سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱

شبکه‌ای که در ایران ریشه شاه را خشکاند، بشناسید +تصاویر

يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۲۲
کد مطلب: 647818
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز به تحلیل یک فرانسوی از شبکه‌ای که ریشه شاه را در ایران خشکاند، پرداخت.
شبکه‌ای که ریشه شاه را خشکاند را بشناسید
به گزارش جهان نيوز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام عصر امروز در نشست ائمه جمعه شهرستان‌های منطقه شمال استان فارس که در شهرستان اقلید برگزار شد، با بیان اینکه طلبه‌ها باید یک مفهوم دقیق از حرفی که می‌زنند داشته باشند، اظهار داشت: اگر با روش مرسوم روحانیت، موضوعات روز جامعه را برای مردم شرح و بسط داده بودیم، بسیاری از مسائل و بحران‌های امروز حل شده بود.

وی با بیان اینکه گاهی برخی از ما مطالبی را می‌گوییم که مربوط به سنت روحانیت نیست و نمی‌دانیم چه هدفی دارد، خاطرنشان کرد: برخی از ما نه سبک خودمان را داریم نه به سبک آن‌ها کار می‌کنیم؛ درحالی‌که قاعده کار این بود که هر چه آن‌ها می‌گویند را در سبک خودمان تحلیل کنیم و سپس به روش خودمان کار را انجام دهیم.

*ضرورت نگاه علمی به مسائل
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأکید بر نگاه علمی و با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین علی (ع) که می‌فرمایند «اگر می‌خواهید فرمان خدا را ببرید نیاز به علم دارید»، خاطرنشان کرد: اگر بدون علم نماز خوانده شود، کار خراب است همان‌گونه که امام صادق (ع) فرمودند برخی از دوستان ما بیش از 60 سال نماز خواندند اما یک نماز موردقبول در این 60 سال از خود بجا نگذاشتند، چون مشکلش علم است و نمازخوان نمی‌داند چه می‌خواند.

دژکام در ادامه با اشاره به اهمیت نماز جمعه و اینکه این فریضه در رأس برنامه‌ریزی‌هایی است که برای سبک زندگی اسلامی نیاز داریم، بیان داشت: در روایات، نماز جمعه فرصتی برای پیامبر برای موعظه مردم معرفی‌شده و باید دانست که در این تریبون، توجیه گری کار ما نیست، بلکه باید هماهنگ‌سازی را دنبال کرد.

وی با تأکید بر سخنان عالمانه از سوی ائمه جمعه افزود: امروز دشمنان ازنظر تبلیغی و فضای مجازی به‌شدت علیه ائمه جمعه فعال هستند، بنابراین لازم است در نقطه مقابل کار علمی، نقد و تحلیل‌هایی ارائه داد که دقیق و عالمانه باشد.

امام‌جمعه شیراز با اشاره به نگاه علمی رهبری به مسائل کشور تصریح کرد: تنها دروس حوزوی کافی نیست و اگر بخواهیم کشور را به آنجایی که رهبر می‌فرمایند، برسانیم، باید کمبود اطلاعات خود را جبران کنیم.
 
*نیاز ائمه جمعه به مشاوران عالم
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس همچنین با بیان اینکه باید مشاوران عالم در هر رشته و زمینه‌ای در کنار امام‌جمعه حضور داشته باشند، افزود: امروز اگر به‌اشتباه در خطبه‌ها نکته‌ای را بگوییم به‌سرعت در فضای مجازی پخش می‌شود و همین مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند؛ بنابراین مشاور امام‌جمعه نیز باید بداند که اگر خطایی شد، او نیز درگیر این اشتباه است.

دژکام با تأکید مجدد بر داشتن نگاه علمی در تمام سطوح کشور، افزود: امروز در کشور نمی‌توان بدون علم و از روی سلیقه شخصی تصمیم گرفت؛ اما آیا آنچه در مجلس یا دولت یا قوه قضاییه انجام می‌شود بر روی حساب علمی است؟ کار آن‌ها باید به حرف‌های حساب‌وکتاب دار و علمی تبدیل شود تا مخاطب بداند با مسئولی مواجه است که موضع منطقی و علمی دارد اما اگر مسئول هر چه دلش بخواهد بگوید، این جواب نمی‌دهد و مردم اقناع نمی‌شوند.

*وظیفه خطیر مسؤولان ستاد نماز جمعه
وی با تأکید بر اینکه ستادهای نماز جمعه باید عالمانه هدایت و اداره شود و نباید با آن سلیقه‌ای برخورد کرد، به وظیفه خطیر مسؤولان ستاد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مسئول ستاد باید به‌گونه‌ای رفتار کند که تمام مدیران شهر روی وی که شخصی آگاه به مسائل است، حساب بازکرده و جایگاه نماز جمعه تنزل پیدا نکند.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: شاید امروز این ذهنیت باشد که برخی مسئولان و سیاسیون خیلی به جایگاه نماز جمعه اهمیت نمی‌دهند، بنابراین این کار ستاد است که باید محاسباتش را از نو شروع کند تا مشکل را پیدا کنیم که چرا این‌گونه شده است؟ امام‌جمعه نیز نظارت می‌کند تا کار طبق شرع و اخلاق باشد وگرنه اصل کار با ستاد است.

*مراسم بی‌خاصیت و خرج‌های کلان!
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس خطاب به حاضران تصریح کرد: نگذارید کار به‌جایی برسد که قوی‌ترین اهرمی که امام به آن اتکا و شاه را بیرون کرد، کارش به جایی برسد که بگویند نمی‌تواند تأثیرگذار باشد.

امام‌جمعه شیراز افزود: امروز برای برخی آئین‌های بی‌خاصیت که نه نفعی برای مردم دارد و نه دردی را دوا می‌کند، بیشتر از نماز جمعه که سنت رسول‌الله است خرج می‌کنند، به‌راستی مشکل کار کجاست؟ به نظر بنده این مشکل جز با رویکرد عالمانه حل نمی‌شود.

دژکام با تأکید بر نقش مهم مساجد نیز خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب یک فرانسوی تحلیل کرده بود که شبکه مساجد در ایران ریشه شاه را خشکاند و وی را بیرون کرد. امروز دشمنان تلاش می‌کنند که شبکه مساجد نباشد، بلکه مسجد، تنها مسجد باشد و هر مسجد برای خود کار کند و شبکه مردمی و کار جبهه‌ای میان آن‌ها نباشد.

وی افزود: برای خود بنده نیز در شهرستان این حس پیش آمده بود که مرکز استان، تافته جدا بافته است و شاید برای سایر ائمه جمعه نیز این حس به وجود آمده و اگر بوی این قضیه بلند شود، دشمن این را تقویت می‌کند تا تفرقه ایجاد شود و حکومت کند؛ بنابراین ما باید با هم باشیم، وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا.
 
*لزوم وحدت بین ستادهای نماز جمعه
امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه ایجاد ارتباط بین ستادها مطلوب است و به‌نوعی نظارت هم لازم دارد، بیان داشت: این ارتباطات که با هم دادوستد اطلاعات و آگاهی رسانی داشته باشند و از تجربیات هم استفاده کنند و هم‌افزایی داشته باشند، مهم است و این نوع ارتباط باید ایجاد شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه هرجایی یک ستاد قوی باشد کافی نیست، بیان داشت: ما می‌خواهیم اگر 80 ستاد در سطح استان داریم همه با هم بتوانیم کار کنیم و کار را جلو ببریم یعنی وحدت ایجاد شود و این همان چیزی است که انقلاب را پیروز کرد.

وی افزود: ایجاد وحدت و ارتباط بین ستادهای مختلف با نگاهی باشد که واقعاً برادرانه، عادلانه و صمیمانه بوده چراکه تفرقه ما را زمین خواهد زد.بنابراین این نگاه را باید ایجاد کنیم که می‌خواهیم صمیمانه یک شبکه باشیم، چراکه بار فشار اقتصادی که روی دوش مردم هست و با این تفرقه‌افکنی نیز دشمن شرایط را برای ما سخت‌تر می‌کند.

امام‌جمعه شیراز با اشاره به همدلی‌های اوایل انقلاب، ادامه داد: پیش از انقلاب، مردم برای گرم کردن خود نفت نداشتند اما به فکر یکدیگر بودند و نفت را به مناطق سردسیر فرستاده و خود از چوب خشک و نخلی استفاده می‌کردند و در همین فضا بود که همه باهم شعار می‌دادند و متحد بودند و در چنین شرایطی بود که امام فرمود با یک ملت نمی‌توانند درگیر شوند و دقیقاً به همین دلیل امروز دشمن به دنبال ایجاد تفرقه است.

وی همچنین گفت: امروز اگر نظام اسلامی بخواهد تضعیف شود همه ملت در برابر تضعیف‌کنندگان خواهند ایستاد. همه ملت یعنی همه افراد کشور؛ باهم یکی که شویم جلوی دشمن می‌توانیم بایستیم و این حس را باید در حال حاضر القا کنیم.

دژکام با بیان اینکه دشمن فکر می‌کند که می‌تواند تفرقه ایجاد کند، خاطرنشان کرد: ستادهای نماز جمعه باید در هر شهری آن‌چنان نقشی ایفا کنند که شهر را به‌خوبی پوشش دهند و تمام مراکز را باهم مرتبط کنند؛ آنگاه خواهیم دید که دشمن چاره‌ای ندارد و شکست خواهد خورد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام به نظر من اگر امام جمعه های شهرستانها با هم جابجا می شدند خوب یود مثلا امام جمعه یک شهر مدتی در شهر دیگر نماز جمعه را می خواند این کار باعث شور و اشتیاق بیشتر در نمازگزاران می شود خواهشمندم نظرم را انتقال دهید .