جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۲۶
بازی سیاسی بین بهارستان و پاستور

نقش‌ لاریجانی و روحانی در ماندگاری آخوندی چه‌ بود؟

شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 647510
حضور لاریجانی و آخوندی در کنار هم به بهانه افتتاح طرح های فرودگاه مهرآباد در زمانی که برخی از نمایندگان انتقادات بسیاری به وی دارند و درصدد استیضاح وزیر راه هستند، بسیار معنادار است.
نقش‌ لاریجانی و روحانی در ماندگاری آخوندی چه‌ بود؟
گروه سیاسی جهان نيوز: ساعاتی پیش عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نامه استعفای خود که در تاریخ 10 شهریور ماه خطاب به رئیس جمهور نوشته شده است را در کانال تلگرامی اش منتشر کرد. متن این نامه به شرح زیر است.

بسمه‌تعالی
جناب آقای دکتر روحانی

رئیس‌جمهور محترم
با سلام و عرض ادب
پیرو سه بار درخواستی که در سال  گذشته از محضر جنابعالی داشتم اجازه می‌خواهم از خدمت شما در دولت رخصت بخواهم.

به نظر نمی‌رسد در ارتباط با روش بازآفرینی شهری مورد نظر جنابعالی بتوانم کار مؤثری انجام دهم. همچنین، در ارتباط با سیاست دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود بازار نیز امکان هماهنگی ندارم.

این حق شماست که وزیر همراه‌تری را در دولت داشته باشیم. خواهشمندم این بار با درخواست این جانب موافقت و در تعیین جانشین تسریع فرمایید.

من بر این اعتقاد هستم که سه اصل پایبندی به قانون،‌ احترام به قانون مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیر پا گذاشت. آنچه که در تدبیر شرایط سخت ناشی از تحریم‌های آمریکا شاهدیم نقض همین سه شرط است.‌ در این صورت با این سطح از تفاوت دیدگاه، از حیث اخلاقی ادامه کار من درست نیست. خواهش می‌کنم که به من رخصت دهید در اولین فرصت از خدمت‌تان خارج شوم، ولی خواهش دارم این زمان از مهرماه سال جاری فراتر نرود.

برای جنابعالی و همکاران در دولت و مردم عزیز ایران ارزو توفیق و سرافرازی دارم.

با سپاس
عباس آخوندی


چرا روحانی استعفای آخوندی را قبول نکرده است؟
تقریبا موج اعراض مردم به حضور آخوندی در راس وزازت راه و شهرسازی به یک موج فراگیر تبدیل شده است. اظهارات عجیب آقای وزیر پیرامون مسکن مهر و راندمان پایین این پروژه که هزاران نفر از اقشار ضعیف جامعه درگیر آن هستند، موضع گیری عجیب در مورد ماجرای آتش سوزی قطار و یا سقوط هواپیما، غیبت در زمان زلزله کرمانشاه و پس از آن استفاده از عبارات «ما قیم مردم نیستیم که برایشان خانه بسازیم»، برخورد نامناسب با مردم و خبرنگاران، هواپیماهای برجامی، ماجرای ثروت هنگفت آقای وزیر و یا ترویج مباحث لیبرالیسم و چند مورد دیگر دست به دست هم داده بود که کنارگذاشتن آخوندی از کابینه به یک مطالبه جدی تبدیل شود. مطالبه ای که اما با بی اعتنایی رئیس جمهور مواجه شده بود و حتی این فرد برای کابینه دوم هم به مجلس معرفی و از او به عنوان وزیر برند هم یاد شد. فارغ از این مطالبه عمومی، آقای روحانی باید پاسخ دهد چرا در مقابل سه مرتبه استعفای آخوندی در سال 96 واکنشی نشان نداده و در برابر استعفای دهم شهریورماه سال جاری هم تا اینجا سکوت کرده و این استعفا را نپذیرفته است. خصوصا در حالی که ظاهرا دیگر خبر از آن رابطه حسنه هم نیست و آقای وزیر این اختلاف را علنی کرده و حق رئیس جمهور دانسته که وزیر همراه تری داشته باشد.

نقش «لاریجانی» در ماندگاری «آخوندی» چه بود؟
نوع مدیریت «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است. اوج این انتقادات را در جلسه تصویب لایحه CFT مشاهده کردیم. دراین جلسه شاهد جروبحث میان «سیدحسین نقوی حسینی» نماینده ورامین که به عنوان مخالف این لایحه سخنرانی می‌کرد و علی لاریجانی بودیم. در اثنای صحبت های نقوی حسینی لاریجانی به میانه بحث ورود کرد و پاسخ نقوی حسینی را داد. بعدها برخی از نمایندگان از رئیس مجلس انتقاد کردند که چرا به عنوان رئیس از جایگاه خود فراتر رفته در مقابل یک نماینده مخالف لایحه مذکور قرار گرفته است. البته لاریجانی به سبب این نوع عملکرد خود عذرخواهی کرد اما جو این جلسه نشان داد که چقدر انتقادات به مدیریت لاریجانی زیاد شده است.

در همین رابطه، «احمد امیرآبادی» عضو هئیت رئیسه مجلس درباره این جلسه گفت: « اگر نظر لاریجانی رد لایحه CFT بود، حتما رد می‌شد؛ خصوصا به این دلیل که اعضای فراکسیون مستقلین خیلی خوب به حرفش گوش می‌دهند و با او هماهنگ هستند.»

پیشتر وی درباره مدیریت مجلس گفته بود: «فکر می‌کنم مجلس باید بیشتر به هویت و شخصیت خود توجه کند، اما متاسفانه مجلس دهم بیش از حد هوای دولت را دارد، مواقعی وجود دارد که ما با دولت هماهنگی و همراهی می‌کنیم برای آنکه مشکلات کشور حل شود که این اقدام خوبی است.ما به دولتمردان و وزرا کمک می‌کنیم تا مشکلات اساسی کشورمان حل شود اما  اگر یک زمانی بیش از حد مجلس هوای دولت را داشته باشد مردم خوششان نمی‌آید، چراکه آنها علاقمند نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی مستقل و شجاع بوده، در برابر مراکز قدرت و ثروت بایستند و از حقوق‌شان دفاع کنند که معتقدم باید به این موضوع بیشتر دقت شود.»

یکی از مواردی که انتقاد به نحوه مدیریت علی لاریجانی در مجلس را افزون کرده است، نزدیکی برخی وزرا به وی است. در این میان نام «عبدالرضا رحمانی فضلی» به عنوان مهره لاریجانی در مجلس خصوصا در میان اصلاح طلبان مطرح است اما گویا «عباس آخوندی» هم رابطه دوستانه ای با لاریجانی دارد. وی پیشتر در زمانی که لاریجانی رئیس سازمان صدا و سیما بود به عنوان قائم مقام وی در این سازمان مشغول به کار بود و برخی از رسانه‌ها مطرح می کنند همین موضوع سبب پیوند او با این گروه سیاسی شد که حالا اصلاح طلبان آنان را اصولاگرایان میانه رو می خوانند.


حضور معنادار لاریجانی و آخوندی در کنار هم در آستانه استیضاح وزیر راه
همین چند روز پیش بود که رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی بیش از ۱۰ پروژه ارتقاء خدمات فرودگاهی و استاندارد سازی در فرودگاه مهرآباد را افتتاح کردند. در این بازدید عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه سایر مقامات فرودگاه مهرآباد توضیحاتی را در خصوص پیشرفت‌های اتفاق افتاده در فرودگاه مهرآباد با توجه به اجرا درآمدن فاز اول تحریم‌های آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی ایران و چگونگی فائق آمدن با مشکلات اجرایی به وجود آمده توضیحاتی به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.
 

موضوع بسیار عجیب درباره حضور لاریجانی در کنار آخوندی آنهم با بهانه بازدید و افتتاح از طرح‌های وزارت راه در فرودگاه مهرآباد این است که آخوندی از جمله وزرایی است که زمزمه استیضاح وی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد و با توجه به اینکه مجلس مصمم است که وزیر راه استیضاح کند، این اقدام لاریجانی به نوعی حمایت از آخوندی محسوب می شود. در واقع این شبهه را در میان بسیاری ایجاد می کند که لاریجانی از اقدامات آخوندی در وزارت راه رضایت دارد. از این روست که بازهم نوع مدیریت لاریجانی که انتقادات بسیاری را در بر داشته است در مجلس مورد توجه قرار می گیرد.

در رابطه اسیتضاح «سید ابوالفضل موسوی بیوکی»، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: « اگر استیضاح کنندگان همچنان بر ادامه روند استیضاح عباس آخوندی وزیر راه مصمم باشند، لذا این طرح سه‌شنبه هفته آینده در کمیسیون عمران بررسی می‌شود».

وی افزود: «آنگاه نمایندگان باید تصمیم بگیرند و بر تصمیم استیضاحشان مصمم شوند.از آنجا که برخی نمایندگان خواستار ابقای آخوندی شدند که در این صورت گفت‌وگویی بین  این افراد و نمیاندگان خواستار استیضاح خواهیم داشت.»


نامه آخوندی به لاریجانی درباره FATF و سخنگوی شورای نگهبان
وزیر راه و شهرسازی در نامه ای قابل تامل و خارج از حیطه کاری وی به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار ورود مجلس به اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان در خصوص لایحه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم شد.

در نامه «عباس آخوندی» به لاریجانی آمده است: «اخیرا در جریان رسیدگی به لوایح مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، سخنگوی شورای محترم نگهبان مطلبی را اعلام داشت که جای تأمل فراوان دارد.» «نحوه بیان سخنگوی این شورا این‌گونه بود که گویا هیأت نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام جانشین مقام رهبری است، اختیارات ایشان را دارا و اقتدار لازم برای توقف لوایح مصوب را با وجود نظر دولت و مجلس و پس از اعلام عدم مغایرت آنها با شرع و قانون اساسی از شورای نگهان را دارد.» «در واقع با این اعلام رکن جدیدی در ارکان حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران فراتر از قانون اساسی تعریف شده است که مسبوق به سابقه نیست.» «از این رو مطلبی را به شرح پیوست تنظیم کردم که جهت استحضار تقدیم می‌گردد. البته با توجه به تأثیر مستقیم که موضوع بر حقوق عمومی دارد، آن را انتشار نیز داده‌ام.»

 

این نامه نیز به جهت اینکه فرای وظایف آخوندی است و همچنین به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته شده است، بسیار قابل تامل است.

پیشتر وزیر راه و شهرسازی که مسئولیت حوزه مسکن و راه کشور را در اختیار دارد و با وجود گذشت 5 سال از دوران تصدی این وزارتخانه و وعده‌های چندباره، پروژه مسکن مهر را به اتمام نرسانده، طرح مسکن اجتماعی که خود آن را اعلام کرد هم اجرایی نکرده است، با طرح مالیات بر عایدی سرمایه که می‌توانست قیمت مسکن را کنترل کند مخالفت کرد و هیچ برنامه‌ای برای رشد انفجاری قیمت مسکن در یک سال اخیر نداشته است، به این موضوع که غیر مرتبط با حوزه مسئولیت اش می باشد ورود کرده بود.

وی گفته بود: « هنوز درک نمی‌کنم که 194 کشور به FATF پیوستند و تنها ایران و کره شمالی است که به FATF نپیوستند، مگر می‌‌شود کشوری الان اعلام کند که عضو سازمان ملل نخواهد بود. پس وقتی یک موضوع در این حد فراگیر است و کشورها به آن پیوسته‌اند، ایران به FATF نپیوندد.»


انتقاد ابطحی از لابی هیئت رئیسه برای تاخیر استیضاح آخوندی
عباس آخوندی از جمله وزرایی است که سه بار پایش به مجلس برای استیضاح باز شده است. البته وی توانسته از هر سه مورد موفق بیرون بیاید و به سر کار خود در وزارت راه باز گردد. اما این استیضاح‌ها نیز با حواشی در مورد نحوه اداره آن توسط علی لاریجانی مورد انتقاد قرار گرفته است.

در یکی از این موارد «محمد جواد ابطحی» با استناد به ماده ۲۲۳ در جلسه علنی روز یکشنبه 1 اسفندماه سال 1395 مجلس شورای اسلامی گفت: «استیضاح بعد از سانحه قطار سمنان مطرح شد، اما در هیات رئیسه باقی ماند. به مردم بگویید چقدر طول کشید استیضاح وزیر راه در مجلس به جریان بیفتد، آیا این مساله خلاف آئین نامه نیست؟»

این نماینده تصریح کرد: گویا لابی‌گری در هیئت رئیسه مانع این اقدام شده است.
ابطحی انتقاد کرد استیضاح‌های بعدی نیز در مجلس به این شکل دنبال خواهد شد، در حالی که قبلا لابی‌گری در هیات رئیسه انجام نمی‌گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این سخنان نماینده اصولگرای مجلس گفت: شما زود قضاوت کردید. در هیات رئیسه لابی برای تاخیر در استیضاح وزیر راه و شهرسازی انجام نگرفت.

لاریجانی ادامه داد: همانطور که خود شاهد بودید شش هفته از صبح تا شب برای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه جلسه داشتیم. از همان ابتدای مطرح شدن، استیضاح را به کمیسیون تخصصی ارجاع دادیم، اما وقتی برای مطرح شدن آن به دلیل در دستور بودن لایحه برنامه ششم توسعه وجود نداشت.اما با پایان دادن رسیدگی مجلس به این لایحه استیضاح وزیر در دستور کار کمیسیون مربوطه قرار گرفت.

پیش تر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مجلس (۲۶ بهمن ۱۳۹۵) در پاسخ به اخطار نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس مبنی بر اینکه چرا طرح استیضاح وزیر راه و شهر سازی در دستور کار مجلس قرار نمی گیرد اظهار کرد: «هنوز نامه ای پیرامون طرح موضوع استیضاح آخوندی در جلسه علنی مجلس به دست هیئت رئیسه مجلس نرسیده است.»
 
آخوندی در جلسه استیضاح خود در همین سال در میان صحبت های خود با حمایت از لاریجانی گفت: «ما از اینگونه قضاوت ها درباره اشخاص خیلی آسیب دیده ایم نمونه این موضوع ریاست مجلس است که در مجلس گذشته بسیاری از موارد را به وی نسبت می دادند و خود ایشان قربانی برخی مسائل شدند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
نمونه بارز یک مسئول با عملکردی " تقریباً هیچ"!
سیامک
United States
شاید شهردار شد!
(متاسفانه)
Iran, Islamic Republic of
قوه قضاییه باید محاکمش کنه
Iran, Islamic Republic of
مثبت دادم و اینکه باید محاکمه بشه بخاطر کم کاری در وزارتش ...
Iran, Islamic Republic of
اخوندی بای بای
Iran, Islamic Republic of
بالاخره رفت؟!
Iran, Islamic Republic of
چشم اعتدالیون روشن
Iran, Islamic Republic of
بازهم بریزید تو خیابون و شادی و هله هله کنید!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دوران آخوندی را باید دوران فترت راه و ساختمان دانست
Iran, Islamic Republic of
او رفت اما کارهای ناکرده اش در یادها خواهد ماند
Iran, Islamic Republic of
بنظر شما روحانی رفتن او را باور کرده و قبول می کند؟!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مسکن مهر را به باد داد
هاشمی
Romania
دشمن مسکن مهر بالاخره رفت !!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مردم مسکن مهر یه طرح بسیار عالی بود با اشباع عرضه مسکن توانست چندین سال قیمت مسکن را پایین نگه داره اما اینها با تیشه زدن به ریشه مسکن مهر سبب شدن که قیمت مسکن نجومی بالا بره. بله به خاطر همین مسکن مهر مزخرف بود
United Arab Emirates
چه رفتنی ؟ بعد از به باد دادن ۵ سال وقت و هزینه شدن از جیب مردم و بیت المال و هدر رفت سرمایه های مادی و انسانی مملکت به سبب رکود مسکن و خوابیدن بازار ساخت و ساز
رفتی آقای آخوندی ولی اون دنیایی هم هست ...
مدیرسالاری
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
هرکس توانست به دغدغه جوانان که همانا خانه دارشدنشان است پایان دهد قطعا خدمت بسیاربزرگی به انان کرده وهرکس از هر قماشی باشد وتعمدا فشاررابر زندگی جوان زیاد کند ... باید او را جلوی حیوانی مثل محمد سلمان انداخت تو کوسه ماهی ویا اره ماهی هایی مثل او قطعه قطعه کنندش . این حرف دل من است .
Iran, Islamic Republic of
جواب 5 سال خرابكاريها و عقب ماندگيهاي ناشي از سوءمديريت و بي تدبيري و قصور و تقصير اين فرد غربگداي... را چه كسي ميدهد؟!
Iran, Islamic Republic of
كمپين محاكمه اخوندي
بی نام
Iran, Islamic Republic of
تو این مملکت کدوم مسئول جز دکتر احمدی نژاد پاسخگوی بالا تا پایین کشور بوده است؟!
...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
خداوند از سر اون نمایندگانی که سه بار به این فرد ...رای اعتماد دادند نگذرد....
...