پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۹

سکوت وزارت‌خارجه برای یک حادثه بسیار تلخ+ تصاویر

پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 647386
لازم و ضروری است که دستگاه دیپلماسی و سفارتخانه‌های ایران در کشورهای اروپایی و به خصوص سفارت ایران در اتریش، این انفعال تحقیرآمیز را کنار گذاشته و به صورت جدی برای آزادی دیپلمات کشورمان وارد عمل شوند.
سکوت وزارت‌خارجه برای یک حادثه بسیار تلخ+ تصاویر
به گزارش جهان نيوز، «اسدالله اسدی» دبیر سوم سفارت ایران در اتریش در تاریخ ۱۱ تیرماه سال جاری علیرغم مصونیت دیپلماتیک در اقدامی غیرقانونی توسط پلیس آلمان بازداشت شد. رسانه‌های غربی ۵ مهرماه از استرداد دیپلمات کشورمان به بلژیک خبر دادند.

این اقدام غیرقانونی در حالی است که در ماده ۲۹ کنوانسیون وین آمده است:«شخص مأمور سیاسی مصونیت دیپلماتیک دارد و نمی‌توان او را به هیچ عنوان مورد توقیف یا بازداشت قرارداد. کشور پذیرنده با وی رفتار محترمانه‌ای که در شأن او است خواهد داشت و اقدام‌های لازم را برای ممانعت از وارد آمدن لطمه به شخص و آزادی و حیثیت او اتخاذ خواهد کرد».

بر طبق قوانین دیپلماتیک هرگاه یک کشور نماینده کشور دیگری را-که دارای گذرنامه دیپلماتیک است- در خاک خود به دلایل واقعی یا واهی، عنصر نامطلوب بنامد، می‌بایست او را اخراج کند. به عبارت دیگر اخراج، بالاترین سطح برخورد دیپلماتیک نسبت به حضور، رفتار و عملکرد یک دارنده گذرنامه دیپلماتیک است.

متاسفانه انفعال تأسف برانگیز دستگاه دیپلماسی در مقابل طرف‌های اروپایی از یک طرف و عدم گوشزد نمودن تبعات این گونه اقدامات از طرف دیگر، مقامات غربی را برای نقض قوانین دیپلماتیک و اعلان درخواست‌های طلبکارانه جسورتر کرد تا جایی که یک مقام اتریشی چندی پیش خواستار لغو مصونیت دیپلمات ایرانی شد!

لازم به ذکر است که در ماه‌های اخیر دو دیپلمات کشورمان از هلند اخراج شدند و یک دیپلمات دیگر کشورمان نیز از فرانسه اخراج شد. اما هیچ خبری از اجرای اصل عمل متقابل توسط دستگاه دیپلماسی نیست! 

سکوت تاسف برانگیز سفارت
اما در کنار بی عملی و انفعال دستگاه دیپلماسی، سفارت ایران در اتریش نیز هیچ واکنشی به اقدام خصمانه و غیرقانونی برخی دولت های اروپایی درخصوص دیپلمات شاغل در این سفارت نداشته است!



این در حالی است که گروهک تروریستی منافقین در هفته های اخیر در پایتخت برخی کشورهای اروپایی به شدت مشغول فضاسازی درخصوص بازداشت دیپلمات کشورمان است.

در سایت سفارت ایران در اتریش، هیچ خبری درباره بازداشت این دیپلمات ایرانی نیست.در حالیکه اقای اسدی دبیر سوم سفارت کشورمان در اتریش است.



«عبادالله مولایی» سفیر ایران در اتریش تاکنون هیچ واکنشی نسبت به اقدام غیرقانونی کشورهای اروپایی درخصوص بازداشت دیپلمات کشورمان نشان نداده است.

نکته تأمل برانگیز و البته تأسف برانگیز اینجاست که در سایت سفارت، «بیانیه وزارت خارجه در واکنش به رای دادگاه لاهه» منتشر شده است ولی هیچ خبری از واکنش دستگاه دیپلماسی به بازداشت دیپلمات ایرانی نیست!


در حساب توئیتری سفارت ایران در اتریش نیز هیچ خبری از بازداشت دیپلمات ایران در اروپا مشاهده نمی شود.

سفیر انگلیس و ماجرای نازنین زاغری
خرداد سال ۹۵، سپاه ثارالله استان کرمان طی بیانیه‌ای، خبر از بازداشت یک ایرانی با تابعیت انگلیسی به نام «نازنین زاغری» داد. وی پس از برگزاری دادگاه به جرم جاسوسی به ۵ سال حبس قطعی محکوم شد.

پس از دستگیری این جاسوس دوتابعیتی، تبلیغات سنگین و فشرده‌ای از سوی رسانه‌های انگلیسی صورت گرفت. تبلیغات رسانه‌ای تا جایی پیش رفت که یک نمایش با عنوان «در انتظار مادر» در سالن خبرگزاری رویترز در لندن برگزار شد.

این رسانه‌ها با انتشار تصاویر احساسی از نازنین زاغری و فرزند خردسالش مدعی شدند که زاغری، مادری بی‌گناه است که تنها برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرد و دستگیر شد.این در حالی است که «نازنین زاغری» که به‌خوبی از ورود به پروژه‌های امنیتی اطلاع داشته با نام مستعار «پریسا» فعالیت می‌کرده است.


در ادامه این تبلیغات سنگین رسانه‌ای، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس- آذر ۹۶- برای آزادی جاسوس‌های دوتابعیتی از جمله «نازنین زاغری» به ایران سفر کرد.

اما در این میان اقدامات سفارت انگلیس در تهران نیز قابل توجه است. برای نمونه در آبان ۹۶ سفیر انگلیس در ایران در حساب توئیتر خود نسبت به گزارش پخش شده در اخبار ۲۰:۳۰ که اعلام کرده بود هدف زاغری از سفر به ایران آموزش خبرنگاران بوده است، واکنش نشان داد.

سفیر انگلیس در توئیتر خود نوشت:«در گزارش نادرست دیشب برنامه ی "۲۰:۳۰" در شبکه ی ۲ سیما که موفق به درک این نشدند که دولت بریتانیا تصریح کرده  است که تنها دلیل حضور "نازنین زاغری- راتکلیف" در ایران مسافرت برای دیدار با خانواده بوده است، و من از این موضوع ناراضی هستم. »

عوض شدن جای طلبکار و بدهکار!
نکته قابل تأمل اینجاست که برخی کشورهای اروپایی سالهاست به پایگاه و پناهگاهی برای گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب تبدیل شده‌اند و عملاً به این گروهک‌ها سرویس های متنوعی ارائه می‌کنند. اما برخورد ضعیف دستگاه دیپلماسی کشور با این موضوع، کشورهای اروپایی را دچار توهم کرده و باعث شده عملاً جای بدهکار و طلبکار عوض شود.

اکنون بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت غیرقانونی آقای اسدی در اروپا سپری شده است. دستگیری یک دیپلمات با اتهامات واهی و اثبات نشده و بازجویی و بازداشت چند ماهه وی، بدعتی در روابط بین‌الملل است که سنگ بنای رویه‌ای خطرناک را در روابط کشورها و برخوردهای امنیتی با عناصر دیپلماتیک می‌گذارد.

لازم و ضروری است که دستگاه دیپلماسی و سفارتخانه های ایران در برخی کشورهای اروپایی و به خصوص سفارت ایران در اتریش، این انفعال تحقیرآمیز را کنار گذاشته و به صورت جدی برای آزادی دیپلمات کشورمان وارد عمل شوند.

منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


xcv
Iran, Islamic Republic of
کار آقای ظریف برجام بود که گلابی آن را برداشت کردیم وتمام شد
Iran, Islamic Republic of
همه اینها به خاطر این هست که الحمدلله عزت به پاسپورتمان برگشته.
علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
دیگر شاخ و شونه کشیدن از کدخدا گذشته عمله و نکره هم به روی ما تیغ می کشند.
Iran, Islamic Republic of
یعنی چی؟ با دپیلماتمون که اینطور کنن وای به حال شهروندان عادی!!!
Iran, Islamic Republic of
...
اگر انقلابی ومکتبی نیستی لااقل خودت باش
بوسجین
Iran, Islamic Republic of
مگر این اصلاح طلبان دایما" دم از قانون گرایی نمی زدند حالا در مورد شهرداری چرا اصرار به ماندن وی دارند قانون شکنی می کنند انهم برای شهرداری که تهران را هم به خاطر خودش به رخوت برده جرا همیشه اینها دروغ می گویند وقتی منافع باندی و گروهی و خانوادگی پیش می اید همه چیز را قربانی می کنند ختی قانون راایا با دروغ می توان ملتی را اداره کرد و انها به سامان رساند
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
در اینجور مواقع ؛ دیپلماسی لبخند جواب نمی دهد ! با قاطع بود !
علی
United States
خیلی به سفارتخانه ها و وزارت خارجه فشار می‌آورید. ماجرای قاشقچی را ببینید و پند بگیرید.
Iran, Islamic Republic of
مصونیت ایشون فقط در کشور مقصد یعنی اتریش اعتبار داره نه کشور دیگه . به همین دلیل بازداشت ایشون در آلمان مخالف مصونیت کنسولی نیست