پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۲

روحانی در مورد وزرای اقتصادی دولتش چه می‌گفت؟

سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 648292
این روزها که تغییرات در تیم اقتصادی دولت به اوج رسیده است، بازخوانی سخنان حسن روحانی درباره وزرای تغییریافته، خواندنی است.
روحانی در مورد وزرای اقتصادی دولتش چه می‌گفت؟
به گزارش جهان نيوز، سال گذشته به هنگام رأی اعتماد وزرای دولت دوازدهم، حسن روحانی دو بار در روزهای سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ و یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ با حضور در مجلس در دفاع از وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم مباحثی را مطرح کرد که این روزها با کنار گذاشتن چند تن از آن وزرا، خواندن آن اظهارات، قابل تأمل است

* هماهنگ‌ترین تیم تاریخ
در حالی که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به بهانه عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت، استعفا کرده، سال گذشته روحانی از هماهنگی بالای تیم اقتصادی دولت دوازدهم سخن می‌گفت. روحانی در جلسه رأی اعتماد خاطرنشان کرد: همه تلاشم را بکار گرفتم و با همه آنهایی که لازم می‌دیدم مشورت کردم، حرف بسیاری را به جان خریدم و گوش کردم. با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس نشستیم و نکات مهمی که آنها داشتند برای من ارزشمند بود. همه را در کنار هم قرار دادیم.
بهترین‌هایی که توانستیم انتخاب کنیم همین‌هایی است که به مجلس عرضه کردیم.

خدا را گواه می‌گیرم که اگر برای هر وزارتخانه‌ای فردی قوی‌تر، صالح‌تر، توانمندتر و کارآمدتر پیدا می‌کردم، تردید به خودم راه نمی‌دادم. خدا گواه است در محضر شهدای مجلس که عکس‌هایشان را زیارت می‌کنیم و روحشان حاضر است، هیچ گاه بر مبنایی که این فرد با من رفاقت قدیمی داشته یا حتی در ۴ سال دولت چگونه با هم رفتار کردیم یا اینکه از چه جناح و حزبی است، هیچ یک از اینها برای من مطرح نبوده است.

 روحانی تصریح کرد: در تلاش‌های خودمان بهتر از این افراد پیدا نکردیم، شما هم البته در فرصتی که داشتید بررسی و تحقیق کردید بیاناتتان را در این تریبون مطرح کردید و البته رأی با شما.

روحانی با بیان اینکه یکی از اهداف اش در تیم دولت دوازدهم این بوده که این تیم به هم دیگر کمک کنند و هم‌افزایی داشته باشند، گفت: به دنبال این نبودم که ۱۷ قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم. در فکر یک تیم و هیأت وزیران هماهنگ بودم. همچنان که در ورزش، اگر تیم ورزشی ناهماهنگی را به میدان بفرستیم اگر هم تک تک ورزشکاران خیلی هم خوب و توانمند باشند، نمی‌توانند کاری بکنند. علت اینکه می‌گویم ای کاش به کل وزرا یکجا رأی داده می‌شد به خاطر اینکه تلاش شده تیم هماهنگ ۱۸ نفره ای کنار هم باشند.

روحانی اضافه کرد: هماهنگی در دولت بسیار مهم است و در کار اجرایی بیشتر خودش را نشان می‌دهد، همه باید در کنار هم باشند و این کار بزرگ را انجام دهند.

* کرباسیان از نگاه روحانی
با اینکه روحانی امسال در روز استیضاح کرباسیان حاضر نشد از او دفاع کند، سال گذشته در وصف او اینطور گفت:‌ شخصی که برای وزارت اقتصاد انتخاب شده کسی است که با این وزارتخانه آشناست. ایشان سابقه بسیار طولانی در حوزه مدیریت دارد. سال‌ها است ایشان را می‌شناسم در دولت‌های مختلف در وزارتخانه‌های مختلف و در بخش‌های صنایع، بازرگانی، شهرداری فعالیت داشته است و بیش از ۳۰ سال در مدیریت‌های رده بالا در بخش‌های مهم کشور و عمدتاً اقتصادی حضور داشته است. ضمن اینکه ایشان همواره در زمینه علم و دانش و نوشتن کتاب و ترجمه کتاب هم موفق بوده و ارتباط خود را با دنیا و علم همیشه حفظ کرده که برای ما مهم است که وزیر اقتصاد ما با دنیا در ارتباط باشد.

 روحانی افزود: رشته تحصیلی آقای کرباسیان، برنامه‌ریزی و در زمینه مسائل اقتصادی و مسأله مدیریت است، آقای کرباسیان موفقیت‌های زیادی داشتند یکی از موفقیت‌های خوبی که باعث شد اعتماد بیشتر از گذشته‌ای به ایشان پیدا کنم ساماندهی گمرک است، گمرک ما خیلی مسائل و مشکلات داشت که سامانه الکترونیکی فعال شد. گمرک در مقطعی که حتی واردات کم شده بود، اما در عین حال درآمد ما افزایش پیدا کرده بود به این دلیل که جلوی فساد گرفته شد. کاری جدی ایشان انجام داد و از نیروهای تحصیلکرده و جوان به خوبی استفاده کرد که در وزارتخانه جدید هم استفاده خواهد کرد.

روحانی در دفاع از آقای کرباسیان برای وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: مسئولیت بخش‌های مختلف این وزارتخانه بسیار مهم از سرمایه‌گذاری خارجی، مالیات، خصوصی‌سازی، سهام عدالت به عهده ایشان است و توانمندی این کار را دارد.

* زمانی که آخوندی، برند روحانی بود
رئیس‌جمهور با معرفی عباس آخوندی بعنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی گفت: من این را تعارف و شوخی نمی‌کنم، برای جذب سرمایه اسامی برخی از وزرای ما در دنیا برند جذاب است. برای من مهم است که وزیر نفت من کسی باشد که بتواند سرمایه خارجی را بیاورد و وزیر راه من کسی باشد که بتواند ۱۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی را به کشور بیاورد بدون اینکه از دولت گارانتی بخواهد.

روحانی تصریح کرد: آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز به من نگوید از کدام منابع و پول استفاده کنم و چه طوری بازپرداخت شود. وزیری می‌خواهم که با شهامت بگوید که هواپیما می‌خرم پول و بودجه کشور را نیاز ندارم، خودم با این هواپیما بازپرداخت می‌کنم، قرارداد بزرگ می‌بندم دنیا هم اعتماد می‌کند. درست است که دنیا به ملت و به دولت یازدهم اعتماد کرد و به دولت دوازدهم اعتماد می‌کند، اما وزیر در جای خودش نقش بسیار ارزشمندی دارد.
روحانی افزود: از روز اول دولت یازدهم، با تأکید گفتم در شورای هماهنگی اقتصادی هم به ایشان گفتم، نظر من این است که مسکن از طریق بافت فرسوده حل خواهد شد. ایشان نظراتی داشت و دنبال کرد ولی آنچه من از ایشان می‌خواهم آن است که این مسأله حل شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: انشاء الله در بحث مسکن شاهد حرکت بسیار خوبی خواهیم بود. در تهران هم با توجه به شرایطی که امروز شورای شهر پیدا کرده و شهردار جدید شروع به فعالیت می‌کند، هماهنگی‌های بهتری که باید باشد. یکی از مشکلات ایشان، ناهماهنگی با شهرداری تهران بود. امیدواریم در این دوره شاهد این مشکلات نباشیم.

ایشان در زمینه راه، راه‌آهن، بنادر و هواپیمایی به جد کارهای مهمی را انجام دادند هم پرتلاش و هم دارای برنامه خوب بودند، ما امروز در چابهار شاهد یک نشاط اقتصادی جدید هستیم. در اینچه برون شاهد اتصال راه‌آهن با مناطق شمال کشورمان بودیم امیدواریم شاهد راه‌آهن چابهار به سمت خراسان باشیم. راه‌آهن ۵ استان وصل شده یا در ماه‌های آینده وصل خواهد شد، کار بسیار مهمی است که انجام گرفته است. در بخش جاده‌ها، جاده‌های روستایی و آزادراه‌ها کار بسیار بزرگی صورت گرفته است. در جاده تهران – شمال سه تا جاده‌ای که هر سه معضل داشته، در هر سه اینها بخشی رو به اتمام و نهایی شدن است و بخشی هم پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در زمینه هواپیمایی، بعد از ۴۰ سال این تابو شکسته شده و توانستیم با یک شرکت هواپیماساز قرارداد ببندیم. چطور می‌شود که ما خوشحال نباشیم برای خرید هواپیما و برویم یک هواپیمایی که ده سال در یک کشور آفریقایی پرواز می‌کرده با منت از آنها، آن هواپیمای دست دوم را بخریم و اگر هواپیمای نو بیاوریم یک عده‌ای نمی‌دانم چه طور می‌شود عصبانی می‌شوند؟

«به اعتقاد من کار بزرگی در این حوزه شده است. در بخشی وارد شدیم که برای ما، ارزشمند بود از لحاظ عزت ملی هم برای ما مهم است اینکه ما همه‌اش هواپیمای قراضه را از جهان سوم آن هم با التماس و منت و با سه برابر قیمت بخریم و برداریم و بیاوریم اینکه منت نیست.»

 روحانی افزود: ما هواپیما می‌خریم بدون اینکه بودجه‌ای هم به بودجه کشور تحمیل شود، از طریق خود آن هواپیما پولش را پرداخت می‌کنیم به نظر من در این کار بزرگ هم آقای ظریف و هم آقای آخوندی کار بسیار بزرگی کردند البته آقای سیف هم در بسیاری از زمینه‌ها و در این زمینه یاری و کمک کردند و امیدواریم ایشان با توجه به تخصص‌هایی که دارد، لیاقت‌ها و نشاطی که دارد و فعال بودنش در دولت، مخصوصاً در زمینه‌های اقتصادی بتوانیم از وجود ایشان استفاده کنیم و ایشان هم سریع‌تر از پروژه مسکن مهر هم خلاص شود و بعد بتوانیم مسیر درستی برای مسکن انتخاب کنیم.

* ربیعی در دل کار رشد کرده بود
روحانی که حاضر نشد از علی ربیعی در روز استیضاح دفاع کند، سال گذشته درباره او گفت: وزیری می‌خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد. آقای ربیعی در دل کار و کارگر رشد پیدا کرده و بزرگ شده است. برای کارگرها یعنی بزرگترین سرمایه ملی مهم است، فردی بعنوان وزیر باشد که کارگران کشور به او اعتماد داشته باشند.
روحانی ادامه داد: با آقای ربیعی صحبت کردیم که یکی از چهره‌های به نام صنعتی مدیریت شستا را به عهده بگیرد و ایشان نیز با برخی افراد مذاکره کرده که این بار تقریباً کمی بار این مسئولیت از دوش ایشان برداشته شود.

روحانی افزود: البته وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید هماهنگی خیلی خوبی با وزارت بهداشت و درمان داشته باشد تا بتوانیم این خدمات را بهتر انجام دهیم چراکه انجام این اقدامات اهمیت داشته و به این دلیل است که اصرار کردیم، این وزیر، به خاطر مسئولیت سنگینی که باید بر دوش بگیرد در این زمینه بیاید.

* شریعتمداری مدیر ارشد همیشگی
روحانی درباره وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت امروز آقای محمد شریعتمداری مسئولیت را به عهده می‌گیرند. ایشان جزو مدیران ارشد این کشور هستند. در دولت‌های قبلی در سمت‌های مختلف فعالیت داشتند. همیشه عنصر مخلص و فعال و بی‌تکلفی بودند. این وزارتخانه مهمی است و امیدواریم با سه معاون بسیار قوی در بخش تجارت، صنعت و معادن بتوانیم شاهد تحرک بسیار خوب در این وزارتخانه باشیم.

روحانی افزود: آقای شریعتمداری کسی است که تجربه داشته و در دولت یازدهم به همه استان‌ها سفر کرده و همه استان‌ها را خوب شناخته و همه پروژه‌ها را بررسی کرده و همه کشور را خوب می‌شناسد؛ اما به هر حال وزارت صنعت، معدن، تجارت وزارتخانه بزرگی است و تجربه معدن و صنعت می‌خواهد که به ایشان از اول گفتم که این باید با انتصاب معاونین قوی جبران شود، هرچند نیازی نیست که وزیر در جزئیات امور دخالت کند؛ وزیر، مدیریت قوی می‌خواهد که بتواند معاونین خودش را هماهنگ کرده و در هیأت وزیران با بقیه وزرا همگام باشد.

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اينها چه جور وزراي هستند كه توان توزيع بسته حمايتيو بعد از گذشت شش ماه ندارند
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
جناب آقای روحانی
یک سوال
به نظر شما چه چیزی باعث شد درباره بعضی وزرای شما یک چیزهایی را ما بفهمیم و شما بعد 4 -5 سال هنوز توجه نشده اید؟