جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ادلب سوریه و سرنوشت نامعلوم خط حائل

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 647238
روسیه و ترکیه شهریور 1397در سوچی روسیه درباره منطقه ادلب در شمال سوریه به توافقی دست یافتند که بر اساس آن مقرر شد در مدت یک ماه منطقه عاری از سلاح در این استان ایجاد شود که در عمل سرنوشت ایجاد منطقه مزبور و خط حائل به دلیل کارشکنی تروریست ها هنوز نامعلوم است.
ادلب سوریه و سرنوشت نامعلوم خط حائل
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، در این توافق 10 بندی قرار بر است شد تا تروریست های مستقر در ادلب همه سلاح های سنگین خود را شامل توپخانه، خمپاره انداز، تانک‌ ها و راکت اندازها تا 10 اکتبر (18 مهر) به خارج از مناطق تعیین شده به عنوان منطقه حایل و غیرنظامی منتقل کنند و فقط سلاح های سبک خود را در محل های تعیین شده، نگهدارند.

بر اساس این توافق، مقرر شد که تا 15 اکتبر (23 مهر ماه 1397) منطقه عاری از سلاح تا عمق 15 تا 20 کیلومتری در خطوط تماس نیروهای دولت سوریه و عناصر مخالف ایجاد شود و مقامات نظامی ترک و روس بر این روند نظارت داشته باشند.

'ولادیمیر پوتین' و 'رجب طیب اردوغان' روسای جمهوری روسیه و ترکیه 26 شهریور 1397در شهر سوچی این توافق را امضا کردند.

با گذشت دو روز از زمان پایان اجرای توافق مزبور بیشتر گروه های تروریستی در ادلب به ویژه تحریر الشام روز گذشته در بیانیه ای ضمن نقض این توافق بر ادامه عملیات نظامی خود تاکید کردند. 

گروه تروریستی تحریر الشام و گروه های هم پیمان آن که بر 70 درصد از منطقه حائل خالی از سلاح مسلط هستند بزرگ ترین مانع در مسیر اجرای این توافق به شمار می روند. 

تروریست های تحریر الشام بارها اعلام کردند که این توافق را قبول ندارند و در آخرین موضع گیری رسمی خود در بیانیه ای اعلام کردند که جبهه النصره پایبند به این توافق نیست.

اکنون بر اساس برخی آمارها 146 هزار تروریست وابسته به 103 گروه تروریستی از اتباع 60 کشور جهان از مناطق مختلف سوریه در جریان آزادسازی مناطق اشغالی به ادلب و جرابلس منتقل شده اند و در کنار دیگر تروریست های ساکن در این استان و به خصوص 'اویغورهای' چینی، جمعیت این منطقه اکنون حدود سه میلیون نفر تخمین زده می شود. 

هم اینک تنها گروه های تروریستی کوچکی از خط حائل مورد توافق ترکیه و روسیه خارج شدند و برخی تروریست ها نیز سلاح‌ های سنگین خود را در اطراف این منطقه مخفی کردند که این امر نشان می دهد، آنان نیز به این توافق به درستی پایبند نیستند. 

توافق روسیه و ترکیه برای ممانعت از حمله گسترده ارتش سوریه علیه تروریست ها در استان ادلب به واکنش نیروهای تروریستی بستگی دارد که کنترل این مناطق را همچنان در دست دارند. 

ترکیه پس از پایان دو روزه این توافق از روسیه خواسته است عملیاتی را آغاز نکند تا بتواند گروه های تروریستی از جمله تحریر الشام را به آن پایبند کند. 
رئیس جمهوری ترکیه تاکنون بارها اعلام کرده است که هدف آینده ارتش این کشور پاکسازی شرق فرات بوده و به همین علت تمام توان آنکارا برای عملیات علیه کردهای سوریه است.
 
این موضوع سبب شده آنکارا اهمیت زیادی به توافق ادلب ندهد و تمام تمرکز ارتش ترکیه برای نابودی کردهای سوریه باشد. 

روسیه اما تمام توان خود را برای پاکسازی ادلب از تروریست ها به کار بسته است و چند روز بیشتر منتظر نمی ماند . شاید در این فرصت گروه های تروریستی اقدام به خروج از منطقه حائل کنند که در صورت عدم توافق قطعا روس ها و ارتش سوریه برای نابودی آنان اقدام نظامی انجام می دهند. 

آخرین موضع گیری بیشتر گروه های تروریستی نشان می دهد، آنان به توافق سوچی در ادلب پایبند نبوده و خواهان ادامه جنگ هستند. 

**پایبند نبودن تحریرالشام به توافق سوچی 

گروه تروریستی 'تحریرالشام' (جبهه النصره سابق) روز گذشته(سه شنبه) در بیانیه ای درباره توافق 'سوچی' اعلام کرد: سلاح خود را تسلیم نمی کنیم و به نبرد ادامه می دهیم. 

این گروه تروریستی در این بیانیه تاکید کرد که به نبرد خود ادامه داده و سلاح را تحویل نخواهد داد. 

تحریر الشام به نیروهای روسیه در سوریه نیز هشدار داد و آنها را تهدید به حمله کرده است. 

این گروه تروریستی در بیانیه خود افزود: ما گزینه مبارزه مسلحانه را تنها راه مقابله با دولت سوریه می دانیم . 

تحریر الشام اضافه کرد: سلاح به نیروهای ما اطمینان می دهد و ما این سلاح را زمین نخواهیم گذاشت و تا آخر ایستادگی می کنیم. 

**متحد شدن مخالفان توافق سوچی 

در همین حال رسانه های نزدیک به تروریست ها اعلام کردند، گروه‌های تروریستی مخالف با توافق سوچی درباره ادلب با یکدیگر متحد و اتاق عملیات مشترک تشکیل دادند. 

این رسانه ها روز گذشته(سه شنبه) افزودند، گروه های مخالف با توافق سوچی به ویژه گروه حراس الدین، جبهه انصار الدین ، انصار التوحید و جماعة انصار الاسلام اتاق عملیات مشترک با نام 'حرّض المؤمنین' (ترغیب مومنین) در منطقه ادلب تشکیل دادند. 

این گروه‌های تروریستی وابسته به سازمان القاعده هنوز بیانیه ای را درباره این اقدام خود منتشر نکرده ولی در عملیات هدف قرار دادن مواضع ارتش سوریه در روستای جورین در شمال استان حماه تصاویری منتشر کردند که عبارت 'اتاق عملیات حرّض المؤمنین' روی آن نوشته شده بود. 

**ترسیم یک جانبه مرزهای منطقه حائل توسط ترکیه 

نظامیان ترکیه هفته گذشته با استفاده از تجهیزات و ماشین های سنگین راهسازی نسبت به مشخص کردن یک جانبه مرزهای منطقه حائل میان ارتش سوریه و تروریست ها در شمال این کشور اقدام کردند. 

ارتش ترکیه علاوه بر ترسیم مرزهای منطقه حائل اقدام به احداث چند پایگاه در کوه های شمال استان لاذقیه کرده است. 

فعالیت های نظامیان ترکیه در قله کوه جبل الاقرع برای ایجاد پایگاه نظامی بزرگ بیش از دیگر مناطق است. 

این کوه بلندترین قله را در میان کوه های مناطق ساحلی سوریه دارد. 

در صورت احداث پایگاه نظامی ترکیه در بالای این کوه، نظامیان این کشور بر لاذقیه و تمام مناطق ساحلی شمال سوریه اشراف اطلاعاتی خواهند داشت. 

توافق سوچی دارای 10 بند برای ایجاد منطقه حائل است و از 10 روز قبل مرحله نخست آن با همکاری برخی گروه های میانه رو در حال اجراست و بعضی از گروه ها با آن مخالفت کرده اند. 

این مخالفت تروریست ها از این توافق، سبب آغاز عملیات ارتش سوریه علیه تروریست ها می شود. 

تجمع این گروه های تروریستی در ادلب خطر بزرگی برای سوریه و متحدانش است زیرا بیشتر آنان تروریست های خارجی هستند که از بیشتر مناطق سوریه در این مکان جمع شدند و این تجمع می تواند در آینده برای سوری ها خطرناک باشد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *