جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

والدین گول ظاهر سالم چشم را نخورند

شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 647734
​معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان، از آغاز به کار بیست و سومین برنامه غربالگری اختلال بینایی در سه سطح خبر داد .
والدین گول ظاهر سالم چشم را نخورند
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، گلنساء آقامحمدی صبح امروز در نشست خبری، با اشاره به اینکه سطح اول غربالگری برای کودکان 3 تا 6 سال، در همه مناطق شهری و روستایی اجرا می‌شود، اظهار کرد: مربیان 157 مهدکودک شهری و روستایی برای اجرای این طرح آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند و در مجموع مقرر است که 350 نفر این طرح را در پایگاه‌های ثابت و سیار اجرا کنند. این در حالی است که 10 دستگاه غربالگری بینایی چشم در سطح استان وجود دارد و با توجه به شرایط راحت‌تری که این دستگاه‌ها فراهم می‌آورد، مقرر است که به صورت سیار همه روستاها را پوشش دهد .

این مسئول با بیان اینکه کودکان مشکوک به عیوب بینایی سطح دو ارجاع می‌یابند، ادامه داد: 8 اپتومتریست در سطح استان، مجددا بینایی کودک را تست می‌کنند و  خدمات مرتبط را ارائه می دهند. همچنین اگر مشکل شدیدتر بود و کودک نیاز به خدمات تخصصی‌تر داشت، به چشم پزشک ارجاع داده می‌شود تا در صورت نیاز به جراحی به بیمارستان‌های مرتبط مراجعه کند .

وی با تاکید بر اینکه جامعه تحت پوشش بهزیستی همه خدمات سطح دو و سه را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد، افزود: هزینه سطح یک در مناطق شهری فقط 2000 تومان و در مناطق روستایی و حاشیه شهری کاملا رایگان است. این در حالی است که هر نابینا در سال 40 میلیون هزینه دارد و درمان قطعی هم حاصل نمی‌شود .

آقامحمدی تصریح کرد: رنج سنی 3 تا 6 سال، سن طلایی است و اگر کم‌بینایی، نابینایی و تنبلی چشم در این سن تشخیص داده شود، مداخله درمان کامل را به دنبال خواهد داشت. ولی در سن بالاتر، بینایی کامل صورت نمی‌گیرد. همچنین در خیلی از مواقع ظاهر چشم کودک کاملا طبیعی است ولی تاکید بر این است که غربالگری حتما اتفاق بیفتد .

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه امسال 61 هزار و 546 کودک 3 تا 6 سال در سطح استان وجود دارد، یادآور شد: هدف گذاری شده است که 80 درصد از این کودکان تحت پوشش طرح قرار بگیرند. همچنین پارسال  با تحت پوشش قرار دادن 46 هزار و 578 کودک، پوششی 78 درصدی داشتیم .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *