جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱۳
اردوغان:

قتل خاشقجی از قبل برنامه‌ریزی شده بود/ به صداقت ملک سلمان شک ندارم!/ تا پایان این ماجرا را پیگیری می‌کنیم

سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 648430
باید مشخص شود قاتلان خاشقجی از چه کسی دستور گرفته اند و جسد او کجاست.
قتل خاشقجی از قبل برنامه‌ریزی شده بود/ به صداقت ملک سلمان شک ندارم!/ تا پایان این ماجرا را پیگیری می‌کنیم
به گزارش جهان نيوز، اردوغان در خصوص مساله جمال خاشقچی با بیان این که این حادثه را به خانواده، ملت عربستان و جامعه رسانه ای تسلیت میگویم. در چند گروه افرادی از فرودگاه آمدند که در مجموع 15 نفر بودند و به هتل رفتند و صبح به سرکنسولگری آمدند و با جمال خاشقچی تماس گرفته و از او خواستند که بیاید. وی با نامزد خود به سرکنسولگری رفت. ساعت 5 بعداز ظهر نامزد خاشقچی پیگیر وضعیت وی شد که از کنسولگری خارج نشده است.

وی گفت: ماموران امنیتی کنسولگری اقدامی انجام ندادند و نیروهای امنیتی ترکیه وارد عمل شدند. نیروهای امنیتی وارد شده به ترکیه نیز فردا با 2 هواپیما خارج شدند و بدل جمال خاشقچی نیز با هواپیمایی از کشور خارج شد.

رئیس جمهور ترکیه افزود: هیئتی از عربستان سعودی به ترکیه آمد و با وی گفتگو کردیم و عنوان کردند که اجازه بازرسی از کنسولگری را می‌دهند.

اردوغان افزود: ما عنوان کردیم که در این جنایت ساکت نخواهیم بود و منتظر نتایج بررسی هیئت خواهیم بود و با پادشاه عربستان که با من تماس گرفت در این خصوص گفتگو کردم. قرار شد با گروه تشکیل شده ترکیه همکاری کنند.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: شخصاً نسبت به صداقت ملک سلمان شکی ندارم. پیشنهاد و درخواست میکنم که این 18 نفر در استانبول محاکمه شوند.

وی تاکید کرد: خاشقچی در استانبول به قتل رسیده است بنابراین طبیعی است که ترکیه در این زمینه به تحقیقات بپردازد.

اردوغان یادآور شد: برخی ما را متهم به همدستی با عربستان می کنند اما ما تأکید کردیم که جزئیات این جنایت را اکشف می کنیم و ترکیه این ماجرا را تا پایان پی گیری می کند.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: پنهان کردن هر گونه اطلاعاتی درباره این جنایت احساسات جهانیان را جریحه دار می کند ما امیدواریم عربستان با ما همکاری کند.

اردوغان یادآور شد: همه شواهد نشان می دهند که این جنایت از پیش برنامه ریزی شده است و بر خلاف ادعای عربستان صرفا به خاطر یک مشاجره نبوده است.

وی ادامه داد: عربستان باید هویت شهروند ترک را که جنازه خاشقچی را تحویل گرفته افشا کند.

رئیس جمهور ترکیه خواستار تشکیل کمیته بی طرف برای بررسی و افشای نکات ابهام جنایت شد.

اردوغان افزود: پیشنهاد می کنیم مقامات سعودی 18 عامل این جنایت را برای محاکمه تحویل ترکیه دهد.
 
فرافکنی و لاپوشانی به سبک سعودی
وزیر خارجه سعودی که با وجود شواهد بسیار همچنان از پذیرش مسئولیت کشورش در قتل منتقد میانه روی عربستانی سرباز می زند، مدعی شد تمامی مسئولان قتل خاشقچی بازداشت می‌ شوند.

سعودی‌ ها همچنین در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر اصل ماجرا و دور نگه داشتن ولیعهد از تبعات آن ، افراد بیشتری از اطرافیان بن سلمان را قربانی می کنند. پس از آنکه ژنرال احمد عسیری معاون رئیس اطلاعات عربستان به عنوان فرمانده عملیات ترور برکنار شد اکنون در گزارش جدیدی ، القحطانی مشاور ارشد بن سلمان به عنوان آمر قتل خاشقچی معرفی شده . قحطانی که ماموریت هایی مثل بازداشت نخست وزیر لبنان و سرکوب شاهزادگان را هم برعهده داشته ، ظاهرا بعد از بازداشت شدن به عنوان سپر بلا، گفته همه اقداماتش با دستور شاه و ولیعهد انجام شده.

شبکه المیادین به نقل دوگو برینجیک مخالف سیاسی ترکیه ای اعلام کرد نیروهای امنیتی بخشی از جسد خاشقجی را در چاه داخل باغ کنسولگری عربستان در استانبول پیدا کرده اند. قرار است رئیس جمهور ترکیه امروز جزئیات تحقیقات مربوط به قتل خاشقجی را در نشست پارلمانی فراکسیون عدالت و توسعه اعلام کند. اردوغان وعده داده تمام حقایق درباره قتل خاشقجی را عیان خواهد کرد.

با این حال یک مقام ترکیه ای گفته آنکارا روابطش با ریاض را بر سر ماجرای خاشقچی خراب نخواهد کرد. از این رو گفته می شود در نهایت معامله ای بر سر خاشقچی بین ترکیه ، عربستان و آمریکا صورت می گیرد. رئیس جمهور آمریکا که رئیس سازمان سیا را برای بررسی بیشتر قتل خاشقجی را‌هی منطقه کرده بار دیگر طرف سعودی ها را گرفت و مدعی شد قتل منتقد میانه رو سعودی با برنامه ریزی قبلی نبوده است. دونالد ترامپ همچنین با تحریم فروش اسلحه به عربستان مخالفت کرد. وزیر خزانه داری آمریکا هم که پیش از این گفته بود سفرش به عربستان را لغو کرده دیروز به ریاض رفت و با ولیعهد سعودی دیدار کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ماستمالیزاسیون
Iran, Islamic Republic of
" تا پایان این ماجرا را پیگیری می‌کنیم"
.
از همان پی بردن به صداقت ملک سلمان مشخص است که تا پایان چه جور ماجرا را پیگیری خواهی کرد. یک هفته یک دنیا را سرکار گذاشته که می خوام سه شنبه واقعیت و ناگفته ها را بگم اون وقت همین. از این حرفها مستندتر و محکمتر رو که خود روزنامه ها و خبرگزاری ها دو هفته اس دارند میگن.
Iran, Islamic Republic of
حتما ميليارد دلاري باج گرفته ديگه
اونه هدفش باجگيري بود نه بيان واقعيت :)
سرور
Iran, Islamic Republic of
البته غیر از باج گرفتن چیزهای دیگری هم در میان است.
ترکیه شریک سنتی قطر، حامی اخوان المسلمین است.در مصر سعودی ها توانستند حکومت را با کودتای مجدد از السیسی اخوانی پس بگیرند.
در سوریه داعش طرفدار سعودی نابود شد اما النصره اخوانی هنوز در برخی نقاط نفس می کشد.
در جنگ نابرابر سعودی ها در یمن هم قطر که شریک استراتژیک ترکیه است دخالت نکرد و به زعم سعودی ها با کارشکنی باعث شد تا برخی کشورها مانند کویت هم از ماجرا پا پس بکشند.افغانستان و پاکستان هم محل درگیری پنهانی گروه های طرفدار سعودی و قطری و ترک(در افغانستان) است.
همچنین عربستان از حضور امریکا در بخش کردنشین سوریه حمایت می کند که اردوغان به شدت با آن مخالف است.
اردوغان بلند پرواز با سودای امپراتوری عثمانی با شریک بسیار ثروتمند خود قطر در آینده حتما برای عربستان که خود را برادر بزرگتر می داند نقشه های بیشتری دارند.
اختلاف شدید سعودی-قطر را به راحتی می توان در تقویم چند سال اخیر کشورهای عربی و اختلاف روز عید فطر در دو گروه از کشورهای عربی دید.
بنده برای فروپاشی عربستان سعودی روزشماری می کنم.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
به صداقت ملک سلمان شک ندارد
ولی ما به صداقت اردوغان شک داریم
بلکه به عدم صداقتش اطمینان داریم
Turkmenistan
اللهم اشغل الظالمین با الظالمین . الهی آمین
خداوند تبارک و تعالی ظالمین را به ظالمین مشغول بسازد .
و مکرو و مکر الله و الله خیر الماکرین . دشمنان و شیاطین حیله می ورزند و خداوند نیز مکر میکند در حالی که مکر خداوند بهتر است
Turkmenistan
این حادثه به شدت مشکوک است . باید منتظر ماند و دید جبهه کفر ( شامل غرب آمریکا اسرائیل و نوکران منطقه ای شان اعم از ترکیه و عربستان ) بعد از این چه کار خواهند کرد . باید بدانیم تجزیه کشورهای منطقه حتی هواداران سیاستهای آمریکا از جمله عربستان سیاست ثابت آمریکا و غرب و اسرائیل است و ترکیه و عربستان و امارات و قطر و اردن و مصر و .. ثابت کردند مجریان چشم و گوش بسته ای برای اجرای نیتهای پلید دشمنان هستند . قتل یک عنصر وابسته به دست دولت وابسته در کشور وابسته و پیگیری آن توسط رسانه های وابسته و دولتهای غربی وابسته نشان از دام و نقشه ای جدید برای کشورهای اسلامی و منطقه دارد !!!! درست همانند خودسوزی یک جوان تونسی که ناگهان بولد شد و بعد انقلابهای عربی به بهانه آن شروع شد . و نتیجه آن سرنگونی دولتهای دشمن غرب .
Romania
...
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
خیلی راحت اول تهدید کرد حالا هم مذاکره ی پنهانی و
گرفتن امتیاز از عربستان وبعدماستمالی وشتر دیدی ندیدی...سیاست یعنی این
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
قطعا ترکیه پشت این ماجرا هست و دنبال گرفتن شتیل از عربستان است. برای آمریکا هم این ماجرا بد نیست چون افکار عمومی را از تحریم نفت ایران و افزایش قیمت جهانی نفت به سمت دیگری منحرف کرده است.شیطان بزرگ واقعا برازنده این نام است.
Iran, Islamic Republic of
قبلم هم گفتم این اردوغان هم کپی ترامپه یعنی شیردوش خوبی هست حالا هم گاوی نصیبش شده که نمیشه ازش گذشت!
United States
خدا برای اردوغان خواست. باید دید تا چند میلیارد دلار میتونه از عربستان تیغ بزنه با فطره چکان کردن اطلاعان.
استدلال
Iran, Islamic Republic of
آقا رجب به صداقت ملک سلمان شکی نداری یا به دلاراش؟
Turkmenistan
این عشق اردوغان و غرب به خاشقچی من را کشته است !!! همزمان هزاران یمنی مظلوم و دوست داشتنی در حال جان دادن هستند و صدایی از این مدافعان بشریت در نمی آید . اردوغان به کمک غرب و رسانه های دجال زمان در حال جمع آوری سرمایه رسانه ای جهت اجرای مرحله به مرحله سناریوی طراحی شده کاندولیزا رایس میباشد . پس از تکمیل و اطمینان از قوای نظامی اش ( تحویل موشکهای اس 400 روسی و اف 35 آمریکایی در سال آینده 2020) وی جهت تحقق هدف اساسی خود عملیات نظامی گسترده اش در سوریه را آغاز خواهد نمود .