جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۲۸

۵ نکته در مورد تکذیبیه عجیب و غریب وزارت خارجه

سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 648307
اینکه وزارت خارجه با این لحن و تندی تمام بخواهد به هر موضوع جعلی اینچنین واکنش نشان دهد نه در شان این وزارت و نه در شان و مقام رسانه هاست.
۵ نکته در مورد تکذیبیه عجیب و غریب وزارت خارجه
گروه سیاسی جهان نيوز: شایعه کناره گیری «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه دولت دوازدهم از سمت خود طی دو روز گذشته در فضای مجازی پیچید. موضوعی که روابط عمومی وزارت خارجه با تندی تمام به آن پاسخ داد.

در این رابطه، روابط عمومی وزارت امور خارجه اعلام کرد: «خبرسازی و شایعه‌پراکنی سخیف و سراسر دروغ برخی بیماران متوهم که آرزوهای خام و سبک‌سرانه خود را برای کناره‌گیری وزیر امور خارجه به نام خبر منتشر می کنند، حتی ارزش پاسخگویی یا تکذیب ندارد.»

فارغ از اینکه چه کسی چنین شایعه ای را ساخته و پرداخته و به آن دامن زده است، واکنش تند روابط عمومی وزارت خارجه به این خبرسازی جای بحث و بررسی دارد. امکان اینکه این خبرسازی از سوی معاندین صورت گرفته باشد کم نیست؛ این روزها فیک نیوزهای زیادی تولید می شود و خصوصا دستگاه های مربوطه باید هوشیاری زیادی در مقابله با اخبار جعلی داشته باشند اما هوشیاری تنها در رصد و تکذیب سریع این موارد نیست بلکه در پاسخ دهی به این موارد نیز بایستی هوشمندانه برخورد کرد.

بخصوص از وزارت خارجه که رویه دیپلماتیک دارد نیز بیشتر انتظار می رود که در مقابل این موارد با سعه صدر بیشتری برخورد کند. متاسفانه ابهاماتی در این تکذیبیه سراسر توهین وجود دارد که حتی دامن رسانه های رسمی و اخلاق مدار را نیز می گیرد. در ادامه به چند تذکر در این موارد می پردازیم.
 
چرا وزارت خارجه انقدر عصبانی است: وزارت خارجه که به منش دیپلماتیک مزین است و صبوری یکی از ویژگی‌های دیپلمات ها به شمار می رود چرا در مقابل چنین خبر جعلی که بسیاری صحت آنرا بعید می دانستند، عنان اختیار از کف داده است و با عصبانیت تمام سعی کرده این شایعه را تکذیب کند. روابط عمومی وزارت خارجه هم به سبب اینکه با رسانه ها ارتباط دارد و ویترین وزارت خارجه است و هم اینکه بایستی رویه و منش دیپلماتیک این وزارتخانه را حفظ کند باید در این حوزه با صبر و حوصله بیشتری عمل کند. به نظر می رسد که این منش دیپلماتیک باید در مقابل رسانه ها هم رعایت شود نه تنها در مقابل سران دیگر کشورها.

چرا این قدر توهین: نگاهی به این تکذیبه کوتاه نشان می دهد که توهین‌های مختلفی در آن وجود دارد. مخاطبان با نگاه اول این توهین ها را به همه رسانه ها نسبت می دهند. این برخورد با رسانه ها اصلا برخورد شریف و از روی حسن نیت نیست. رسانه‌ها به عنوان بازوی دیپلماسی تلاش های متعددی برای تنویر افکارعمومی کرده اند. در یک نمونه در زمان مذاکرات هسته ای خبرنگاران و رسانه های مختلف هم به طور شبانه روزی پا به پای دیپلمات ها در این مذاکرات حضور یافتند. اینکه اینطور بدون مشخص کردن فرد خاطی همه رسانه ها را با هم مورد خطاب قرار می دهیم، بیشتر موجب دلخوری رسانه ای می شود.

عصبانیت را برای دشمن نگاه دارید: این تکذیبیه در نوع خود نادر است. باید بررسی کرد که وزارت خارجه در کدام مورد اینچنین با لحنی تند وتوهین آمیز پاسخ داده است. بعضا دیده می شود که دشمنان با توهین و تندی با کشورمان برخورد می کنند اما وزارتخارجه اینطور به آنها پاسخ بی ادبانه نمی دهد. آیا وزارت خارجه تنها رسانه ها را لایق چنین برخوری می داند؟ آیا خنده های دیپلماتیک آقای ظریف فقط مختص بیگانگان است؟

تکذیب کردن راه و روش دارد: اخبار فیک امروز به یکی از معضلات جامعه خبری نه در ایران بلکه در کل جهان تبدیل شده است. امروز حتی در حوزه ارتباطات هم این مشکل مطرح و در حال بررسی است. اینکه وزارت خارجه با این لحن و تندی تمام بخواهد به هر موضوع جعلی اینچنین واکنش نشان دهد نه در شان این وزارت و نه در شان و مقام رسانه هاست. رسانه‌ها هم از اشتباه مصون نیستند اما لایق برخورد اینچنینی هم نیستند.

خیال خام یعنی چه؟: این تکذیبیه سراسر توهین و طلبکاری آنهم  در واکنش به خبر جعلی اینکه وزیر خارجه کناره گیری کرده است، نشان می دهد که چقدر این وزارتخانه در مورد کناره گیری ظریف حساس است. این حساسیت بسیار قابل تامل است. بالاخره روزگاری هم می آید که ظریف این وزارتخانه را ترک کند اما اینکه طوری برخورد شود که وزارتخانه به برخی افراد معدود متعلق است، رویه جاه طلبانه ای است. رسانه ها و مردم حق دارند در تعیین سرنوشت کشور خود سهیم باشند و در این حوزه وزارتخارجه هم یکی از گلوگاه های مهم کشور است که در آن باید نظارت رسانه ای اعمال شود و در این خصوص وزارتخارجه باید پاسخ گو باشد. این نوع تکذیبیه ها با چنین لحن‌هایی هم نمی تواند وظیفه رسانه ای را برای رصد و انتقاد از عملکرد وزارت خارجه تضعیف و کم رنگ کند. روابط عمومی وزارت خارجه باید یاد بگیرد که به عنوان بازوی رسانه ای دستگاه دیپلماسی به عنوان یک پاسخگو با افکارعمومی و رسانه ها برخورد کند نه طلبکار.  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یحتمل خبری بوده ولی انتظار درزش صفر بوده !!!
Iran, Islamic Republic of
هیچ خبری هم نیست
خیالت راحت ظریف وزیر تثبیت شده امور خارجه است/ رئیسی هم بیاد سرکار ظریف وزیر میشه/ چون وجهش تو دنیا خوبهو ضدخشونت شناخته میشه
سرور
Iran, Islamic Republic of
از لحن تکذیبیه مشخص است که چقدر ضد خشونت است و چه وجهه ای دارد چه داخلی چه خارجی.
رامین
Iran, Islamic Republic of
یه بار بگید سرقفلی وزارت خارجه با ظریف و دار و دستشه دیگه.
نکنه کارمند وزارت خارجه ای که اینجوری واکنش نشون میدی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چقدر تحلیل داری شما!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اون نکته اخرش مهمه یعنی چه خیال خام/ مگه ارث باباشونه
Iran, Islamic Republic of
این جوابیه رو به آمدنیوز دادن لطفا از چیزی خبر ندارین بیخودی واکنش نشون ندین
Iran, Islamic Republic of
مطلبو نگرفتی

میگه خیال خامه ظریف بره/ این تفکر ایناست ربطی به امدنیوز و ... نداره
Iran, Islamic Republic of
مگه آمد نیوز در سر آرزوی کناره گیری ظریف را دارد
این چه توجیهی است
آنها که از وزارت ظریف و امثال او خوشحالند
کاظم
Romania
حالا خوبه خودکار پرت نکردن!!!
Iran, Islamic Republic of
وگرنه ما که هیچ! دنیا زیر و رو می شد.
Iran, Islamic Republic of
بى مزه !
Iran, Islamic Republic of
چون وزارت خارجه احتمال این حذف را ضعیف ندانسته ، اینچنین برآشفته شده است.
رضوی
Iran, Islamic Republic of
آقا یا خانم نویسنده این گزارش: این شایعه رو آمدنیوز منتشر کرده بود برای همین وزارت خارجه اینطوری جواب داده لطفا اول تحقیق کنید بعد شروع کنید به دفاع کردن از رسانه ها
United Arab Emirates
خب آمد نیوز کثیف و برخی از سایتهای انحرافی اونو بزرگ‌کردند
Iran, Islamic Republic of
این سه سال که هیچ، چشمتان را باز کنید ببندید عمرتان تمام میشود. پس زیاد حرص نخورید و دوغتان را بنوشید!!
Austria
خنده های دیپلماتیک فقط برای خارجی ها و غربی هاست به خودی ها و رسانه ها می رسن عصبانی میشن
Iran, Islamic Republic of
خبرسازی و شایعه‌پراکنی سخیف و سراسر دروغ برخی بیماران متوهم که آرزوهای خام و سبک‌سرانه خود را برای کناره‌گیری وزیر امور خارجه به نام خبر منتشر می کنند، حتی ارزش پاسخگویی یا تکذیب ندارد..........

جل الخالق ! در مورد دشمنان ما از امریکا گرفته تا عربستان! هرچی فحش میدن ،اینها انور صورتشون رو جلو میارن ! به مردم خودمون که میرسه ،شمشیر زبان از نیام کشیده وچون سونامی چشمشون رو میبندن و...................
Iran, Islamic Republic of
خدا هرچی غرب گرا هست رو بی ابرو کنه
Iran, Islamic Republic of
یک حزب است دیگه و مثل یک حزب هم جواب داده.
Iran, Islamic Republic of
وزارت خادجه می خواسته ، مطلب برای دلواپسان ومتوهمین خوب جا بیفتد.
Iran, Islamic Republic of
با مزه تر اینه که با این بیانیه عجیب و غریب در واقع تکذیب کرده و یک تکذیبیه صادر کرده ولی آخرش نوشته "... حتی ارزش پاسخگویی یا تکذیب ندارد"!!
آخه با خودت چند چندی وزارت خارجه؟!!
Iran, Islamic Republic of
چرا در برابر بقیه شبهه افکنی ها انقدر قشنگ موضع نمیگیرن؟!! یعنی عدالتو اینجا هم برای خودشون رعایت میکننا
Germany
آمدنبور هم پخش کرده باشه اینطور نباید عصبانی همه رسانه ها را خطاب قرار بده ... باید مشخص کنه ضدانقلاب رو
حامد
Iran, Islamic Republic of
اگر حتی ارزش پاسخگویی یا تکذیب ندارد پس چرا وزارت خارجه با تندترین لحن پاسخ داده؟ کاش وزارت خارجه در مورد موارد مشابه دیگر مانند تجاوز به دو نوجوان ایرانی توسط سعودی، کشتار حاجیان در منا، بازداشت دیپلمات های ایرانی در اروپا و مانند آن هم چنین لحنی داشت.

اسمش رو عوض کنند بگذارند وزارت رسیدگی به شایعات داخله
حامد
Iran, Islamic Republic of
نکته ی دیگری هم وجود دارد. دو وزارت خانه چند ماه است وزیر ندارند آیا بود و نبود وزیر فرقی می کند؟ به این علت است که استعفا و بود و نبود ظریف مسئله ی کم ارزش است و بود و نبود وزیر خارجه هیچ تفاوتی ندارد همان گونه که بود و نبود وزیر کار، وزیر صنعت و معدن و تجارت، وزیر راه و شهرسازی و وزیر اقتصاد فرقی ندارد
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف به گفته آقای ولایتی که قرار داد ننگین شما در برجام و مانند آن از خیانت ترکمن چای به مراتب خائنانه تر است، تاریخ قضاوت خواهد کرد ،