پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

یمنی‌ها قربانیان فراموش‌شده متهم اصلی قتل "خاشقجی"

پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 648662
یک روزنامه آلمانی نوشت: همان‌طور که باید درباره پرونده قتل خاشقجی شفاف‌سازی شود جنگ یمن هم باید خاتمه یابد.
یمنی‌ها قربانیان فراموش‌شده متهم اصلی قتل "خاشقجی"
به گزارش جهان نيوز، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی نوشت: "محمد بن سلمان"، ولیعهد شاه سعودی برای شرایط فاجعه‌بار انسانی در یمن هم مسئول است که هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است. پس غرب نباید تنها به‌علت قتل یک روزنامه‌نگار منتقد این رژیم وی را تحت فشار قرار دهد.

در ادامه این مطلب آمده است: قتل "جمال خاشقجی"، روزنامه‌نگار منتقد سعودی یک نقطه توجه روشنی را روی پادشاهی عربستان سعودی و رفتارهای وی با منتقدان و قواعد بین المللی قرار داده است.

نویسنده در ادامه با اشاره به توجه زیادی که به پرونده قتل خاشقجی در رسانه‌های غربی و بین المللی شده است نوشت: در حال حاضر بار دیگر هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل هشدار داده است که نیمی از مردم یمن در معرض خطر قحطی بی‌سابقه‌ای قرار دارند. اگر جنگ یمن همچنان ادامه یابد حدود ۱۴ میلیون یمنی به‌زودی دیگر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی خود را از کجا باید دریافت کنند.
بر این اساس اگر تنها یک جزء در زنجیره تأمین این کشور از بین برود به‌خصوص اینکه مهم‌ترین بندر این کشور در الحدیده در مبارزات جنگی به‌شدت آسیب دیده است این کشور دچار انشقاق شده و بعد از آن در عرض چندین هفته هزاران و ده‌ها هزار نفر می‌میرند.

"زوددویچه" در ادامه نوشت: اما سرنوشت انسان‌ها در فقیرترین کشور عربی دنیا برای عموم کم‌تر قابل دسترس است. یمنی‌ها فرار می‌کنند اما به‌خلاف مردم سوریه به‌ندرت به اروپا می‌روند و مهاجرت آن‌ها به خارج بسیار کم است و نشتی اخبار این منطقه به خارج خیلی کم است چرا که ائتلاف سعودی تلاش می‌کند تا از سفر روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به مناطق بحرانی جلوگیری کند.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: مسئولیت اوضاع فاجعه‌بار انسانی جنگ یمن به‌عهده همان مردی است که متهم است دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود را صادر کرده‌ست و آن "محمد بن سلمان" ولیعهد شاه سعودی است.

در ادامه این مطلب آمده است: در یمن هزاران نفر از طریق بمب‌های جنگنده‌های سعودی جان خود را از دست می‌دهند اما دنیا حداکثر خیلی کوتاه به حادثه حمله هوایی به یک اتوبوس مدرسه حامل کودکان یمنی و کشته شدن ده‌ها کودک می‌نگرد.  اما ده‌ها هزار یمنی بر اثر عواقب غیرمستقیم این جنگ جان خود را از دست می‌دهند. کمبود مواد غذایی در این کشور کودکان را مستعد بسیاری بیماری‌ها کرده و چشم‌انداز آینده آن‌ها را نابود می‌کند.

به همان اندازه که این مسئله مهم و ضروری است که قتل جمال خاشقجی شفاف‌سازی شود و مسئولان به مجازات عمل خود برسند به همان اندازه هم این مسئله ضرورت دارد که جنگ یمن خاتمه یابد. تحویل ندادن هیچ سلاحی به عربستان سعودی گامی در این مسیر است.

همچنین به‌خصوص یک ابتکار عمل بین المللی ضروری است تا حداقل به یک آتش‌بس سراسری در این کشور دست یابیم و اطمینان حاصل کنیم که غذا و کالاهای اساسی بدون هیچ مانعی می‌تواند به این منطقه منتقل شود.

نویسنده در ادامه تصریح کرد که در این راستا تنها نباید محمد بن سلمان وزیر دفاع و ولیعهد شاه سعودی تحت فشار قرار گیرد بلکه باید امارات متحده عربی هم به‌عنوان یکی دیگر از شرکت کنندگان مهم در این جنگ تحت فشار قرار گیرد.

نویسنده در پایان خواستار توجه بیشتر جامعه بین المللی به این جنگ و سرنوشت مردم این منطقه شد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *