جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

پایان دوران مشارکت راهبردی بین روسیه و آمریکا

چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 648602
به عقیده کارشناسان روس، دوران مشارکت راهبردی آمریکا و روسیه که بعد از فروپاشی شوروی آغاز شده بود، به پایان رسیده و روابط دو کشور وارد مدل جدیدی از روابط، موسوم به «بازدارندگی راهبردی متقابل» شده است.
پایان دوران مشارکت راهبردی بین روسیه و آمریکا
به گزارش جهان نيوز، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشته است: "جان بولتون" مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی روز سه شنبه به سفر دو روزه خود به مسکو پایان داد که اصلی‌ترین رویداد آن دیدار وی با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه بود. این سفر در شرایطی انجام گرفت که اظهارات تندی از سوی "دونالد ترامپ" درباره قصد خروج از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط و همچنین تلاش آمریکا برای رسیدن به موقعیت رهبری در مسابقه تسلیحات هسته‌ای جدید شنیده شد.

به عقیده کارشناسانی که این که این روزنامه با آنها به گفت‌وگو نشسته، سفر بولتون به مسکو را باید پایان دوران مشارکت راهبردی آمریکا و روسیه و وارد شدن به مدل جدیدی از روابط، یعنی «بازدارندگی راهبردی متقابل» دانست که البته چالش‌های به وجود آمده از طرف واشنگتن هم متقارن و هم غیرمتقارن خواهند بود.

به نوشته این روزنامه، یکی از مهمترین نتایج مثبت سفر جان بولتون به مسکو، توافق درباره فراهم‌سازی نشست جدید رهبران آمریکا و روسیه است که انتظار می‌رود در تاریخ 11نوامبر (20آبان ماه) در مراسم بزرگداشت صدمین سال پایان جنگ جهانی اول در پاریس انجام شود.

با وجودی که به نظر می‌رسد مشاور رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد تا تنش‌های جدید در روابط دو کشور را کاهش دهد، ولی کارشناسان روس با دیده تردید به هدف از این سفر نگاه می‌کنند. به عقیده آنها، این سفر عملاً منجر به آن شده که مشارکت راهبردی بین روسیه و آمریکا که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شده بود، شکست بخورد و اولین گام‌ها برای مدل جدید روابط یعنی بازدارندگی راهبردی متقابل آغاز شود.

آمریکا سعی دارد نشان داد که از روسیه قدرتمندتر است 
"ولادیمیر واسیلییف" کارشناس ارشد موسسه آمریکا و کانادا در آکادمی علوم روسیه به این روزنامه توضیح داده: «قصد آمریکا برای خروج از پیمان نابودی موشک‌های کوتاه و متوسط ، علاوه بر تلاش این کشور برای به دست آوردن قدرت اصلی در عرصه تسلیحات نظامی و هسته‌ای، یک پیش زمینه سیاسی دارد. صحبت تنها بر سر برد پرواز موشک‌ها و کلاهک‌های هسته‌ای نیست. در واقع پیمان موشکی بخشی از پایه و اساس مشارکت قبلی آمریکا و روسیه در برخورد با مواردی مانند کره شمالی بود.»

وی افزود: «وضعیت کنونی دقیقا مانند سالهای 1990-1991است که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید. آمریکا اکنون نیز سعی دارد به مسکو علائم مشخصی ارسال کند مبنی بر اینکه: باید بدون قید و شرط تسلیم ما شوید، چرا که ما قوی‌تر از شما هستیم. این نشان می دهد که ترامپ برای روسیه شروط جدیدی برای عادی سازی روابط دو کشور قرار داده است.»

"فئودور ویتولوفسکی" مدیر موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل در آکادمی علوم روسیه نیز به این روزنامه گفته است: «آمریکا مدتهاست که از این وضعیت رضایت ندارد که روسیه توان بالقوه راهبردی و قدرت رویارویی با آمریکا را دارد. در عین حال آمریکا می‌داند که در زمینه تسلیحات متعارف آنها در مقابل روسیه اولویت‌های چندبرابری دارند. در چنین وضعیتی واشنگتن تلاش می‌کند تا توازن قوا را تغییر داده و آن را به سطح کیفی جدیدی برساند.»

این کارشناس معتقد است، در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، روابط روسیه و آمریکا از مشارکت راهبردی به مدل جدید بازدارندگی راهبردی متقابل تغییر کرده است، ضمن اینکه این مدل هم شامل گام‌های متقارن و هم غیرمتقارن می‌شود.

منبع: تسنیم 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *