جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
تغییر در شوراهای دانش‌آموزی

مسئولیت‌ مدرسه باید به دانش‌آموزان سپرده شود

يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 647991
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به انتخاب ۷۰۰ هزار نفر برای حضور در شوراهای دانش‌آموزی گفت:معلمان و مدیران باید سیاستگذار باشند و مسئولیت‌ها را به دانش‌آموزان واگذار کنند.
مسئولیت‌ مدرسه باید به دانش‌آموزان سپرده شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، علی رمضانی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره شوراهای دانش‌آموزی اظهار کرد: به منظور تحقق سیاست مدرسه محوری، تشکیل شوراهای دانش‌آموزی مدارس در دستور کار قرار گرفت. آئین‌نامه ماده 18 اجرایی مدارس از شوراهای دانش‌آموزی حمایت می‌کند و تاکید دارد در هر مدرسه‌ای یک شورای دانش‌آموزی وجود داشته باشد.

وی افزود: 14 میلیون دانش‌آموز مخاطبان شورای دانش‌آموزی هستند و پس از بررسی 20 دوره گذشته شوراهای دانش‌آموزی به این نتیجه رسیدیم با توجه به رسالت جدید وزیر در حوزه آموزش‌وپرورش و دغدغه‌ای که دارد، دستورالعمل شوراهای دانش‌آموزی بررسی و تغییر کند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش گفت: دستورالعمل جدید شورای دانش‌آموزی به استان‌ها ارسال شده است  چرا که شاهد بودیم در سال‌های اخیر شوراهای دانش‌آموزی جایگاه واقعی خود را از دست داده است و در بررسی مجدد، نگاه و دغدغه دانش‌آموزان را در نظر گرفتیم و تغیراتی در دستورالعمل ایجاد شد.

رمضانی بیان کرد: در بررسی‌هایی که کردیم مشخص شد باید انجمن‌های جدیدی در مدارس ایجاد شود از جمله انجمن فضای مجازی، اردوها، سبک زندگی ایرانی و اسلامی و حمایت از کالای ایرانی. در بحث ایجاد انجمن اردوها در مدارس، سند تحول بنیادین به ما تکلیف کرده است که دانش‌آموزان را برای شرایط سخت و جدید آماده کنیم که این کار کمتر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شوراها این بود که حالت مشورتی داشت، گفت: در دستورالعمل جدید وظایف مشخصی را برای دانش‌ آموزان در نظر گرفتیم و دانش‌آموزان از کلاس سوم دبستان می‌توانند در انتخابات شوراها شرکت کنند.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد:هم‌اکنون مدارس در شرایط انتخابات شوراهای دانش‌آموزی هستند و خانواده‌ها باید به فرزندان برای مشارکت در این موضوع کمک کنند و معلمان و مدیران سیاستگذار باشند و مسئولیت‌ها را به دانش‌آموزان واگذار کنند.

رمضانی گفت: دانش‌آموزان بدون کمک رسانه‌ها نمی‌توانند به جایگاهی که برایشان در نظر گرفته شده برسند و مقاومت‌هایی وجود دارد که باید شکسته شود. دانش‌آموزان نمایندگان افکار عمومی هستند و می‌توانند پیام‌ها را به مدیران انتقال دهند.

وی تاکید کرد: امسال 9 میلیون و 950 هزار دانش‌آموز در انتخابات شوراهای دانش‌آموزی شرکت می‌کنند که 4 میلیون و 650 هزار نفر در دوره ابتدایی، 3 میلیون و 112 هزار نفر دوره متوسطه اول و 2 میلیون و 188 هزار نفر در دوره متوسطه دوم هستند و 61 هزار شورا در دوره ابتدایی، 22 هزار شورا دوره متوسطه اول و 17 هزار شورای دانش‌آموزی در دوره متوسطه دوم تشکیل می‌شود.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: تعداد کل منتخبان شوراهای دانش‌آموزی 700 هزار نفر است که به عنوان نماینده دانش‌‌آموزان انتخاب می‌شوند. در گذشته شرح وظایف شوراهای دانش‌آموزی به طور دقیق مشخص نبود اما هم اکنون مسئولیت‌ها کاملا مشخص است.

رمضانی بیان کرد: سند تحول بنیادین در دو راهکار به نقش‌پذیری دانش‌آموزان اشاره کرده است و در مدارسی که مدیران به دانش‌آموزان نقش نمی‌دهند باید انجمن اولیا و مربیان پیگیر حل مشکل باشند متاسفانه برخی مدیران تصور می‌کنند که اگر به دانش‌آموز مسئولیت بدهند از عهده اجرای آن برنمی‌آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *