جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۳۵

کیهان: شورای نگهبان درباره FATF فریب نخورد!

شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 647552
اکنون لوایح مرتبط با FATF در بزنگاه مهمی قرار دارد. مهلت 4 ماهه FATF به ایران و جشن و جنجال بزک‌کنندگان FATF نشان داد که این روند صرفا اقدامی برای فریب شورای نگهبان در مواجهه با لوایح خسارت‌بار مرتبط با FATF است.
به گزارش جهان نيوز، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF) در جلسه هفته گذشته خود مهلت ایران برای اجرای الزامات پیوستن به این سازمان را چهارماه دیگر تمدید کرد.

به گزارش فارس، بر اساس بیانیه ‌این گروه ایران تا ماه فوریه 2019(بهمن) مهلت دارد تا الزامات پیوستن به FATF را اجرایی کند و تا آن زمان این گروه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران را به تعویق می‌اندازد.

FATF در بیانیه خود با ابراز ناامیدی نسبت به اقدامات ایران از این کشور خواسته است تا در زمینه اجرای الزامات آن با جدیت بیشتری عمل کند.

FATF یکشنبه هفته گذشته اجلاس خود در پاریس فرانسه را با موضوع امنیت و ایمنی نظام مالی بین‌المللی آغاز کرد.

طلبکاری FATF
FATF در این بیانیه با ابراز تاسف از اینکه «بخش اعظم برنامه عملیاتی، باقی مانده است» تاکید کرده است که «ایران باید به سرعت در مسیر اصلاحات پیش برود و به همه نکات باقی‌مانده بپردازد و اقدامات ضروری برای اصلاحات در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را انجام دهد».

طلبکاری FATF از دولت ایران در حالی است که دولت و وزارت خارجه در اقدامی تأمل‌برانگیز از سال 95 تاکنون 37 بند از 41 بند تعهداتی را که مخفیانه به FATF داده‌اند- حدود 90 درصد دستورات FATF- را اجرا کرده‌اند ولیکن تاکنون هیچ تغییری در تبادلات بانکی ایجاد نشده است.

بنابراین بیش از 2 سال است که دولت اجرای دستورالعمل‌های این سازمان را آغاز کرده ولی هیچ تغییری در مبادلات بانکی ایران با بانک‌های خارجی ایجاد نشده و کشورمان همچنان در لیست سیاه قرار دارد.

لیست سیاه
به عبارت دیگر علیرغم اجرای حدود 90 درصد از دستورات FATF، این سازمان صرفا اقدامات تقابلی علیه کشورمان را به حالت تعلیق در‌آورده ولی همچنان ایران را در لیست سیاه قرار‌ داده است و هرگونه روابط تجاری با آن را دارای «ریسک بالا» معرفی کرده و به سایر کشورها و شرکت‌ها توصیه اکید می‌کند که از معاملات تجاری با ایران خود‌داری کنند!

حال یک سؤال؛ آیا ایران با پذیرش دستورات FATF در نهایت از لیست سیاه خارج می‌شود؟ پاسخ منفی است.

مطابق رویه جاری و قوانین حاکم بر FATF، تصمیم درباره برخورد با کشورها و تصمیم‌گیری درباره خروج یک کشور از لیست سیاه با اجماع صورت می‌پذیرد، یعنی لازمه آن موافقت یا مخالفت تمامی کشورهای عضو است و درصورتی که فقط یکی از کشورهای عضو مخالف تصمیمی باشد که قرار است اتخاذ شود، آن تصمیم اتخاذ نخواهد شد و کشور مخالفت‌کننده نیز ملزم نیست که برای مخالفت خود دلیل همه‌پسند و قابل قبولی بیاورد بلکه صرف مخالفت آن می‌تواند مانع یک تصمیم شود، حتی اگر تمامی اعضای دیگر با آن تصمیم موافق باشند.حالا به این نکته توجه کنید که آمریکا، رژیم‌صهیونیستی (این رژیم عضو ناظر ولی دارای حق رای است) و رژیم آل‌سعود از کشورهای عضو هستند.

در گزارش شورای عالی مبارزه با پولشویی ایران-تیر 96- آمده است:«معدود کشورهایی شامل آمریکا، آرژانتین، رژیم‌صهیونیستی (عضو ناظر) و نماینده شورای همکاری خلیج‌فارس بدون استدلال فنی و صرفا بر مبنای انگیزه‌های سیاسی خواهان اعمال مجدد اقدامات مقابله‌ای علیه کشورمان بودند و از آنجا که بر اساس رویه حاکم بر FATF، مواضع رسمی این گروه بر پایه اجماع اتخاذ می‌شود و با توجه به مخالفت‌های برخی کشورهای عضو که به آن ‌اشاره شد، اعضا مبتنی بر راه‌حل مصالحه‌ای عمل کردند که نتیجه آن توافق کلیه اعضا بر «تصمیم به تداوم تعلیق اقدامات مقابله‌ای» قرار گرفت».

در روزهای گذشته دیوید لوئیس دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی(FATF) آب پاکی را روی دست بزک‌کنندگان FATF ریخت و اعلام کرد که نه تنها تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه این سازمان وجود ندارد بلکه ایران باید تعریف گروه‌های تروریستی مدنظر FATF را بپذیرد و استثنا‌هایی که برای برخی گروه‌ها در نظر گرفته را بردارد!

علاوه‌بر این وزارت خزانه‌داری آمریکا در روزهای گذشته در توصیه‌نامه خود ایران را به پولشویی و تأمین مالی تروریسم متهم کرد. این در حالی است که هنوز جوهر امضای نمایندگان پای لایحه CFT خشک نشده بود.

ذوق زدگی برای ماندن در لیست سیاه
پس از اعلام خبر تعلیق «اقدامات تقابلی» علیه ایران، رسانه‌های بزک‌کننده FATF سوت و کف و هورا کشیده و این اقدام را پیروزی بزرگ ایران و شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی نامیدند. این در حالی است که علیرغم اجرای 90 درصدی دستورات FATF توسط ایران، کشورمان همچنان در لیست سیاه است. این یعنی تکرار «اقدامات نقد و وعده‌های نسیه برجام» در ابعادی خطرناک‌تر.

ضرب‌الاجل 4 ماهه FATF به ایران در واقع ترفندی برای سوق دادن کشور به سمت خودتحریمی بیشتر است و جشن مدعیان اصلاحات برای افزایش خودتحریمی‌ جای تعجب دارد!

فریب شورای نگهبان
اکنون لوایح مرتبط با FATF در بزنگاه مهمی قرار دارد. مهلت 4 ماهه FATF به ایران و جنجال بزک کنندگان FATF نشان داد که این روند صرفا اقدامی برای فریب شورای نگهبان در مواجهه با لوایح خسارت‌بار مرتبط با  FATF است.

حامیان FATF در تقلا هستند تا با عملیات روانی، نهادهای تصمیم‌گیر نظام را تحت فشار قرار داده و خسارتی بزرگ‌تر از برجام برای کشور رقم بزنند.

متاسفانه در شرایطی که مردم چشم‌انتظار تدابیر اقتصادی دولتمردان هستند، دولت تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد وزارت خارجه چیده و وزارت خارجه نیز تمام هم و غم خود را بر وعده‌های سرخرمن اروپایی‌ها در برجام و پیوستن به سازمان‌هایی همچون FATF گذاشته است.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


غربگرایان دلواپس،از خواب غفلت بیدار شوید!
Iran, Islamic Republic of
غربگرایان زمانی راضی میشوند که کل مملکت رو دو دستی تقدیم دشمنان خارجی این مرز و بوم بکنند!
خدا جاهلان مرکب این کشور رو هدایت بفرماید.
Iran, Islamic Republic of
الهی امین
هادی
Iran, Islamic Republic of
دلواپسان داخلی هم وقتی راضی میشوند که کشور را دچار جنگ کنند....
خخخخخخ.
Iran, Islamic Republic of
وعده هلو جواب نداد مردم را از لولو می ترسانید .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کدام جنگ مردم را از چی می ترسونید
Iran, Islamic Republic of
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند بی عرضگی مسئولین است گرانی وبیکاری ایجاد شده
Iran, Islamic Republic of
عزيز دل جنگ ها نيابتي مهندسي شده است
Iran, Islamic Republic of
اونجورم كه فكر ميشه اين طالبان و داعش و النصره و غيره افسار گسيخته نيستند از جاي كنترل ميشن پس ديگه ما رو با انها نتر سونيد
هاشمی
Romania
جنگ !
چرند ترین حرفی که فقط ابزار تبلیغاتی غربگرایان برای فریب مردم است
Iran, Islamic Republic of
امریکا داره خودشو تحریم می کنه از نفت سر شار ایران از گاز فراوان ایران از منابع خدادادی ایران
اگر ایران نیاز به نفت داشته باشه نیاز به گاز داشته باشد وبه ایران ندهند این تحریم میشه
ولی این امریکا است که داره خودش را از منابع ایران محروم می کنه
به این می گن خود تحریمی
سرور
Iran, Islamic Republic of
خودت فهمیدی چی فرمودی؟
با زیر پا گذاشتن برجام نه امریکا منزوی شده و نه روابط اروپا با امریکا بد شده است.
امریکا خودش الان با نفت بالای 70 دلار صادر کننده نفت شیل است و غیر از ایران کشورهای زیادی برای صدور گاز به آن کشور وجود دارد.
مشکل دولت محترم ما بیشتر به خاطر سوء تدبیر و مدیریت است و آخر کار هم وقتی در می ماند با بالا بردن نرخ دلار و طلا در بازار داخلی کسری بودجه خود را از جیب امثال بنده و شمای محترم تامین می کند.
این دولت هم دقیقا اشتباهات دوره محمود را تکرار کرد و منتهی به جای کاهش ارزش 3 برابری ریال آن را 4 برابر کاهش داد و جالب این است که عده ای برای وی سوت و کف نثار می کنند.
Iran, Islamic Republic of
كجاي كاريد وقتي اموال فراوان و اقا زاده بسيار در فرنگ داشته باشي حتما فشار فراوان مياري كه تصويب بشه با اطمينان صدرصد ميگم تصويب ميشه و دودش هم ميره چشم مردم در دو الي سه ماه بعدش
United States
منظورت الان با چه کسانی هست یعنی ما بایبد بخاطر عده ایی آدمهای بد یا خوب که میخواهند پول ارسال کنند کشور را نابود کنیم ؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
در قرن بيست و يكم پوله كه حرف اول و اخرو ميزنه بنا بر اين من و شما سر كاريم و ما مملكتو دوست داريم بايد از نابوديش جلوگيري كنيم ...
نگهبان
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
من فقط یه سوال از مخالفان fatf دارم.اصلا هر چیزی که در مخالفت می گویید درست.کیهان هم که صدای مخالفتش گوش فلک رو کر کرده بجا. قطع ارتباطات جهانی و متکی بودن به داخل هم واجب شرعی.این چهل سال هم نشانه بلوغ کشور پیشکش شما.بگویید کی مشکلات اقتشادی ملت و چگونه و از چه روشهایی قابل حل خواهد شد و ملت چه زمانی روی خوش اینده را خواهند دید.
رامین
Iran, Islamic Republic of
مشکلات اقتصادی کشور زمانی حل میشه که اراده جمعی برای پیشرفت وجود داشته باشه و نگاه به اقتصاد درون گرا باشه نه برون گرا.
اگه تاریخ این چهل سال انقلاب رو مطالعه کنید ملاحظه میکنید که مدیریت جنگ 8 ساله از مصادیق همین اراده جمعی ملت برای مهار بحران بود.
Iran, Islamic Republic of
بازم شعار دادی.سوال کردم که با این مدیریت های گذشته حال و اینده کی ملت روی خوش زندگی را خواهند دید.و چگونه؟
دلواپس... 18:23
Iran, Islamic Republic of
هم ارزوی ما هم شما پیشرفت ملت است جواب بالا شعار نبود راه حل بود.....
به۱۸: ۲۳
Romania
خودتون هم فقط شعار می دهید
هاشمی: آقای ۱۲:۸
Romania
کشورهای همسایه ما که با آمریکا رابطه دارند مگر مردمشان تا بحال روی خوش دیده اند ؟!
افغانستان ؟ پاکستان ؟ عراق ؟ ترکیه ؟ کجا ؟
United States
...
هادی
Iran, Islamic Republic of
کیهان جوری صحبت میکنه که انگار هدایت کننده کشوره...!!
United States
...
Iran, Islamic Republic of
حاج حسین شریعتمداری دلسوز کشور و مدافع منافع ملی است .
Iran, Islamic Republic of
مسلما و بر خلاف اصلاح طلبها دلسوز واقعی این کشوه
هادی
Iran, Islamic Republic of
هر فردی بر خلاف حرف اصولگراها حرف بزنه میشه خائن یا نا دلسوز مملکت...؟!!!!!!!!!!
امیر
Iran, Islamic Republic of
تصویب لوایح استعماری خیانت به کشور است .
Iran, Islamic Republic of
خيانت در عمل مشخص ميشود خيانت يعني گرفتن تابعيت يك كشور و اوردن جيبت براي غارت ثروت مردم ايران.خيانت يعني همه رو بفروشي به بيگانه براي كسب و حفظ دلار هايت در ديار بيگانه ...
رامین
Iran, Islamic Republic of
بجای هوچی گری سفسطه دلیل مبرهن بیار همینجوری اظهارنظر نکن
Iran, Islamic Republic of
دلواپسان واقعی انقلاب و اسلام و ایران وظیفه دارند که در این شرایط حساس و مهم به یاری انقلاب / اسلام و رهبری بشتابند . شواهد و مستندات علمی وعملی خطرناک اینگونه تعهدات و قراردادها و هزینه های امنیتی و سیاسی و اقتصادی را که به کشور تحمیل میکند را با منطق محکم و متقن و دلایل قوی به شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و دیگر تاثیر گزاران در نظام برسانند .رو در رو نشسته و با انان گقتگو کنند .
مردم
Iran, Islamic Republic of
نماینده اروپا در FATF گفت با پیوستن ایران به این معاهده چیزی عاید ما و ایران نمی شود نمیدانم چرا ایرانی ها اینقدر برای پیوستن به آن تلاش دارند.
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
منافع آقازاده ها وقسم آنها برای تامین منافع کشوری که درآن مقیم هستند+خود فروختگی وعدم مطالعه وعبرت نگرفتن از برجام بی فرجام+...