پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱

مزایا و معایب اتومبیل های گیربکس دستی و رانندگی با آنها

سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 648418
مزایا و معایب اتومبیل های گیربکس دستی
با مشاهده ویدیوهای آپارات، می توان بهتر درک کرد که ازدیاد گیربکس های اتوماتیک و تداوم گیربکس های متنوع با پدال های تعويض دنده و مانند آن، پیدا کردن یک گیربکس دستی در هر ماشین را تقریبا مثل پیدا کردن یک سوزن در انبار کاه کرده است. حتي خودروهاي تمام اتومات مانند فراري ٤٥٨ تعويض دنده سنتي، پدال هاي تعويض متصل به جعبه دنده نيمه اتوماتيك را رها كرده است.

به گفته USA Today، ٦.٥ درصد از خودروهای گیربکس دستی در ایالات متحده به فروش رفته است. با این حال، دنده دستی ها با بازدهی ذاتی سوخت و مزایای عملکرد قابل تحسين هستند. بسياري از خودروهاي گيربكس دستي در بازار در دسته كامپكت و ساب كامپكت هستند، اگرچه ماشينهاي اسپورت مانند فورد ماستنگ گيربكس دستي شش سرعته در چندين مدل عرضه مي كند.
 
مزاياي يك اتومبيل دنده دستي
یک اتومبیل دنده دستي می تواند یک انفجار برای رانندگی باشد، مخصوصا برای افرادی که تجربه فراوان در رانندگی با گيربكس های دستی دارند. اما با این وجود، بسیاری از دلایل خوب دیگر برای داشتن دنده دستي وجود دارد:
 
نگهداري گيربكس های دستی معمولا ساده تر از همتایان اتوماتیک آنها است و بخصوص برای مبتديان، گيربكس هاي دستی نسبت به اتوماتيك دارای پیچیدگی های کمتری هستند، به این معنا که در همان ابتدا كمتر به مشكل برميخورند. تنها وسیله تعمیری که اغلب در اكثر دنده دستي ها مشاهده می شود کلاچ است و این وسيله معمولا در شرایط ایده آل با رانندگي صدها هزار مايل نياز به تعويض ندارد.
 
در اغلب موارد، گيربكس هاي دستي از روغن دنده یا روغن موتور استفاده می كنند که بر خلاف گيربكس اتوماتیک ( ATF )، روغن آن به سرعت در طول زمان خراب نمی شود و به تعويض مکرر نیاز ندارد. بعضی از تولیدکنندگان حتی پیشنهاد می کنند که مایعات گيربكس دستی لازم نیست که تعويض شود، مگر اینکه نشتی داشته باشد یا بصورت کامل در یک تعمیرگاه مخصوص گیربکس های اتومات تعمیر شود.

از نظر اقتصادی دوام سوخت در خودروهای مجهز به دنده دستی بیشتر است. قدرت پارازیتی از مبدل گشتاور از دست داده مي شود و پمپ هیدرولیک می تواند درصد کمی از قدرت همراه با بهره وری سوخت یک ماشین مجهز به سيستم اتوماتیک را بربايد. با توجه به سبک رانندگی و شرایط جاده رانندگان مي توانند با گیربکس های دستی تا 15 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کنند.
 
رانندگی با یک ماشین دنده دستي، حس بهتري از كنترل بر وسيله نقليه را به شما مي دهد. بدون مبدل گشتاور، خودرو به طور مداوم شما را به جلو وا ميدارد، شما زمان بهتري براي ترمز داريد. همچنين شما زمان خيلي بهتري براي ترمز موتور داريد و با استفاده از تكانه موتور به آرامي سرعت شما كاهش مي يابد.
 
خودروهای دنده دستي وقتي به عنوان یک مدل جديد به بازار عرضه می شوند معمولا از همتایان اتوماتیک خود ارزانتر هستند، به خصوص در زماني كه قيمتهاي بازار اتومبيل پايين است.
 
معايب يك خودرو دنده دستي
البته، داشتن یک ماشین دنده دستي، معایب اندكي نيز دارد:
 
یادگیری چگونگی استفاده از یک ماشين دنده دستي كمي دشوار است. تازه واردان هنگامي كه با كلاچ، زمان تعويض دنده و اصول ديگر كار ميكنند ميتوانند انتظار سرو صدا و استال و از دست دادن تعويض دنده را داشته باشند.
 
بر خلاف ماشین های دنده اتوماتیک، رانندگي در شيب از کمی ناراحت کننده به  کاملا وحشتناک مي رسد، كه بستگي به مهارت رانندگی شما دارد. بسياري از رانندگان پس از تلاش ( و موفق نشدن) از سرازيري به ترافيك باز ميگردند يا استال ميكنند.
 
فشاردادن پدال کلاچ یک شيوه زندگي در اتومبیل های دنده دستي است، اما این تجربه می تواند در خودروهای با بازخورد پدال کلاچ سنگین دردناک باشد. با گذشت زمان، قطعا می تواند به پای چپ شما به ویژه در مفاصل آسيب بزند.
 
براي لذت بردن از رانندگی با خودروهای دنده دستي نياز به زمان، صبر و تلاش می باشد. اگر به دنبال یک خودروی سدان يا كوپه دستی شش سرعته به عنوان وسیله نقلیه بعدی خود باشید، می توانید این جوانب مثبت و منفی را ارزيابي كنيد تا ببینید آیا آماده ايد كه اين كار را انجام بدهيد.
 
برای اطلاعات بیشتر لطفا از سایت تارک خودرو بازدید نمایید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیر
ترجمه کاملا ضعیف