چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۱۰
۶۲
درباره حواشی این روزهای برنامه ۹۰ و صدا و سیما

آقای فردوسی پور! ای‌کاش فقط سیاسی بودی

چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 648495
اگر او عریان بگوید فقط سیاسی است و دیگر فوتبال و برنامه نود را نمی خواهد، تکلیفش و کارنامه اش زودتر برای مردم شفاف می شود، ایکاش فقط سیاسی بود!
آقای فردوسی پور! ای‌کاش فقط سیاسی بودی
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: عادل فردوسی پور کیست؟ چرا او می‌تواند صدا و سیما را به چالش بکشد و اینهمه حاشیه درست کند؟ او چه ویژگی یا ویژگی ها دارد که امروز محل بحث و جدل در فوتبال و جامعه خبری و حتی رسانه های سیاسی کشور شده است؟ شاید این سوالات اگر دقیق جواب داده نشود، نتوان درست هم حواشی این روزهای برنامه نود را به خوبی درک کرد.

الف: فردوسی پور سالها قبل به لطف توانمندی اش و سبک نویی که ارائه کرد مورد توجه مدیران صداو سیما قرار گرفت. فرصت و ظرفیت صداو سیما (پربیینده ترین رسانه کشور و رتبه یک در میان رسانه های کشور از لحاظ اعتماد عمومی و ضمن اینکه بیست سال قبل خبری از این همه شبکه اجتماعی و گسترش شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی نبود) هم در خدمت او قرار گرفت. هرچه بیشتر خلاقیت و توانمندی از خود نشان داد بیشتر نیز از طرف صداو سیما به او دوربین و آنتن داده شد. صدا و سیما او را با استعداد دید و بیشتر رشدش و او مخاطب بیشتری را در برخی ساعات پای تلویزیون آورد. ضمن اینکه فوتبال و حواشی اش آنقدر همیشه برای جامعه کشورمان جاذبه دارد که خود به خود پای تلویزیون کشیده شود.

ب: شاید عادل در گزارش فوتبال کم نظیر باشد ولی شکی وجود دارد که از او ده ها نفر در زمینه فوتبال باتجربه تر و تحلیگرتر و حتی خوش صداتر هستند؟ بسیاری از این افراد در صداو سیما حضور ندارند و نهایتا در روزنامه ورزشی و یا در جای دیگر قلم می زنند و ایضا کارهای دیگر فوتبالی... منظور اینکه اگر فردوسی پور امروز صدا و تصویرش در صدا و سیما آنهم بیست سال مداوم – خوانده شود هزاران روز- پخش نمیشد امروز چه جایگاهی در میان رسانه های غیر از تلویزیون مثلا همین روزنامه های ورزشی خودمان داشت؟ -که همین امروز ده ها نفر تحلیگرتر از او در جامعه ورزشی وجود دارند- قضاوت با شما. ضمن اینکه بسیاری از بزرگان فوتبال امروز اعتقاد دارند که برنامه نود او حتی به ضرر فوتبال است. کاری به درستی و یا نادرستی این ادعا نیست بلکه منظور این است که اگر او همین اقداماتی را که در نود انجام میدهد و فوتبال لیست های مشهوری همچون علی دایی، علی کریمی، علی پروین، امیر قلعه نویی، برخی دیگر از بازیکنان حال حاضر استقلال و پیروزی با آن مخالف هستند، اگر در یک رسانه ای غیر از صداو سیما مطرح می کرد، چقدر از طرف این افراد جدی گرفته میشد؟! اساسا صدا و تصویر و قلمش چند بار می توانست ذهن این افراد را به خود مشغول کند؟ یک سوال مهم تر؛ عادل چقدر برای فوتبال ما زحمت کشیده است؟ جواب این است که زیاد! اما او بیست سال است که برای این فوتبال زحمت می کشد ولی فوتبال دوستانی را داریم که چهل سال و حتی بیشتر در گرما و سرما به ورزشگاه می آیند و فوتبال ایران را زنده نگه می دارند، با این حساب آنها چقدر زحمت کشیده اند؟ شاید به لحاظ کیفیت گفته شود اینها تفاوت دارد؛ ولی تا آن تماشگر نباشد، واقعیت این است که نودی هم نخواهد بود که دیده شود و ایضا خبرساز. ضمن اینکه آن تماشگر برای چهل سال زحمت خود برای فوتبال ایران چقدر در صداو سیما ما برنامه و صدا و تصویر دارد؟ اکثریت اینها در تمام این سالها که به استادیوم رفته اند، نه تنها ثروتی بهشان افزوده نشده بلکه برای فوتبال خرج هم کرده اند؛ فقط پول بلیت های این سالهای آنها را حساب کنید و قیاسی با سطح درآمدشان . به تماشاگران می توانید دیگر اعضای جامعه فوتبالی کشورمان مثل مربی ها، داوران و... را هم اضافه کنید. اما برخی از دل فوتبال به ثروت های نجومی رسیده و ایضا الان جامعه فوتبال هزینه ادامه زندگی شان می شود و میدهد!

ج: عادل البته نزدیک بیست سال قبل رفتارش مثل الان نبود. از ادبیات صحبت کردن گرفته تا الان که از متلک پرانی به هرکس و هرچیز ابایی ندارد. او در موضوعات سیاسی و اجتماعی هر وقت می خواهد دخالت می کند- تاکید می شود، دخالت می کند- به راحتی آنتن برنامه تلویزیونی را که متعلق به همه مردم است و باید در راستای برنامه ورزشی باشد را راحت هم راستا با دغدغه های شخصی و سیاسی اش می کند. عادل بیست سال قبل اصلا قلدر نبود! ضمن اینکه خودش هم اگر بخواهد می تواند درباره تحول معیشتی و ثروت امروز خود پس از بیست از حضور در صداو سیما سخن بگوید. بنابراین ایکاش عادل فقط سیاسی بود!

د: برگردیم به این جمله کلیدی "ای کاش عادل فردوسی پور فقط سیاسی بود"! او سیاسی است. سیاسی بودنش هم پررنگ هست و نه تنها پررنگ بلکه شدید است، آنقدر شدید هم هست که برای سلیقه سیاسی خود از برنامه زنده تلوزیونی هم سوءاستفاده می کند، آنهم برای ابراز و مطرح و کمک کردن جناح و سلیقه سیاسی خود. (این را قیاس کنید با رفتار مرحوم بهرام شفیع که تازه بسیاری پس از وفاتش فهمیدند که پسر خاله سید احمد خمینی بوده) ولی ایکاش او فقط سیاسی بود. اگر فقط سیاسی بود الان راحت تر می توان درباره او بحث و جدل کرد، اما او فقط سیاسی نیست بلکه پشت هزاران ساعت برنامه تلوزیونی و فوتبالی که همه در ایران دوست دارند، قایم شده است... اگر او عریان بگوید فقط سیاسی است و دیگر فوتبال و برنامه نود را نمی خواهد، تکلیفش و کارنامه اش زودتر برای مردم شفاف می شود، ای کاش فقط سیاسی بود! اگر سیاسی می بود مثل بسیاری دیگر از سیاسیون دیگر که حتی صندوق رای شان از او هم بالاتر بوده! میشد راحت تر با فردوسی پور مواجه شد. امروز بسیاری از سیاسیون که سالها کسی جرات سوال پرسیدن درباره عملکردشان را هم نداشت با مطالبه رسانه ها مجبور می شوند درباره جزییات زندگی شان هم به مردم پاسخ بدهند ولی حیف که امروز جریان عدالت خواه رسانه ای در کشور برای مواجه با افرادی همانند فرودسی پور باید از جو سلبریتی زده رسانه‌ها، شبکه های اجتماعی و محبوبیت ساده و غیر سیاسی حوزه های مثل فوتبال عبور کند و بعد شاید دستش به مطالبه گری و شفاف شدن کارنامه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افرادی همانند فردوسی پور برسد.

*مدیر مسئول جهان نيوز
https://jahannews.com/vdcdnj09kyt0oo6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdnj09kyt0oo6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پولبريتي فوتبالي
Iran, Islamic Republic of
احسنت به شما ادم عاقل پولش به پولبریتی ها نمی ده
فقط عادل
Iran, Islamic Republic of
فقط عادل
Iran, Islamic Republic of
بعضی ها حاضرند بخاطر لجبازی خودشون با چاقو بزنند اما بازهم پول به اینها بدند
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
قانون باید در مورد همه شدیدا اجرا شود
چه فردوسی پور چه علی دائی و چه وزیر سابق مسکن و هرکس دیگری
محمد
Iran, Islamic Republic of
اگر یه کم فضای کشور عقلانی بود الان کارنامه فردوسی پور چقدر شفاف بود؟ از همین جاها ضربه می خوریم
ساداتی
Iran, Islamic Republic of
خیلی عجیبه هرکی مشهور میشه از طریق صدا و سیما بعد میگه توانمندی خودم بوده!
Iran, Islamic Republic of
شاهد مثال عدم مقبولیت برنامه اینترنتی «هت تریک» فردوسی پور برای بازی های یورو2016 است. برنامه ای که شاید خیلی ها تا کنون حتی اسم اش را هم نشنیده باشند. تجربه فردوسی پور در این برنامه به خوبی نشان داد که او شهرت خود را مدیون رسانه ملی است و بدون در اختیار داشتن آنتن سیما نمی تواند فعالیت رسانه ای داشته باشد.
Iran, Islamic Republic of
بیشتر از این انتظار داشتی / این توانمند عده ایی هم ساده لوح و اماده پول دادن
Germany
از حق نگذریم واقعا" توانمنده
صالحی
Iran, Islamic Republic of
آقای فردوسی داره رسما در مقابل صدا و سیما قلدر بازی در میاره/ یعنی یه مسئول شجاع پیدا نمیشه جواب ایشونو طوری بده که برای بقیه سلبریتی ها هم درس عبرت بشه
Iran, Islamic Republic of
مسول شجاع كيلوي چند
Iran, Islamic Republic of
جرمی کلارکسون، مجری پرمخاطب ترین برنامه تلویزیونی جهان به نام «تخت گاز» بود که از بی بی سی جهانی پخش می شد. در ضبط یکی از قسمت های این برنامه تلویزیونی، کلارکسون با تهیه کننده برنامه مشاجره می کند و بی بی سی بین حفظ شخصیت رسانه ای خود و حفظ پرمخاطب ترین برنامه تلویزیونی اش اولی را انتخاب کرد و این مجری معروف را به راحتی از بی بی سی کنار گذاشت.




اخراج مجری ایرانی آمریکایی از سی ان ان به خاطر یک توئیت؛
شبکه خبری سی ان ان «رضا اصلان»، مجری ایرانی- آمریکایی خود را که مجری برنامه مستند این شبکه بود، تنها بخاطر توهین این مجری در حساب توییتری خود به دونالد ترامپ اخراج کرد.
Iran, Islamic Republic of
وقتی دائم بگب فلانی فلانی و هی او هم از بی اطلاعی ما اسامی و تاریخ ها را که معلوم هم نیست درست باشه بلغور کنه اون می شه استاد و پولبریتی و ما هم می شیم خزانه
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
صدا وسیما اگر مسئول داشت چهارتا برنامه خوب پخش میکرد.مخاطبین یک شب برنامه نود بیشتر از مخاطبین یکسال تمامی شبکه های سیما است.این دشمنیها و گاردگیری مسئولین نتیچه اش هجوم مردم به شبکه های ماهواره ای خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
...
ماهینی
Iran, Islamic Republic of
مشهور شده حتما پولدار هم شده ... دیگه معلومه کسی رو تحویل نمی گیره/ از ماست که برماست
Iran, Islamic Republic of
از ماست که بر ماست
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی بی جنبه است
Iran, Islamic Republic of
جالب اينها نمي فهمند خيل كثيري هستند كه از خود مايه مي ذارن تا فضاي ارامش مهيا شود تا همه استفاده كنند تعدادي انگشت شمار فكر ميكنند از دماغ فيل افتاد ه ان واين مشهوريت نتيجه حرافي انهاست و طلبكار ميشوند
دارابی کمال!
Iran, Islamic Republic of
فردوسی پور بیاد معذرت خواهی کنه و الکی برای خودش جو درست نکنه/ آخرش که چی مجبور میشی بری کنار و بعدش یا خارج میری مثل بقیه و عملا حذف میشی! و یا کلا باید بری باقیمانده عمرتو صرفا یه اپوزسیون دسته دوم بشی
شریفی
Iran, Islamic Republic of
چند جای دنیا اینقدر با مجری ها مدارا می کنن؟! خودومون داریم اسم رستم روی بعضی ها می ذاریم و بعدش می ترسیم صداش کنیم
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
چقدر جالب گفتید
Iran, Islamic Republic of
عادل فردوسی پور
حامد
Iran, Islamic Republic of
مشکل از فردوسی پور نیست مشکل از خود صدا و سیما است که انحصار ایجاد کرده. ...
Iran, Islamic Republic of
متاسفم.90درصد پیشرفت فوتبال مربوط به نقد های سازنده برنامه های ورزشی مثل نود و ورزش و مردم و غیره است .
Iran, Islamic Republic of
بدون آنتن زنده باید برنامه بده
Iran, Islamic Republic of
این آقای الان باید بیاد در مورد رب 14 تومانی پاسخگو باشه ولی دست پیش گرفته پس نیفته
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم مسوولین صداوسیمابه چه دلیل اینهمه دربرخوردبااین قبیل قلدربازی ها مماشات میکنن؟؟؟!!!..ته تهش میشه این که فردقلدربره درشبکه ی منوتو یابی بی سی یه برنامه ی ورزشی یاسیاسی اجراکنه..!..خوب ماسالهاست که بااین قبیل معضلات سروکارداریم این یکی هم روش...!!!
United States
به نظر من که همش بازی نفوذی های رسانه ملی برای ایجاد حاشیه امن برای عادل فردوسی پور و ایجاد فضای مظلوم نمایی برای ایشونه. بیچاره مدیر جوان شبکه 3 نمیدونسته قراره قربانی عادل با طرفداران جوگیرش بشه . وگرنه چرا بعد از 20 سال الان که رب شده 14 تومان و این آقا بایدپاسخگوش باشه یادشون افتاده که ......
جهان نیوز اینا نظر شخصی من است سانسور نکن قرار نیست همه مثل هم فکر کنن که
مریم
جالبه فقط نظرات موافق مقاله منتشر میشه
اگه فردوسی پور با صداسیما معروف شده
صداوسیماهم ازش بیشترین استفاده را برده
سالهای سال پرمخاطب ترین برنامه را روی آنتن برده به لطف توانایی هاش
صداسیما خیلی آدما را تست کرد کسی فردوسی پور نشد
محسن
Iran, Islamic Republic of
اين صدا وسيما بود و هست ولي جوانان باهوش تر و كاربلدتر وجود دارد كه بدليل عدم دسترسي آنها به صداو سيما گمنام به كار خود مشغولند.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا صدا و سیما هیچ کس رو تست نکرد و مشکل دقیقا همین جاست . ایشون یکه تاز میدون شد
Iran, Islamic Republic of
اقای فردوسی پور اگه تو هم سیاست دلواپسی داشتی هیچ مشکلی نداشتی وکسی هم در شبکه 3 پا در کفش مبارک شما نمی کرد.
Iran, Islamic Republic of
این بنده خدا که وقتی حرف میزنه یک کلمه اش رو نمیشه فهمید .
Iran, Islamic Republic of
مشکل از بینش شماست که چیزیی نمیفهمی
Iran, Islamic Republic of
این حرفها برای مردم نون و اب نمیشه . بفکر گرانی- بیکاری باشید .
ali
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه همیشته تفکرفردی فدای اندیشه جمعی می گردد حتی اگر درست باشد مفهوم و منظور تبرئه فردوسی پور نیست امانمی شود مدیر شبکه 3 را به صورت کامل تطهیر و مبرا از اشتباه کرد . تا زمانی که در جامعه هیجانات و یا رو کم کردن و یا تعبیر دیگه کوتاه نیومدن بدون شنیدن حرف و نظرات دو طرف ، غالب باشه باید منظر اتفاقات از این دست باشیم .
Iran, Islamic Republic of
به نظرم خوبه یه تنوعی ایجاد بشه. فکر کنم برنامه عادل خسته کننده شده... شایدم میخواد در اوج خداحافظی کنه.
احد
Iran, Islamic Republic of
آقای عادل فردوسی پور بابرنامه 90 پربینندترین برنامه را
اجرا میکند.صداوسیما ازطریق فردوسی پور درامت بسیار
زیادراکسب میکند.صداوسیما این مرد باصداقت راازدست
نمیدهد
Iran, Islamic Republic of
درامتش خیلی زیاده. ایول! باسواد
ali
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم واسه این نوشته بی منطق و پر از کینه و غرض ورزی. عادل هر چی هست از توانمندی و روراستیشه. میگین سیاسی؟ اگه از شما تعریف میکردکه الان خیلی خوب بود. واقعا اگه عادل ونبود فساداین فوتبال نابود کرده بود. شما با این رسانه تون هر کس با شما و رفقاتون نباشن نابود میکنید. خدایش نگاه کنید تمام سایتتون فقط غرض ورزی به طیف مقابله. بعد دم از اخلاق و اسلام می زنید. با همین رفتاراتون مردم دین زده کردین. البته حناتون واسه مردم رنگی نداره. واسه زدنه هر کس پا روی انصاف و اخلاق میگذارید. در ضمن صداسیماتون هیچ اعتباری نزد مردم نداره خودتونمم میدونید. همین تعداد بیننده هم فقط واسه برنامه نود. دورمی و یکی دوتا برنامه دیگه بود که اینارم نابود کردین. واقعا واستون متاسفم.
Iran, Islamic Republic of
آیا سرنوشتی مانند حسینی که مجری تلویزیون بود در انتظار اوست؟
انگلوفیل ها را از صداسیما بیرون کنید
Iran, Islamic Republic of
خیلی جای تعجبه که یه ایرانی شیفته و مجذوب هر چیزی منسوب به "انگلیس" بشه.
فردوسی پور به تنهایی چندین واژه ی بیگانه رو وارد زبان مادری ما کرده.
حسین
Iran, Islamic Republic of
از زمان هبوط حضرت آدم (ع) به روی زمین تا به امروز، هیچ انسانی به اندازه ی عادل فردوسی پور تریبون مفت و مجانی و فراگیر "برای القای نظر خودش به مخاطب" در اختیار نداشته!
Iran, Islamic Republic of
سوال مهم اینه که چرا آنتی زنده باید در اختیارش باشه؟!!
برنامه هاش را تولیدی کنین ...
علی
United States
حیف که قدر کارمندان و کارگران باارزشمان را نمی دانیم. فردوسی برند ورزشی شبکه ۳ است. شبکه ۳ و فردوسی دوتایی مکمل هم هستند. نمیشود گفت که اگر سیما به فردوسی آنتن نمی داد او هم مشهور نمی شد. اگر فردوسی نبود هم شبکه ۳ پربیننده ترین برنامه را نداشت.
فردوسی باید قدر شبکه ۳ را بداند و شبکه ۳ هم قدر فردوسی را. باید با هم کنار بیایند. به همدیگر نتازند.
Iran, Islamic Republic of
چی میگی بابا . قدرت رسانه میتونه خیلی هارو گنده کنه کما اینکه خیلی از سلبریتی ها با استعداد متوسط گنده شدن . آخوندی هم وزیر بزند روحانی بود خیلی بدرد خورد ؟!!!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
اینا نمک انقلاب رو خوردند و نمکدان را می شکنند. بیست سال پیش کی بود و الان چه ادعاهایی داره.
کارگر
Iran, Islamic Republic of
موافق بعضی رفتارهای فردوسی پور نیستم ولی ظاهرا نویسنده مقاله و سایت ،تحمل حضور تفکرسیاسی به جزخودی ها را در صدا و سیما ندارند.
Romania
لطفا نگارنده بی انصافی نکند زحمات فردوس پور باعث شفافیت فوتبال بود و مردم را به دیدن و شنیدن رسانه جذب کرد ایا این خدمت به انقلاب نبوده ؟ حالا به هر علت تمایل به همکاری ندارد چرا نگارنده با حاشیه رفتن می خواهد ذهن مردم را به او خراب کند؟
Iran, Islamic Republic of
خدمت به انقلاب ؟!!!!
United States
این بچه که تازه اومده ظاهرا فک و فامیل اصول گرایان است
Iran, Islamic Republic of
اقا عادل اشتباه کردی با پسر باجناق حداد عادل در افتادی
امید
Iran, Islamic Republic of
چشم حسودان تمامیت خواه کور شود زنده باد عادل
Iran, Islamic Republic of
آقا
فک و فامیل فردوسی پور هم واقعا خوب کامنت به نفعش می نویسند !
پس فامیل به چه درد می خوره !؟
Iran, Islamic Republic of
بدبختی از این بالاتر میشه از تریبون و صفحه تلویزیون مشهور بشی و بعدش بشی یکه تاز معرکه. ...
Iran, Islamic Republic of
مدیر جوان شبکه ۳ چی اونکه سیاسی نیست
Iran, Islamic Republic of
فردوسی پور اخراج باید گردد جهان نیوز فیلتر باید گردد
Iran, Islamic Republic of
زمان پخش اولین قسمت برنامه 90 در سال 1378، علی فروغی مدیر فعلی شبکه سه، 11 سالش بوده و بزرگ شده و فهمیده که برنامه نود مشکل داره و تعلیقش کرده.
داریوش
Iran, Islamic Republic of
...
احمد
Germany
همش میگید سیاسی بود. مثال بزنید. چکار کرد مثلا؟