جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۲
ابهام در چرایی یک اصرار؛

آیا روحانی برای معرفی شریعتمداری تحت اجبار است؟

سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 648370
حال این موضوع مطرح می شود واقعا شریعتمداری چه جایگاهی برای روحانی دارد که رئیس جمهور وی را به عنوان وزیر دیگر به مجلس معرفی کرده است. چرا وی باید در هر شرایطی در کابینه حضور داشته باشد؟
آیا روحانی برای معرفی شریعتمداری تحت اجبار است؟
گروه سیاسی جهان نيوز: کارشناسان و افکارعمومی پس از مشکلات پیش آمد منتظر تغییر اساسی در دولت بودند. چند روز پیش با استعفای «محمد شریعتمداری»، وزیر صنعت، معدن، تجارت و «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی، با خالی شدن چهار پست کابینه، حسن روحانی اقدام به معرفی وزرای پیشنهادی خود به دولت کرد. اما بعد از معرفی این اشخاص فعالان رسانه ای و خصوصا نمایندگان مطرح کردند که نام این موضوع را نمی توان تغییر گذاشت و بیشتر این مسئله جابه جایی افراد است. 

یکی از همین جابه جایی هایی که غیر منتظره بود و در ذوق بسیاری زد، تغییر جایگاه شریعتمداری از وزارت صنعت به وزارت کار بود. بسیاری مطرح کردند که اگر تخصص شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت است، چرا از این سمت استعفا داد و اگر رئیس‌جمهور معتقد به مدیریت وی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، پس چرا از ابتدا شریعتمداری را برای این وزارتخانه معرفی نکرد؟!

شریعتمداری درحالی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی کار معرفی شده که پیشتر برخی از نمایندگان جهت استیضاح وی اقدام کردند اما به سبب اینکه وی استعفا داد دیگر موضوع استیضاح منتفی شد. حالا معرفی وی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی به گونه ای است که گویا این پیشنهاد دهن کجی دولت به استیضاح کنندگان شریعتمداری بوده است.

انتخاب وی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار هم برای دولت یک ریسک بزرگ است. گفته می شود که بسیاری از نمایندگان با وی مخالف هستند. حتی اصلاح طلبان نیز در این راستا از معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر کار گلایه دارند.

«عبدالله حاتمیان» نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی چهار وزارتخانه برای کسب رأی اعتماد به مجلس گفت: «در این راستا  ۹۰ درصد نمایندگان با وزارت محمد شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالف هستند و در این شرایط نخواهد توانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند مگر اینکه با رایزنی‌ها بتواند نظر نمایندگان را تغییر دهد و آنها را متقاعد کند.»

همچنین، «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»، نایب رئیس فراکسیون مستقلان ولایی مجلس درباره معرفی محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی ‏کار،‌ اظهار داشت: فکر نمی‌کنم فضای مجلس برای رای اعتماد به شریعتمداری مناسب باشد. 

وی افزود: «کار شریعتمداری برای رای اعتماد بسیار دشوار ‏است و حتی نسبت به سایر افراد معرفی شده دشوارتر است.»

حال این موضوع مطرح می شود واقعا شریعتمداری چه جایگاهی برای روحانی دارد که رئیس جمهور وی را به عنوان وزیر دیگر به مجلس معرفی کرده است. چرا وی باید در هر شرایطی در کابینه حضور داشته باشد؟

پاسخ به این گمانه زنی را «علیرضا سلیمی» عضو فراکسیون ولایی مجلس اینگونه می دهد: «در افکار عمومی و به تبع آن مجلس ذهنیتی شکل گرفته، مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور به هر قیمتی می‌خواهد دین خود را به شریعتمداری که رئیس ستاد انتخاباتی‌اش بوده، ادا کند.»

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور به دنبال آن است که حتما جایگاهی در دولت به شریعتمداری بدهد، گفت: «با وجود این، فضای مجلس نسبت به شریعتمداری اصلا خوب نیست.»

 اما دینی که سلیمی از آن صحبت می کند چیست؟ شریعتمداری در انتخابات سال 96 به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی انتخاب شد. آیا رئیس جمهور به خاطر اقدامات شریعتمداری در انتخابات به او احساس دین دارد یا موضوع دیگری در میان است؟ برخی مطرح می کنند که اگر روحانی به این سبب هم به شریعتمداری دین داشته باشد، بیشتر از این رئیس جمهور به مردمی که به وی رای دادند دین دارد تا مسائل اقتصادی کشور را سامان دهد. عملکرد شریعتمداری در وزارت صنعت صدای بسیاری را در آورد و حالا کارشناسان مطرح می کنند که حضور وی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با معیشت مردم به طور مستقیم سر و کار دارد بیشتر می تواند آسیب زا باشد. این سئوال از سوی دولت بی پاسخ مانده است اما سئوال محوری است که اصرار روحانی آنرا بیشتر مطرح می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سردرگم ترین و بی برنامه ترین دولت در 40 سال اخیر
جنگ سبزها و بنفشها
Iran, Islamic Republic of
وقتی میان اعتدالی ها و اصلاح طلبها درگیری بالا می گیرد و هرکدام دیگری را مقصر جلوه می دهد.
Austria
روحانی مچکریم
Iran, Islamic Republic of
اين يكي با جناق كيه
دلواپس
Romania
یکنفر خط مشی این دولت را دردوخط با ذکر مثال وارفاق
توضیح دهد...
آره حسن روحانی از اول هم با فشار و بی اطلاعی از دیکته از قبل نوشته شده اصلاحات دست به هر کاری زد تا مردم آسیب ببینند و له شوند
Iran, Islamic Republic of
خدایا ریشه برخی اصلاح طلبان غرب زده بی دین را از این کشور بکن و شر رش را کم کن { الهی آمین}
آقای روحانی ?!؟
Iran, Islamic Republic of
از شهدا و امام خمینی خجالت بکشین و دست از این همه مسخره بازی و بیخیالی بر دارین...
آیا خبرنگار جهادی هم داریم ؟
Iran, Islamic Republic of
رسالت رسانه و خبر نگار ، رساند صدای مردم به گوش مسئولین است . آیا این همه در مورد مشکلات مردم
برای شما عنوان شد ، بگوش مسئولین... رسانده شد ؟ ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
وقتی کسی مسئول میشه بزرگترین دینی که به گردنش هست پاسخگویی در برابر خداست!
از خدا بترسید!!!
Denmark
آقای جعفرزاده در جریان استحاله طلبان حضور دارد و عنوان مستقل به این معنی است که جزء نمایندگان هماهنگ با آقای لاریجانی است.