پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
لندن مایل به تمدید دوران پس از برگزیت است

تعویق نشست نوامبر اتحادیه اروپا برای «برگزیت»

پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 647458
پس از اینکه مقامات اروپایی نتوانستند به پیشرفت قابل توجهی در زمینه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دست‌یابند، نشست آتی به تعویق افتاد.
تعویق نشست نوامبر اتحادیه اروپا برای «برگزیت»
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، عدم حصول  پیشرفت در زمینه مذاکرات برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)  مقامات اروپایی را بر آن داشت که نشست  آتی در این زمینه را به تعویق بیاندازند.پیشتر قرار بود که این نشست اواسط نوامبر (اواخر آبان ماه) برگزار شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان، سران اروپایی دیروز (چهارشنبه) به این جمع‌بندی رسیدند که با وجود مذاکرات فشرده، پیشرفت کافی برای نشست ویژه‌ای که قرار بود ۱۷ و ۱۸ نوامبر (۲۷ و ۲۸ آبان‌ماه) برگزار شود، به دست نیامده است.منابع رسمی اعلام کردند که آنها زمانی اجلاسی درباره برگزیت برگزار خواهند کرد که چشم‌اندازی از (دستیابی) به توافق، در آن وجود داشته باشد.

در این راستا، «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا اواخر وقت چهارشنبه با همتایان خود گفت‌وگوی ۱۵ دقیقه‌ای داشت و درباره اینکه چطور می‌توان به مذاکرات ادامه داد، با آنها رایزنی کرد. گزارش‌ها حاکی از این است که می گفته است که شجاعت رهبری از جانب دو طرف و اعتماد برای مرحله آخر این مذاکرات مورد نیاز است.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین در نظر دارد که دوران پس از برگزیت یک سال دیگر تمدید شود و به سه‌سال افزایش یابد تا به اختلافات در زمینه مرز با ایرلند پرداخته شود.
مِی پیشتر به یکی از موانع جدی بر سر راه توفق یعنی مسئله مرز نه‌چندان مشخص ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند اشاره کرده و گفته که اتحادیه اروپا نباید اجازه دهد که این بحث، به مانعی بر سر راه توافق بدل شود.

در سال ۱۹۹۸ بریتانیا و جمهوری ایرلند توافقی را به نام «توافق جمعه نیک» امضا کرده بودند تا به خشونت‌های ۳۰ ساله در ایرلند شمالی پایان دهند و بر اساس آن دیگر مرز فیزیکی میان دو ایرلند وجود ندارد اما خروج سخت و ناگهانی بریتانیا از اتحادیه اروپا، بدون تعیین تکلیف این مرز می‌تواند بار دیگر بعد از بیش از بیست سال آتش خشونت‌ را در این مرز شعله‌ور کند.

«میشل بارنیه» مذاکره‌کننده اروپا در زمینه برگزیت گفت که برای اینکه پیشرفتی به دست آید به زمان بیشتری نیاز است. وی در با اعلام اینکه طرفین در این زمینه سخت کار کردند، گفت: «ما به زمان بیشتری نیاز داریم و با آرامش و صبر به تلاشمان در هفته‌های آینده ادامه خواهیم داد».

طرف های اروپایی گفتند که ترزا می تفاهم بیشتری از نگرانی‌های اروپا  نشان داده است که موضوع ایرلند از جمله این موارد است. «آنتونیو تایانی» رئیس پارلمان اروپا هم که در دیدار با می حضور داشت گفت که وی موارد بیشتری دستگیر  وی نشده است ولی می تمایل خود را در زمینه اینکه می‌خواهد پیشرفت به دست آید را نشان داده است.

وی افزود: «من می‌خواهم خوش‌بین باشم چرا که پیام سیاسی خانم می حاوی پیام سیاسی مثبتی است و ما می‌خواهیم به توافق برسیم.»
وی گفت که از دید وی امکان تمدید دوران پس از برگزیت تا یک سال یعنی تا پایان سال ۲۰۲۱  وجود دارد. این زمان می‌تواند زمان بیشتری را برای دستیابی به توافق بازرگانی ایجاد می‌کند و به این معنی است که لندن مدت زمان بیشتری تحت قوانین اتحادیه اروپا خواهد بود.

پیشتر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره هر گونه نتیجه‌ای هشدار داده بود و گفته بود: «این یعنی اینکه امکان دارد که بریتانیا اتحادیه اروپا را بدون توافقی ترک کند».
در همه‌پرسی ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ در بریتانیا، ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان انگلیس رأی به خروج داده بودند. در ولز نیز بیش از ۵۲ درصد رای‌دهندگان رای به خروج دادند. اما در اسکاتلند و ایرلند شمالی شرایط متفاوت بود و به ترتیب ۴۴ درصد و ۳۸ درصد شرکت‌کنندگان رای به خروج داده بودند و اکثریت آراء متعلق به موافقان ماندن در اتحادیه اروپا بود اما مجموعا رأی همه بریتانیا به سود گزینه «خروج» بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *