جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۴
ژست جلسه با نخبگان بعد از ۵ سال وعده

چرا دولت در میانه جنگ اقتصادی جلسات مشورتی می‌گذارد؟!

پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 648523
دولت بعد از پنج سال در بحبوحه مشکلات اقتصادی مردم با اقتصاددانان و جامعه شناسان جلسه مشورتی برگزار می کند.
چرا دولت در میانه جنگ اقتصادی جلسات مشورتی می‌گذارد؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: چندی است که دولت رویه جالبی را برای ارتباط با بدنه نخبه جامعه آغاز کرده است. در این زمینه تلاش شده تا جلساتی با حضور رئیس جمهور با جریان های مختلف سیاسی و اساتید و افراد آکادمیک برگزار شود که محور اصلی این جلسات مشکلات و آسیب هایی است که کشور دچار آنها شده و از سوی دیگر عیب یابی و آسیب زدایی از این موارد است.


در این راستا، رئیس جمهور با اعضای جریان اصلاح طلب دیداری داشت. دیداری که البته در سالهای گذشته هم به سبب ائتلاف و نزدیکی سیاسی اصلاح طلبان و حسن روحانی برگزار شد. اصلاح طلبان با رئیس جمهوری که از وی حمایت کردند دیدار کردند و این موضوع تازه ای نبود.

در همین راستا قرار بود رئیس جمهور با اصولگرایان هم دیدار کند. رسانه های جریان اصلاحات درحالی خبر برگزاری این جلسه را منتشر کردند که بسیاری از گروه ها و احزاب اصولگرا مطرح کردند که اصلا از چنین جلسه ای خبر ندارند.

پرویز سروری، دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، درباره دیدار احتمالی رئیس‌جمهور با شخصیت‌های اصول‌گرا، با بیان اینکه فکر می‌کنم رئیس جمهور، اساساً راه خطا را در پیش گرفته است، گفت: «آقای روحانی برای اینکه بتواند جلسات مستمر خود با اصلاح‌طلبان را توجیه کند، می‌خواهد جلسه با اصول‌گرایان را ترتیب دهد.»


اما در مرحله بعد رئیس جمهور بعد از 5 سال با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی که برای بازاریان و تولید کنندگان به سبب افزایش سرسام آور نرخ ارز و طلا به وجود آمد جلسه ای برگزار کرد. البته گفته می شود افراد خاصی به این جلسه دعوت شده بودند که چندان در حوزه اقتصادی متبحر نیستند. افراد سیاسی و طرفداران جریانات خاص که حتی از داشتن مدرک دکترا یا حتی تحصیل در رشته اقتصاد نیز بی بهره بودند که نمونه بارز آن را می‌توان به حضور سعید لیلاز فارغ التحصیل رشته تاریخ و قائم مقام حزب کارگزاران سازندگی تحت عنوان اقتصاددان اشاره کرد. مسعود نیلی، مشاور اقتصادی و دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقتصادی نیز در این جلسه رسمی دولت با اقتصاددانان حضور نداشت! حتی جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم از جمله غایبان اصلی این جلسه بود.

کارشناسان اقتصادی که حدود یک سال پیش در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 از حسن روحانی حمایت کرده و از نزدیکان و حامیان دولت‌های یازدهم و دوازدهم شناخته می شوند. در میان حاضران و مدعوین جلسه روز گذشته افراد شاخص و حتی غیر شاخص از مکاتب فکری و دیدگاه های مختلف اقتصادی کشور از جریان لیبرال تا نهادگرا تا اقتصاد اسلامی و... در جلسه حضور نداشتند. این انتقاداتی است که نسبت به جلسه رئیس جمهور با اقتصاددانان مطرح شود.


در ادامه رئیس جمهور با جامعه شناسان هم جلسه ای برگزار کرد. جلسه ای که در آن روحانی با تاکید بر اینکه «همانطور که علم دستوری نمی‌شود انتقاد هم نمی‌تواند دستوری باشد»، گفت: «ما استقلال دانشگاه و بررسی‌های علمی و پژوهشی را می‌پذیریم اما اینکه شما کناری بایستید و بدون ارائه راهکارهای عملی، صرفا انتقاد کنید و بگویید دولت این کار را بکند یا انجام ندهد، قابل پذیرش نیست. همه بار مسوولیت سنگینی را مشترکاً بردوش داریم و باید برای انجام بهینه این مسوولیت سنگین، نهایت تلاش خود را بکار بگیریم.»

در ادامه «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتی از جلسه رئیس جمهور با جامعه شناسان تقدیر کرد. وی در این باره نوشت: «گفتگوهای هفته‌های اخیر رئیس‌ جمهور با اصلاح‌طلبان، اقتصاددانان و جامعه‌شناسان رویکرد مغتنمی  است. امروز در جلسه با اساتید علوم اجتماعی حضور داشتم. دیداری بی تکلف و صریح که بیش از دو ساعت گفتند و رئیس جمهور شنید. تبدیل خطابه به گفتگو تنها راه نجات ایران است.»

موضوع ارتباط دولت با نخبگان مسئله ای است که باید بسیار زودتر از این ها اتفاق می افتاد. آیا میان جنگ اقتصادی که مردم و دولت با آن دست و پنجه نرم می کند باید این جلسات البته به طور ناقص برگزار شود. باید پرسید که اساس این جلسات چیست؟ آیا دولت برای رفع موانع و مشکلات اقتصادی بایستی این جلسات را برگزار کند یا اینکه برای ژست مشورت با نخبگان. از سوی دیگر چه تصمیماتی بعد از این جلسات گرفته می شود و نتایج این تصمیمات در حال حاضر چه بهره مندی برای مردم دارد. امروز دولت بعد از 5 سال هم بایستی پاسخ وعده هایی که به مردم داده را بدهد و هم اینکه بایستی از پیش برنامه ای برای مشکلات اقتصادی طراحی می کرد. اگر نگاهی به صحبت های 5 سال گذشته رئیس جمهور بیندازیم بیشتر توهین و تندی با منتقدان و برخی نخبگان را می بینم. با این شرایط مردم به دنبال نتایج مثبت در اقتصاد هستند که دولت باید هر کاری که انجام می دهد این موضوع را اساس برنامه خود قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از مرحله حرف در آی و به میدان عمل وارد شو!
Iran, Islamic Republic of
اینها همه برای عوام فریبی است و الا جلسات گذشته شان چه نتیجه ای داشت!!!!
اینها از مرحله حرف باید به مرحله عمل وارد شوند.
علی
Iran, Islamic Republic of
...
United States
...
Iran, Islamic Republic of
براي خوش و بش دوستان و ديدار تازه كردن