پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

زیارت با قطار دودی را بیاد دارید؟!

چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب: 648525
در این آخر هفته می‌توانید در ۹۰ دقیقه، هشت سال دفاع مقدس را تجربه کنید، با عده‌ای از مشاهیر عکس یادگاری بگیرید و از شمال پایتخت با قطار دودی در ذهن سیر وسفر کنید و در واقعیت به زیارت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) بروید.
زیارت با قطار دودی را بیاد دارید؟!
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس،  باران و آبان و تهران، ترکیبی جذاب است که زمان حال برای حظ بردن از آن مهیاست، جای‌جای پایتخت حرفی دارد و قصه‌ای که منتظر من و شماست تا کشف شود. کمی دقت، اندکی صبر و مدیریت زمان، حتی از آخر هفته‌های نصفه و نیمه شما می‌تواند اوقاتی به یادماندنی را بسازد. البته در همین راستا ما هم پیشنهادهایی داریم که خواندنش خالی از لطف نیست.

*با مشاهیر عکس بگیرید و سوار قطار دودی شوید

خیابان ولی عصر (عج)، بلندبالایی دوست‌داشتنی‌ست که زیبایی و شگفتی‌های زیادی را در دل خود جای داده که پارک ملت یکی از شاخص‌ترین آن‌هاست. بیایید این بار و این آخر هفته به پارکی که بارها از کنارش رد شدید، وارد شوید و با نگاهی متفاوت در آن گشت و گذار کنید.
پارک ملت، پارکی دلبر و دلباز با ۳۴ هکتار وسعت و از ۱۰ بوستان برتر تهران و ایران است. از فضای سبز گرفته تا معماری و مبلمان شهری آن بسیار جذاب و دوست‌داشتنی‌ست.



پارک را از نظر بگذرانید، پر از دارودرخت است، چیزی حدود ۱۲۰گونه درخت و درختچه و درخت میوه. از ورودی اصلی پارک ملت که وارد شوید، بعد از کمی قدم زدن به آب‌نمای پارک می‌رسید. در دو طرف این آب‌نما سردیس‌هایی از جنس برنز، سال‌هاست نظاره‌گر عبور شهروندان و گردشگرها در این پارک هستند.

 تبریک می‌گویم شما به سرزمین سردیس مشاهیر وارد شدید و می‌توانید با فردوسی و سعدی و شهریار و نیما یوشیج عکس یادگاری بگیرید، به دنیا و روزگارشان فکر کنید یا دعا کنید مشاهیر و بزرگان زنده‌مان را بیشتر از قبلی‌ها قدر بدانیم، البته مجسمه‌ها و نمادهای جدیدی هم در پارک ملت اضافه شده که جذابیت‌های خود را دارند و بساط دوربین به دست‌های عاشق عکاسی را پر رونق تر کرده‌اند.



اما در ضلع غربی، اولین قطار دیزل؛ قطار دودی منتظر شماست. این دیزل که تاریخ ۱۸۸۷ میلادی را بر روی خود دارد، اولین قطاری است که در زمان ناصرالدین شاه میان تهران و حرم شاه عبدالعظیم مردم را جابه‌جا می‌کرد و مشتاقان زیارت را به حرم می‌رساند، حالا اینجا در شمال تهران و پیش روی شماست و درونش پر از خاطرات و حرف‌های نگفته است.

*به زیارت شاه عبدالعظیم بروید و به دل خود سر بزنید

حال که صحبت از شاه عبدالعظیم و زیارت شد چه خوب می‌شود این ایام که در آستانه اربعین حسینی هستیم، اگر کار و دنیا و سرنوشت مجبور به ماندتان کرده، خود را از تک و تا نیندازید و به زیارت نواده عزیز امام حسن مجتبی (ع)؛ عبدالعظیم حسنی بروید و دل را از خستگی و خمودگی و روزمرگی نجات دهید.



خرجش رفتن به ایستگاه متروی شهر ری و طی کردن مسیری کوتاه تا حرم است. آنجاست که به مقصدتان می‌رسید. آرامگاهی که آرام جانتان می‌شود و می‌توانید در محیطی معنوی و در جوار عزیز کرده‌های خدا، با خود و خدا خلوت کنید. چند قدم بعد از حرم شاه عبدالعظیم، آرامگاه امام زاده حمزه برادر امام رضا (ع) پیش روی شماست و در قسمت شمال شرقی صحن می‌توانید به بقعه و بارگاه امامزاده طاهر از نوادگان  امام سجّاد (ع) بروید و زیارت کنید.

 بعد از زیارت حرم شاه عبدالعظیم هم می‌توانید گشتی در اطراف صحن بزنید. اگر از درب غربی صحن خارج شوید به یک قبرستان تاریخی می‌رسید. جایی که مردم شهرری از قدیم به آن باغ طوطی می‌گفتند و حالا زائران حرم برای مشاهیری که در این محوطه دفن شده‌اند فاتحه می‌خوانند. ستارخان، شیخ‌محمد خیابانی، قاآنی شیرازی، قائم مقام فراهانی، آیت‌الله کاشانی، علامه محمد قزوینی، حسینعلی میرزا نصرت‌السلطنه، بدیع‌الزمان فروزانفر، طیب‌ حاج رضایی، محمدعلی رزم‌آرا و بسیاری دیگر از کسانی که نامشان بارها در تاریخ تکرار شده، در اینجا آرمیده‌اند.

سفر چند ساعته‌تان که به شهر ری تمام شود، خوشی و سبکی بعد زیارت تازه شروع می‌شود و چه خوب است که شما در دلِ آلودگی و ترافیک و سر شلوغی، جاهایی این‌چنینی را برای خلوت کردن با خود سراغ داشته باشید.

*«نی ناله» و نگاهی که سیراب خواهد شد

هنر گستره‌ای به وسعت تاریخ دارد و یکی از هنرهای اصیل ما ایرانی‌ها، خوشنویسی و نقاشی است؛ هنری چشم‌نواز که این روزها بیشتر جلوه‌های مدرن و کامپیوتری آن بر در و دیوار پایتخت نقش بسته.

حال اگر می‌خواهید با دیدن مجموعه‌ای پر و پیمان از خطاطی سنتی و نقاشیخط نگاهتان را سیراب کنید همین جمعه، همراه هنردوستان جمعتان، به بلوار دریا، خیابان مطهری شمالی بروید و به نگارخانه رسول مهر سر بزنید.



آثار هنرمندان و استادان ۱۰ استان در مجموعه نمایشگاه‌های خوشنویسی و نقاشیخط «نی‌ناله» میخکوبتان می‌کند.

به ویژه اینکه این نمایشگاه در آستانه اربعین و متناسب با این ایام آثار را به نمایش می‌گذارد، جذابیتش را دو چندان کرده است.

البته اگر نتوانستید از ۴ عصر تا ۸ شب به افتتاحیه نمایشگاه برسید، صبح تا عصر ۱۰ روز دیگر فرصت باقیست، زمانی اگر پیدا کردید به حاصل هنر استادان کشورمان از شمال تا جنوب چشم بدوزید و لذت ببرید.

* طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم در «نقطه رهایی»

اما اگر با هنر مرکب و دوات و کاغذ، ارتباطی که باید برقرار نمی‌کنید، پیشنهادی هیجان‌انگیزتر در انتظار شماست؛ تماشای نمایشی عظیم و محیطی و حضور در قلب حوادث.

فکرش را بکنید، شما و خانواده‌تان همراه گروهی ۱۵۰ نفره، پا‌به‌پای رزمنده‌ای در جنگ باشید و با خوشی و ناخوشی‌اش همراه. گویی نسل جنگ ندیده ما، قساوت ابرقدرت‌های زمان و رحمت خداوند را توامان تجربه می‌کنند.



همه‌ی این‌ها را می‌توانید در نمایش «نقطه رهایی» به کارگردانی رضا ایرانمنش ببینید، آنجا که روایتی متفاوت از دفاع مقدس با استفاده از جلوه‌های ویژه، انفجار، تیراندازی، نور و صدا فضای جبهه‌های جنگ را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کند.

 این نمایش عظیم در ۱۲ بخش مختلف با حضور بیش از ۶۰ بازیگر در فضایی به وسعت ۱۰ هکتار اجرا می‌شود. برای حضور در آن نه وجهی باید پرداخت کرد نه زحمت خاصی دارد، کافیست برای ثبت نام و گرفتن بلیت به فرهنگ‌سرای محلتان بروید، یا به نشانی noghterahai.ir مراجعه کنند و در چند روز باقی مانده از این نمایش، ۹۰ دقیقه از طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم را در امنیت کامل و در ضلع شمالی مصلای امام خمینی (ره) تجربه کنید.

*با کوچک‌ترها از مهربان‌ترین بندگان خدا حرف بزنید

این آخر هفته، اگر بزرگ فامیلی، اهل دلی، آدم خوش صحبت و مطلعی در جمع و خانواده‌تان است، از او خواهش کنید برای کوچک‌ترهای جمع از یک تصمیم و اجتماع بزرگ حرف بزند.

درباره‌ی اینکه چرا چند میلیون آدم از سراسر دنیا، کار و زندگی را چند روزی تعطیل می‌کنند، گرما و سرمایش مهم نیست همین که موعد اربعین برسد شال و کلاه می‌کنند که پیاده از نجف تا کربلا بروند.



بچه‌ها تشنه‌ی شنیدن و فهمیدن هستند، کافیست از چشمه‌ی زلال سیراب شوند و چه چیز زلال‌تر از قصه‌ی عاشقی بهترین بندگان خدا. پس این بار به جای داستان‌ها و شعر و گپ و گفت و سر فرو بردن در موبایل‌های هوشمند، جمعتان را به داستان یک پیاده‌روی متبرک کنید و در آینده‌ای نه چندان دور، اثراتش را در زندگی جمع گوینده و شنونده ببینید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *