سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

عُمان قتل خاشقجی را «تأسف‌بار» خواند

يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب: 648001
وزارت خارجه عُمان امروز در بیانیه‌ای حادثه قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را «تأسف‌بار» خواند.
عُمان قتل خاشقجی را «تأسف‌بار» خواند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، وزارت خارجه عُمان امروز یکشنبه در بیانیه‌ای کوتاه با اشاره به حادثه تأسف‌بار قتل خاشقچی، تأکید کرد که این کشور از اقدامات شفاف در این باره استقبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «عُمان نتایج اولیه تحقیقات درباره حادثه تأسف‌باری که برای جمال خاشقچی شهروند سعودی رخ داده است، دنبال می‌کند و از اقدامات شفاف عربستان در این باره استقبال می‌کند، امری که بیانگر اهمیت فراهم شدن زمینه اجرای عدالت است.»

با آنکه کشورهای مختلف بخصوص دولت‌های غربی از بیانیه عربستان سعودی در این خصوص متقاعد نشده و خواستار اطلاعات بیشتر شده‌اند، کشورهای عربی متحد عربستان مثل بحرین، امارات و مصر همچنین اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی از ریاض حمایت کرده‌اند.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی است که بعد از ولی‌عهد شدن محمد بن سلمان، از بیم بازداشت به دلیل داشتن نظرات مخالف در برخی مسائل داخلی، ترجیح داد مقیم آمریکا شود. 

او زمانیکه برای ثبت امور ازدواج جدید خود به مراکز دیپلماتیک کشورش در آمریکا مراجعه می‌کند، با این پاسخ روبه‌رو می‌شود که باید به کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه مراجعه کند. او چهار روز قبل از حادثه (جمعه بیست و هشتم سپتامبر) به کنسولگری مراجعه می‌کند اما به او می‌گویند که روز سه‌شنبه اسنادش حاضر خواهد شد. 

روز حادثه بعد از تماس کنسولگری، به او گفته می‌شود که ساعت سیزده به مرکز مراجعه کند اما پس از آنکه مراجعه کرد، هرگز دیده نشد که از آنجا خارج شود. سه روز بعد منابع امنیتی ترکیه به رسانه‌های این کشور گفتند که او در کنسولگری کشته شده و جسدش تکه تکه شده است. 

سرانجام هجده روز بعد، عربستان سعودی بامداد روز شنبه (بیستم اکتبر) به شکل رسمی و از زبان دادستان این کشور اعتراف کرد که او در نتیجه مشاجره و درگیری در کنسولگری کشته شده است؛ اما این روایت را بسیاری‌ها از جمله عفو بین‌الملل و سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام رد کرده‌ و در آن تردید دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *