سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
میدل ایست آی:

قتل خاشقچی هفت دقیقه طول کشید

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 647234
تارنمای خبری - تحلیلی میدل ایست آی امروز برای نخستین بار جزئیاتی از نحوه قتل جمال خاشقچی را منتشر کرد و مدعی شد که این روزنامه نگار عربستانی، ظرف هفت دقیقه کشته شد و در حالی که جان در بدن داشت سلاخی شد.
قتل خاشقچی هفت دقیقه طول کشید
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، این تارنمای انگلیسی به نقل از منبع ترکیه ای خود که تمام فایل صوتی مزبور را گوش داده، نوشت که روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان را از دفتر سرکنسول استانبول کشان کشان به میز تشریح اتاق مجاور بردند و همزمان صدای جیغ و داد یکی از شاهدان از طبقه پائین شنیده شد.

این تارنما به نقل از منبع ترکیه ای نوشت: خود کنسول را هم از اتاق بیرون بردند و اصلاً از خاشقچی بازجویی نشد. آمده بودند که او را بکشند.

پس از آنکه ماده ای نامعلوم به خاشقچی تزریق شد، صدای جیغ و داد نیز قطع گردید. صلاح محمد الطبیقی، رئیس بخش پزشکی قانونی تشکیلات امنیت عمومی عربستان و یکی از اعضای گروه 15 نفره ای که با هواپیمایی خصوصی وارد ترکیه شد، هنگامی که خاشقچی هنوز جان در بدن داشت بر روی میز تشریح شروع به بریدن اندام وی کرد.

وی در آغاز سلاخی خاشقچی هدفون گذاشت و به موسیقی گوش داد و ازدیگر اعضای گروه نیز خواست که همین کار را انجام دهند.

بر اساس این فایل صوتی طبیقی می گوید: هنگام انجام این کار به موسیقی گوش می کنم. شما هم باید همین کار را بکنید.

میدل ایست آی نوشت که نسخه سه دقیقه ای این فایل صوتی در اختیار روزنامه ترکیه ای صباح است که هنوز آن را منتشر نساخته است.

پیشتر یک منبع ترکیه ای به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود طبیقی که ریاست فلوشیپ آسیب شناسی قانونی سعودی را بر عهده داشته و عضو انجمن آسیب شناسی قانونی سعودی است، در ترکیه یک اره استخوان به همراه داشته است.

در سال 2014 روزنامه سعودی الشرق الاوسط که دفتر آن در لندن قرار دارد، با طبیقی مصاحبه ای در مورد کلینیک سیار کالبدشکافی فوری 7 دقیقه ای کرد. 

به نوشته الشرق الاوسط، این کلینیک سیار برای تشخیص علت فوت حجاج به کار می رود. طبیقی بخشی از این کلینیک سیار را طراحی کرده و می توان از آن 'در موارد امنیتی نیازمند به دخالت آسیب شناس برای انجام نمونه برداری یا معاینه جسد در صحنه وقوع جرم' بهره برداری کرد.

به گزارش ایرنا، هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد، خبر دقیقی در دست نیست ولی منابع غیر رسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او از ساختمان کنسولگری خارج نشده و در همان جا به قتل است.

خاشقچی 59 ساله، پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دیروز (سه شنبه) از عربستان سعودی و ترکیه خواست که تمامی اطلاعات مربوط به ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقچی را منتشر سازند.

میشله باشلت همچنین خواهان سلب مصونیت دیپلماتیک از اماکن و مقام های مربوطه شد.

گر چه گزارش های ضد و نقیضی در مورد سرنوشت دقیق سرمقاله نویس واشنگتن پست منتشر شده است ولی کارشناسان سیاسی بر این باورند که ریاض و واشنگتن در صدد سرپوش گذاشتن بر حقیقت ماجرا بوده و با متهم ساختن 'عناصر خودسر' قصد دارند تا مقام های عالیرتبه عربستانی را از پیامدهای این رسوایی جهانی مصون نگه دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *