و مکاترونیک فرصت مناسبی برای شناخت دستاوردهای دانش‌ پژوهان کشور و مقایسه آن با دستاوردهای روز دنیا و فرصتی برای ورود اندیشمندان نوظهور به این حوزه علمی است.

در این کنفرانس علاوه بر ارائه مقالات علمی، آخرین دستاورد های حوزه رباتیک و مکاترونیک در قالب 3 نمایشگاه جانبی ارائه خواهد شد. همچنین نشست‌هایی در راستای استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل شرکت‌های خصوصی جهت توسعه صنعت رباتیک برگزار شد.
ششمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک در محورهای اصلی ربات‌­های پرنده و زیرآب؛ ربات‌­های بیولوژیک؛ رباتیک شناختی؛ ربات­‌های همکار؛ ربات­‌های موازی؛ ربات­‌های کابل؛ سیستم ‌­های کنترل؛ ربات‌های انسان ‌نما؛ سیستم­‌ های هوشمند و رباتیک؛ پایداری ربات­‌ها؛  سیستم‌ های مکاترونیکی؛ شناسایی و مدل­سازی؛ طراحی حرکت و یادگیری؛ مکاترونیک نوری؛ ربات­‌های احتمالاتی؛ ربات­‌های تغییر شکل پذیر؛ رباتیک در توانبخشی؛ کنترل در رباتیک؛ ربات‌های خدمات‌ رسان؛ رباتیک از دور؛ رباتیک در پزشکی؛ بینایی و رباتیک؛ ربات‌­های سیار؛ ربات‌های میکرو و نانو و زمینه‌های پیشرفته در رباتیک و مکاترونیک هوشمند، برگزار شد.

* کرسی آزاداندیشی «بررسی مقالات علمی و ارزش‌یابی اساتید دانشگاه‌ها»
کرسی آزاداندیشی « وضعیت مقالات علمی پژوهشی در دانشگاه‌های کشور و ارزشیابی استادهای دانشگاه » توسط خبرگزاری فارس و رادیو گفت‌وگو با حضور محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و قاسم عموعابدینی رئیس مرکز پژوهش فناوری‌های نوین در مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران برگزار شد.

* برکناری ۷ مدیر متخلف پذیرش رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد

محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی پس از بررسی و اثبات تخلف در پذیرش و ثبت نام غیرقانونی داوطلبان علوم پزشکی، 7 تن از روسا و معاونان آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را برکنار کرد.

از آنجایی که در فرآیند اعلام نتایج آزمون کنکور ۹۷ رشته های علوم پزشکی ناهماهنگی و به تبع آن ابهاماتی پیش آمد، متأسفانه برخی از روسا و معاونان آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بدون توجه به دستورالعمل های سازمان مرکزی اقدام به ثبت نام داوطلبان گروه پزشکی کردند که طهرانچی پس از اطمینان کامل از این اقدام غیرقانونی و اثبات آن از سوی مراجع نظارتی دانشگاه، مدیران مذکور را از سمت های خود عزل کرد.

همچنین عزل 2 رئیس واحد متخلف دانشگاه آزاد اسلامی از سوی مجموعه های نظارتی دانشگاه در حال بررسی است.

* مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات بر گردن مخترعان ایرانی

گروهی از پژوهشگران و مخترعان ایرانی بار دیگر توانستند بدرخشند و مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات ترکیه ISIF 2018  را برای ارائه طرح دستگاه بی حسی دندان با امواج رادیوئی را بدست آورند، علاوه بر این مدال این تیم موفق به اخذ جایزه ویژه از طرف انجمن ترویج اختراعات اندونزی شدند.

اعضای این تیم متشکل از الهام رموزی متخصص رادیولوژی دهان،فک و صورت،  مهرداد فوج لعلی چهره ماندگار مدیریت و کارافرینی کشور در سال 96، لیدا خیری دستیار تخصصی جراحی دهان،فک و صورت دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) و رضا نصرالهی نرگس آباد هستند که در سپتامبر سال جاری میلادی هم موفق به کسب مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات کانادا iCan  2018 برای این اختراع شده بودند.

مسابقات جهانی اختراعات و نوآوری ترکیه مهر ماه در استانبول برگزار شد و در این مسابقات 370 طرح از 22 کشور جهان از جمله آمریکا، آلمان، کرواسی، رومانی،کانادا و کشور میزبان ترکیه شرکت داشته اند.

این دستگاه با استفاده از پروب اتصالی با مکانیسم تخریب دمایی، بلاک موقت عصبی را ایجاد می کند. از جمله مزیت ها و برتری های این دستگاه می توان به ایجاد بی حسی در فک و نیز سایر اعضای بدن بدون نیاز به تزریق مواد شیمیایی، سرعت عمل بالا و نیز ماندگاری بی حسی در زمان های مختلف اشاره کرد.

این دستگاه نمونه مشابه نداشته و مراحل ثبت خود را داخل کشور ایران طی می‌کند.

* اعطای جایزه بین‌المللی نوآوری به دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

جایزه‌ نوآوری BOREALIS STUDENT INNOVATION AWARD یک مسابقه‌ بین‌المللی برای محققان سراسر دنیا است که در زمینه الفین‌ها، پلی‌الفین‌ها و انواع مواد شیمیایی و همچنین کاتالیست‌ها، خواص و فرآیندهای مرتبط به این مواد پژوهش می‌کنند.

این مسابقه هر ساله با اعلام فراخوانی جهانی از ماه سپتامبر به مدت 6 ماه اقدام به پذیرش پروژه‌های تحقیقاتی از دانشگاه‌های سراسر دنیا می‌کند.

هدف از اهدای این جایزه شناخت ایده‌های خلاقانه و راهکارهای نوآورانه در خصوص حوزه‌های مرتبط با این مسابقه است. بر این اساس بعد از داوری پروژه‌ها از سوی هیات داوران، برگزیدگان در سه مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی معرفی می‌شوند.

پروژه‌ انجام شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر که موفق به کسب این جایزه شده است، در قالب پروژه‌ی کارشناسی و به منظور حل یک مشکل صنعتی در صنعت برق (چاپ‌پذیری سطوح کابل‌های انتقال قدرت)، در گروه رنگ دانشکده‌ مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر توسط نوید مستوفی سرکاری و تحت راهنمایی محسن محسنی و مرتضی ابراهیمی به انجام رسیده است.

در سال 2018 و در دهمین دوره‌ این مسابقه به سه محقق جوایزی اعطا شد که برندگان امسال از دانشگاه‌های یوهانس کپلر اتریش (دکتری)، آلتو فنلاند (کارشناسی ارشد) و صنعتی امیرکبیر ایران (کارشناسی) بوده‌اند.

برای اولین بار در تاریخ ده ساله برگزاری این مسابقه، یک شرکت‌کننده از ایران و برای دومین بار یک شرکت کننده از آسیا موفق به کسب این جایزه شده است.

در این پژوهش، اقدام به بررسی و مطالعه تغییرات خواص سطحی آمیزه‌های پلی‌اتیلن شبکه‌ای شده‌ مورد استفاده در صنعت کابل شد و در آن تلاش کردند که با اتکا به تئوری‌های چسبندگی، دلایل ضعف در اتصال سطحی و بین‌لایه‌ای این آمیزه‌ها مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند.

این پروژه با انجام تحقیقاتی در زمینه‌های اصلاح مشکلات مطالعه شده به کمک فناوری پلاسمای سرد، پلیمریزاسیون درجای عوامل قطبی روی سطح و نشاندن عوامل بهبود دهنده سیلانی از طریق فرآیند سل-ژل ادامه دارد.

جایزه در نظر گرفته شده برای برندگان این مسابقه، یک سفر با پوشش کامل هزینه‌ها به کشور محل برگزاری مراسم اهدای جوایز برای ارائه پروژه و دریافت جایزه، جایزه نقدی به مبالغ 5000 یورو (دکتری)، 2000 یورو (کارشناسی ارشد) و 1000 یورو (کارشناسی)، تندیس و گواهی جایزه می‌شود.
نوید مستوفی مجری طرح برای ارائه یافته‌های پژوهشی، تبادل اطلاعات و دریافت جایزه، به دعوت شرکت BOREALIS در مرکز نوآوری این شرکت در شهر لینس اتریش حضور پیدا کرده است.

برگزاری این جایزه بین‌المللی توسط شرکت BOREALIS صورت می‌پذیرد که یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا در خصوص تولید و فرآوری مواد پتروشیمیایی و پلیمری در حوزه‌های مختلف نظیر صنعت خودرو، بسته‌بندی، انرژی، سلامت و پزشکی، فوم، تاسیسات و خطوط انتقال نفت و گاز و کشاورزی است.

این شرکت که دفتر مرکزی آن در شهر وین اتریش قرار دارد، در کشورهای اتریش، بلژیک، برزیل، فرانسه، فنلاند، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئد و ایالات متحده آمریکا دارای مجتمع‌های پتروشیمیایی و شیمیایی است.

* شیوه ­نامه مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی دانشگاه آزاد ابلاغ شد

شیوه نامه تأسیس، عملکرد و ارزیابی مراکز تحقیقاتی حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به واحدهای مجری رشته های علوم پزشکی این دانشگاه ابلاغ شد.

از آنجایی که مراکز تحقیقاتی حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای کیفیت فعالیت‌های پژوهشی تخصصی، درآمدزایی و پاسخگویی به نیازهای خاص و اساسی در حوزه سلامت دانشگاه نقش مهمی را به عهده دارند، شیوه نامه تأسیس، عملکرد و ارزیابی مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی به منظور سامان­دهی امور مربوط به تأسیس و راه اندازی، مراحل اخذ مجوز، ساختار، وظایف و اختیارات روسای مراکز تحقیقاتی و مقررات مالی و ارزیابی و نظارت این مراکز، تدوین و برای اجرا در واحدهای دانشگاهی مجری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است.

* دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان افتتاح شد

مراسم افتتاحیه دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با حضور علی اکبر ولایتی رئیس هیأت موسس و هیأت امنا، محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، محمود فرشچیان، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سید محمودرضا آقامیری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی، جمعی از اعضای هیأت رئیسه و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، فرهیختگان، هنرمندان و شخصیت‌های فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم که به طور مستقیم و زنده از شبکه های 3 و 5 صداوسیما پخش شد، ولایتی، طهرانچی، مخبردزفولی، بهمن نامور مطلق رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، صالحی و غلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان پس از اهدای حکم مسئولیت به رئیس و اعضای شورای سیاست گذاری این دانشگاه به صورت رسمی افتتاح شد.

* انتصابات آموزش عالی

 رضا مسعودی سرپرست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی طی حکمی سودابه سلیمانی را به عنوان سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این واحد دانشگاهی منصوب کرد.

با حکم غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان رئیس و طاهری، معاون فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه به عنوان دبیر اجرایی سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت (ع) دانشجویان کشور منصوب شدند.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *