کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۳ میلیاردی که برای حذف مدارس فرسوده نقد نشد

26 مهر 1397 ساعت 12:06

۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده هستند و هر لحظه ممکن است زمینه ساز وقوع حادثه ای باشند.مدارسی که مسئولان در برابر حذف آنها می گویند فعلا " بودجه کافی وجود ندارد".


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم،‌ مسئولان آموزش‌وپرورش خودشان می‌گویند، 30 درصد مدارس کشور فرسوده‌اند، آنها در برخی صحبت‌های خود اشاره هم داشته‌اند که این مدارس برای حضور دانش‌آموزان استانداردهای لازم را ندارند اما چون مدرسه جایگزینی وجود ندارد، چاره‌ای نیست که از این کلاس‌های درس فرسوده استفاده کنیم.

طبق برآورده‌ها حدود 30 درصد  مدارس کشور فرسوده هستند که هر چند وقت یکبار حادثه‌ای را رقم می‌زنند و جان معلم و دانش‌آموز را تهدید می‌کنند اما انگار عادت کرده‌ایم به وقوع حوادث تلخ در مدارس کشور و شاید دلیل این حجم از بی‌تفاوتی مسئولان و متولیان امر به جریان حوادث اخیر ریشه در همین عادت دارد.

افکار عمومی جامعه دیگر نمی‌پذیرد که در توجیه این مسائل برایشان از نبود بودجه یا ناتوانی دولت در تامین اعتبار سخن بگوییم؛ دیگر نمی‌توان به این بهانه که بودجه نیست یا به دانش‌آموزان هشدار داده بودیم به این دیوار نزدیک نشوند مردم را سرگرم کرد.

نخستین و مهمترین خواسته خانواده ها, تامین امنیت فرزندشان برای حضور در مدرسه است، امنیتی که حالا در کلاس‌های درس فرسوده هر لحظه در تهدید است و مسئولان آموزش‌وپرورش هم نداشتن بودجه را بهانه‌ای کردند که هر بار در برابر تهدید امنیت معلم و دانش‌آموز در مدارس فرسوده، به مخاطبان خود حواله کنند.

در سال‌های اخیر بودجه سازمان نوسازی مدارس به شدت کاهش پیدا کرده و این در حالی است که 30 درصد مدارس کشور فرسوده هستند و باید توجه داشت که مدارس فرسوده که در نخستین ماه از سال تحصیلی حوادث تلخی را رقم زدند, می توانند در طول 9 ماه سال تحصیلی  آموزش و پرورش را آبستن حوادث تلخ کنند.

ضعف مدیریتی در آموزش و پرورش
جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: درباره اتفاقاتی که در آموزش و پرورش می‌افتد مانند جان باختن یک دانش آموز به دلیل ریزش دیوار مدرسه گزارشهایی را گرفتیم تا مشخص شود جریان چیست و اینکه آیا سازمان نوسازی مدارس در این باره مقصر بوده است؟ هم اکنون کمیسیون آموزش مجلس در حال پیگیری ماجرا است.

وی افزود: مورد دیگری که در قزوین رخ داد و یک جوان 17 ساله وارد مدرسه شد و اقدام به خونگیری از دانش‌آموزان کرد، این یک ضعف مدیریتی در آموزش و پرورش است که باید مسئولان مربوطه در این رابطه توضیح دهند که چرا چنین اتفاقی رخ داده است. آموزش و پرورش اگر ادعا می‌کند بر مدارس نظارت دارد و در انتصابمدیران دقت می‌کند چگونه چنین اتفاقی در مدرسه رخ داده است.

عضو کمیسیون آموزش و  تحقیقات مجلس درباره تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان عنوان کرد: در این حادثه دو دانش آموز جان خود را از دست دادند و این اتفاق را در دوره های قبل و زمان آقای حاجی بابایی هم شاهد بودیم که توضیحاتی از او خواستیم, در آن حادثه حدود 20 دانش آموزان بروجنی جان خود را از دست دادند.

کوچکی‌نژاد بیان کرد: آموزش و پرورش باید بر بحث اردوهای دانش‌آموزی دقت بیشتری داشته باشد چندین سال است که در بحث اردوها شاهد اتفاقات تلخی هستیم و قرار شد اتوبوسهایی که دانش‌آموزان را به اردو می‌برد شبانه حرکت نکند و در انتخاب رانندگان دقت کافی شود و پلیس راه بر رانندگان سرویس‌های مدارس نظارت کافی داشته باشد.

وی ادامه داد: افرادی که همراه دانش‌آموزان هستند باید نکات ایمنی و تذکرات لازم را که در قالب وظایف برای آنها تعیین شده است، رعایت کنند و آموزش‌های لازم را دیده باشند. اینها مسائلی است که در بحث اردوهای دانش‌آموزی باید به آنها دقت کرد.
عضو کمیسیون آموزش و  تحقیقات مجلس  افزود: نسبت به  حوادثی که در حوزه دانش‌آموزی اتفاق افتاده نگران هستیم و باید امنیت مدارس برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم شود. احتمال دارد هفته آینده تیمی از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای بررسی حوادث پیش آمده اعزام شوند.

مسیر دشوار تحقق سه میلیارد دلار برای حذف مدارس فرسوده 
کوچکی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا منابع لازم برای تخریب مدارس فرسوده اختصاص نمی‌یابد و چرا از محل صندوق ذخیره ارزی سه میلیارد دلار برای حذف مدارس فرسوده اختصاص یافته در حالی که می‌دانستیم این رقم قابل تحقق نیست، عنوان کرد: همان موقع که در برنامه ششم توسعه این مسئله را مصوب کردیم بنده نسبت به آن معترض بودم و این رقم از محل صندوق ذخیره ارزی بود که قدرت پرداخت این مبلغ را ندارد و گاهی اوقات این حساب  منفی می‌شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد مشخصی را در بودجه سال 97 داشتیم که منبع تخصیص یافته برای حذف مدارس فرسوده را تغییر دهیم و برای این کار باید قانون برنامه ششم توسعه را تغییر داد و تغییر آن به دو سوم رأی نمایندگان مجلس نیاز دارد و کار دشوار شده است.

عضو کمیسیون آموزش و  تحقیقات مجلس بیان کرد: اینکه آموزش و پرورش بتوانید در مدت زمان کوتاه و سریع مدارس فرسوده را حذف کند, امکان پذیر نیست و این مسئله به اعتبار بالایی نیاز دارد که از توان بودجه‌های آموزش و پرورش برنمی‌آید و در شرایط کنونی چاره‌ای نداریم با سرکشی مرتب به مدارس فرسوده و رصد موارد خطرآفرین نسبت به حذف یا اصلاح آن اقدام کنیم.


کد مطلب: 647434

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/647434/۳-میلیاردی-حذف-مدارس-فرسوده-نقد-نشد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com