جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

کنکور در حال بلعیدن آموزش‌وپرورش و دانشگاه است

يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب: 647995
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اکنون کنکور به یک غول تبدیل شده که در حال بلعیدن آموزش‌وپرورش و دانشگاه است، گفت: معضل کنکور اجرایی شدن برنامه‌ریزی‌های کلان علمی و فناوری مانند نقشه جامع علمی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به چالش کشیده است. این در حالیست که اکنون و پس از 4 دهه پرفرازو نشیب جریان علم و فناوری کشور امروز به نقاط افتخارآفرینی رسیده است.
کنکور در حال بلعیدن آموزش‌وپرورش و دانشگاه است
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دکتر مخبر دزفولی در ششمین نشست سراسری مدیران رسانه ملی، با عنوان "منشور رسانه" که در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، طی سخنانی گفت: رسانه‌های عمومی به طور اعم و رسانه ملی به‌طور اخص نقش بزرگی در اصلاح و بهبود روش‌ها، کارکردها و ساختارها در حوزه‌های مختلف مانند آموزش و پرورش، خانواده و ... دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در طول این چهار دهه که از حیات طیبه نظام جمهوری اسلامی طی شده، تلاش زیادی صورت گرفته تا مسیر گذشته که بر تقلید مبتنی بود، به مسیری مبتنی بر خودباوری و عزت نفس ملی تبدیل شود.

خلاقیت و ابتکار محور تلاش‌ها در طول این چهار دهه بود
دکتر مخبر دزفولی گفت: خلاقیت و ابتکار محور تلاش‌ها در طول این چهار دهه بود و ما گردنه‌های سختی مانند دفاع مقدس را با این روحیه خلاق و مبتکر پشت سر گذاشتیم.
وی افزود: البته متأسفانه مسائلی مانند آزمون سراسری و کنکور وجود دارد و رسانه ملی باید برای رفع این مشکل تلاش و تدبیر داشته باشد.

کنکور در حال بلعیدن آموزش‌وپرورش و دانشگاه است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: رسانه می‌تواند تحول در این موضوع ایجاد کند و ایستایی و رکود رابخش آموزش کشور بر طرف کند.

دانشگاه در رژیم گذشته سرتاپا وابسته و مقلد بود
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: انقلاب اسلامی در حالی دانشگاه را از نظام ستم‌شاهی تحویل گرفت که این نهاد سرتاپا وابسته و مقلد بود.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در آن سال‌ها دانشگاه‌ها به اتاق جنگ گروهک‌های ضد انقلاب تبدیل‌شده بود و در کلاس‌ها به‌جای کتاب، اسلحه مشاهده می‌شد.

دکتر مخبر دزفولی با اشاره به برخی آمار از وضعیت علمی کشور افزود: 170 هزار دانشجو در سال 1357 امروز به حدود 5 میلیون رسیده است.عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: حدود 4 هزار عضو هیئت علمی در سال 1357 امروز به حدود 90 هزار عضو هیئت علمی رسیده است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در سال 1357 از هر یک‌میلیون نفر جمعیت کشور حدود 19 نفر محقق و پژوهشگر داشتیم اما امروز از هر یک‌میلیون نفر جمعیت کشور حدود 1200 نفر محقق و پژوهشگر هستند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور و تاکید بر نگهداری و حمایت از استمرار این موفقیت‌‎ها افزود: استمرار این موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها پاسداشت از سرمایه اجتماعی نخبگانی کشور را رقم خواهد زد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این پیشرفت‌ها در زمان سخت‌ترین تحریم‌های علمی صورت گرفت.

تلاش عده‌ای برای کمرنگ جلوه دادن پیشرفت‌های اعجاب‌انگیز کشور
دکتر مخبر دزفولی گفت: امروز ببینید در زیست‌فناوری، نانو و... به چه مرتبه‌ای دست پیداکرده‌ایم. در همان سختی‌ها و تحریم‌ها، زیرساخت‌های علمی و آموزشی نوسازی و بهسازی شدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شبهه برخی منتقدین در مورد گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها باید گفت: در تمام کشورهای جهان موسسات و مراکز آموزش عالی زیادی فعال هستند که دارای وظائف و تکالیفی متفاوت از وظائف و تکالیف دانشگاه‌ها هستند و در کشورمان نیز اکنون حدود 300 دانشگاه داریم و بقیه مراکز و موسسات آموزشی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: روزگاری کشور ما در علم و فناوری اصلاً به چشم جهان نمی‌آمد اما امروز وضعیت کاملاً تغییر کرده است.

دکتر مخبر دزفولی با اشاره به آمارهای مراکز معتبر علم‌سنجی جهانی گفت: در سال 1357 سهم ما از تولید علم یک‌ دهم درصد از تولید علم جهان بود اما با همه مشکلات امروز حدود دو درصد از تولید علم جهان را داریم و بیش از بیست هزار مقاله علمی معتبر سالانه در کشورمان نگاشته و منتشر می‌شود..

وی افزود: چرا بعضی می‌خواهند پیشرفت‌های علمی و فناوری اعجاب‌انگیز کشورمان را کم‌رنگ و کم‌فروغ جلوه دهند؟

تمام این پیشرفت‌ها در سایه روحیه اعتماد به‌ نفس و عزت ملی رخ داد
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تمام این پیشرفت‌ها در سایه روحیه اعتماد به ‌نفس و عزت ملی رخ داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی انتقادات در خصوص کیفیت تولیدات علمی کشور گفت: بسیاری از منتقدان دلسوز و خیرخواه هستند، ولی باید به همین عزیزان گفت قدرت دفاعی کشور که امروز در این منطقه پرآشوب کشورمان را امنیت داده، حاصل تلاش دانشگاهیان است.

وی افزود: توان موشکی نقطه زن کشور حاصل تلاش قشر نخبه علمی ماست، پیشرفت‌های پزشکی، عمرانی، در حوزه‌هایی مانند مخابرات و فناوری اطلاعات، کشاورزی و... هم حاصل همین تلاش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: نباید پیشرفت علمی را صرفاً در مقاله علمی خلاصه کرد و درعین‌حال نباید تولید متن علمی فاخر که منتهی به تولید فرآورده باارزش علمی می‌شود را هم انکار کرد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در تشریح پیشرفت‌های دهه سوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وقتی توان علمی ما به نقطه‌ای قابل‌اتکا رسید، بحث جهش علمی و جنبش نرم‌افزاری مطرح شد.وی افزود: چرا برخی اعتقاد دارند نخبه علمی و فناوری کشور در دانشگاه و مراکز پژوهشی نباید نتیجه کار علمی خود را منتشر کند؟

در شاخص توسعه انسانی کشورمان جایگاه بالایی دارد
دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: محققان و دانشگاهیان در بسیاری از حوزه‌های علم و فناوری که دشمنان ما بر دور آنها خط قرمز کشیده بود، وارد شدند و از صفر تا صد را در این حوزه‌ها بازتولید و بومی کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر کاربردی شدن علوم در کشور به نمایشگاه فناوری نانو اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون چند ده شرکت دانش‌بنیان در حوزه نانو فناوری در حال صادرات محصولات خود به خارج از کشور هستند که درآمد آن‌ها هم‌اکنون سال گذشته به 1300 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: امروز 3 هزار و 600 شرکت دانش‌بنیان داریم و نگاهی که کار استاد دانشگاه در خارج از دانشگاه را ناپسند می‌دانست کاملاً تغییر کرده است و توانایی علمی دانشگاه‌ها به میدان حل مشکلات جامعه آمده است.

گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به 12 میلیارد دلار رسیده است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: امروز گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به 12 میلیارد دلار رسیده است.

دکتر مخبر دزفولی با اشاره به گزارش یکی از مراکز علم‌سنجی گفت: در شاخص توسعه انسانی که یک شاخص ترکیبی شامل شاخص‌های بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، رفاهی و... است و توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته‌شده کشورمان وضعیت رو به بالایی دارد.

وی افزود: در شاخص بهداشتی این تحقیق مواردی مانند امید به زندگی، دسترسی به آب سالم، مرگ‌ومیر مادران و نوزادان مورد توجه قرارگرفته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در شاخص اجتماعی این تحقیق هم مواردی مانند میزان باسوادی، وضعیت آموزش و پرورش و آموزش عالی مورد توجه بوده است و در بحث اقتصاد مسائلی مانند تولید ناخالص ملی، درآمد سرانه و... مد نظر قرارگرفته است.

رفع مشکلات و ضعف‌ها راهی جز پیشرفت علمی ندارد
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: البته نباید مشکلات را انکار کرد و باید مشکلات و نقاط ضعف دیده و رفع شوند ولی رفع مشکلات و ضعف‌ها راهی جز پیشرفت علمی و فرهنگی ندارد.

وی با بیان اینکه در بیان نقاط قوت و نقاط ضعف نباید اغراق و غلو شود، ادامه داد: سرعت پیشرفت علمی کشور مرهون تلاش نخبگان متدین و متعهد است و دشمن با همه حربه‌ها و توطئه‌ها به دنبال توقف این پیشرفت بوده و هست.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم برخی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی، تحریم دانشمندان و پژوهشگران، تحریم تجهیزات و لوازم علمی، مانند لوازم پزشکی و بخشی از توطئه‌ها بوده و است.
وی افزود: ولی نتیجه‌ای که برای دشمنان حاصل شد بالعکس بود و جوان متدین و متعهد نخبه این دستگاه‌ها را در کشور ساخت و تولید کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: انحراف در این مسیر از طریق برخی عوامل داخلی و تزریق روحیه یأس و ناامیدی در دانشگاه‌ها هم یک گام دشمنان است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حذف فیزیکی و ترور دانشمندان ایجاد شبهه در این پیشرفت‌ها همگام‌های بعدی دشمنان بوده و است.

وی افزود: در یک جریان بزرگ علمی که 200 بیش از دانشمند آن جزء یک درصد از دانشمندان طراز اول جهان هستند حتماً ضعف هم وجود دارد ولی دشمن این ضعف‌ها را بزرگنمایی کرد تا اصل پیشرفت علمی ما زیر سؤال برود.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: حتماً باید این ضعف‌ها برطرف شود و برنامه‌ریزی و اقدام در این زمینه ادامه دارد ولی مگر برخی کشورهای منطقه که دوستان آمریکا هستند خریدوفروش مقاله علمی در ابعاد کلان وجود ندارد؟

جریان علمی کشور یک جریان پاک و سالم است
دکتر مخبر دزفولی با اشاره به یکی از توطئه‌های دیگر دشمنان گفت: لکه دار کردن جریان علمی کشور از طریق ترویج شایعه‌های دروغ در مورد دستاوردهای علمی کشور یکی از خطرنا ترین توطئه‌های دشمنان است.وی افزود: جریان ارزشمند علمی کشور حتما مشکلات و آفت‌هایی دارد اما اصل جریان یک جریان پاک و سالم است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: سرمایه اجتماعی نخبگان کشور نباید تحت هیچ شرایطی تضعیف شود و زیر سؤال برود.وی افزود: راهبرد "نفوذ" که در چند سال اخیر در دستور کار نظام سلطه قرارگرفته با نگاه تیزبین رهبر معظم انقلاب "مدظله‌العالی" رصد شد و پیرو فرمایش ایشان، سند مربوطه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

در همه جای دنیا، حفاظت از سرمایه علمی یک اصل مسلم و پذیرفته شده است

دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: در این سند ضمن تأکید بر لزوم استمرار و گسترش روابط علمی بین‌المللی، صیانت و حفاظت از سرمایه علمی کشور هم مورد توجه قرار گرفته است.عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در همه جای دنیا، حفاظت از سرمایه علمی یک اصل مسلم و پذیرفته شده است.
وی افزود: بی‌تفاوتی و انفعال در این زمینه اصلاً پذیرفته نیست و اصلی‌ترین راهبرد کشور که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» نیز است، پیشرفت و تعالی علم و فناوری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نقطه قوت اصلی پیشرفت علمی و فناوری کشور "بومی بودن" این روند است و این روند قابل تحریم نیست و به همین دلیل دشمنان ما دانشمندان هسته‌ای کشور را ناجوانمردانه ترور کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر لزوم ارائه و معرفی این دستاوردها در قالب‌های مناسب و فاخر هنری به جامعه گفت: دوستان ما در رسانه ملی کارهای خوبی در این زمینه کرده‌اند اما راه زیادی در این مسیر باقی است.

وی افزود: هنر رسانه ملی انعکاس، ارائه و معرفی این سرمایه‌ها است و اگر این اتفاق نیافتد ناامید و یأس در جامعه ترویج می‌شود.

دکتر مخبر دزفولی با اشاره به نتایج یک نظرسنجی ادامه داد: در همین شرایط دشوار، جامعه نسبت به پیشرفت علمی و توان دفاعی کشور امیدوار است و به آن افتخار می‌کند و نباید اجازه دهیم این سرمایه‌ها تضعیف شوند.وی در پایان نیز گفت: ما بخواهیم یا نخواهیم راهی جز ورود به اقتصاد دانش‌بنیان نداریم و برای تحقق این هدف رسانه ملی دانش‌بنیان باید هم شکل بگیرد.

 تدوین سند تاب آوری ملی در کشور لازم است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این نشست دکتر علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به موضوع سرمایه اجتماعی گفت: مهمترین کارکردهای حیاتی را در مقابله با سیاست‌های دشمن برای از بین بردن چهار رکن توانمندی در کشور تبیین کرد و به نقش رسانه ملی در بالابردن سرمایه اجتماعی و تاب آوری ملی پرداخت.

وی با بیان اینکه درباره تاب آوری مباحث زیادی در دنیا مطرح و تعاریف بسیاری از آن شده است گفت: بسیاری از کشورهای دنیا سند تاب‌آوری ملی دارند و بر اساس این سند برای پیشبرد مقاصدشان برنامه ریزی و سیاستگذاری می کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گرچه کشورما یکی از تاب‌آورترین کشورهای دنیاست اما به صورت نظری بر روی این موضوع کارنشده و سندی در این خصوص تدوین نشده است و باید این سندملی تدوین شود.

رئیس سازمان صداوسیما به یکی از تعاریف عمیق و ساده و کاربردی تاب‌آوری پرداخت و ادامه داد: یکی از تعاریف این است که کشور در مقابله با تهدیدها، بتواند در چهار محور توانمندی‌ داشته باشد؛ اول اینکه بتواند کارکردهای حیاتی‌اش را در مقابل تهدیدها حفظ کند و دچار فروپاشی نشود؛ دوم اینکه بحران‌ها را با هزینه معقولی پشت سر گذارد و قادر به بازسازی خودش باشد؛ سوم در خلال مقاومت و تلاش برای بقا از اهداف اساسی اش منحرف نشود و دشمنان نتوانند آن را از مسیر راهبردی اش منحرف کنند و چهارم اینکه هنگام تلاش برای تاب‌آوری و مقاومت، به طور دائم سرمایه اجتماعی اش را افزایش دهد و در پایان با احساس توفیق و پیروزی از آن بحران خارج شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی بابیان اینکه دشمن برای پایین آوردن تاب‌آوری در کشور می‌کوشد تا این چهار رکن را تهدید و از بین ببرد، گفت: دشمن از اول انقلاب برای این امر تلاش کرده است اما در چندماه گذشته به علت اوضاع کشور با ایجاد فضای خاص رسانه‌ای کوشید تا لایه‌های اجتماعی مختلف را اغوا کند و این تصور را القا کند که ایران نمی‌تواند مشکلاتش را حل کند و آینده‌ای ندارد. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *