جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۲۷

نامه منتشر نشده آیت الله مصباح به امام‌خمینی +عکس

سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب: 647119
نامه منتشر نشده آیت الله مصباح به امام‌خمینی +عکس
به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام جلالی مسئول دفتر علامه مصباح یزدی در کانال ایتا خود نامه ای احساسی از علامه مصباح خطاب به امام خمینی (ره) در زمان دستگیری امام خمینی(ره) را منتشر کرد این نامه توسط ساواک در منزل امام خمینی کشف شد.

جهان نيوز متن و عکس این نامه تاریخی را منتشر میکند که به شرح زیر است:

باسمه تعالی
محضر مقدس حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی دامت برکاته


جعِلت فداک، سلامتی مزاج شریف و مزید توفیقات و تأییدات آنجانب را در سایه توجهات خاصه حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از پروردگار متعال مسألت دارم و امیدوارم به زودی ابرهای تیره زایل و خورشید فیض بخش روح الهی ظاهر و پیکر افسرده و فرسوده را جانی نوین بخشد.

اگر از مراتب تأثرات خود و سایر مسلمانان بخواهم عرض کنم سخن به درازا میکشد، اجمالا ذکر نام حضرتعالی در مجالس خصوصی چشمها را پر اشک و در مجالس عمومی فضا را از صدای صلوات پر میکند. زینت منابر و اعلامیه هایی که از طرف طلاب و جمعیتهای دیگر منتشر میشود نام مبارک سرکار است. باور کردنی نبود که بعد از کشته شدن هزارها جوان رشید و فداکار که برای بازداشت حضرتعالی دست به تظاهرات زده بودند دیگر روحیه عموم مردم به این درجه قوی و نیرومند بماند ولی خوشبختانه عملا ثابت شد که علاوه بر اینکه ضعف و فتوری در مردم روی نداده روز به روز بر شدت علاقه و ایمانشان افزوده میشود.

بنده که این عشق عجیب مسلمانان را نسبت به شخص جنابعالی جز با یک نیروی غیبی و غیر عادی نمیتوانم تعلیل کنم، راستی مایه شگفتی است که پیرمردی جوانش کشته شود و بگوید ای کاش خودم هم با سایر فرزندانم فدای آقای خمینی شده بودیم، یا پیرزنی در وادی السلام قم بر مزار جوان ناکامش بنشیند و رو به آستانه حضرت معصومه ع کرده بگوید: ای بی بی شاهد باش که فرزندم را در راه آقا دادم.
همینطور کسانی که در این جریانات به انواع شکنجه ها مبتلا شده اند حالشان به همین منوالها است. اگر بخواهم بعضی از آنها را شرح دهم ممکن است موجب تأثر خاطر مبارک شود. مسلماً اینگونه مطالب کم و بیش به حضورتان عرض شده و تکرار آن ضرورتی ندارد.

چیزی که نمی دانم تا چه حدود به عرضتان رسیده دو دسته از مطالب است: یکی فوائد مستقیم و غیر مستقیمی که تا کنون بر این نهضت مترتب شده، دیگری توقع عموم مردم و طلاب آزاده و روشنفکر نسبت به آینده.

به نظر قاصر بنده بزرگترین فایده عمومی این نهضت بیدار شدن مسلمانها از خواب خمودی و غفلت و متوجه شدن ایشان به وضع دنیا و موقعیت مسلمین در برابر کفار بود. مسلمانان تهران و بیشتر شهرستانها به خوبی درک کرده اند که غیر از آنچه تاکنون تشخیص داده بودند وظایف دیگری نسبت به اجتماع دارند که همانند وظایف روزانه و فرائض مرتبّه باید انجام دهند.

بعد از آنکه از درک فیض حضوری و کسب تکلیف از جنابعالی محروم شدند با سایر مراجع تماس گرفتند و در مطالب روز با ایشان به بحث پرداختند و از همگی ایشان جز آقای میلانی مایوس شدند تا اینکه ایشان اجباراً به مشهد برده شدند. هم اکنون نیز علاقه مردم و روحانیین مبارز به ایشان بیش دیگران است و انصافا ایشان هم تا حدودی که برایشان میسّر بود کوتاهی نکردند و مخصوصاً برای شخص جنابعالی خیلی فداکاری نمودند و در گفتاری که در آغاز شروع درس در مشهد ایراد کردند تبعیت خود را از حضرتعالی صریحا اعلام داشتند و چنین بیانی در میان مراجع شاید خیلی کم سابقه باشد.

در نامه ای که برای یکی از بازاری ها نوشته بودند سفارش کرده بودند که این کلمه امیرالمومنین علیه السلام اشاعه داده شود «السکوت اخ الرضا، من لم یکن معنا کان عدوّا لنا» و همچنین نامه های زیادی برای آشنایان روحانی و غیر روحانی خود مشتمل بر تشویق و ترغیب به ادامه مبارزه نوشته اند.

در هر صورت منظورم این بود که متوجه شدن مردم به وظایف اجتماعی و علاقه مندی عجیب دانشجویان به درک مسائل اجتماعی اسلام یکی از برکات این نهضت مقدس است که میتواند در آینده نقش بزرگ و ریشه داری را در نهضت های دینی داشته باشد. فایده مهم دیگر آنکه بسیاری از متجددین و دانشگاهیان...

خادم کوچک محمد تقی مصباح یزدی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نامه بدون تاریخ؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
عجيب است كه ساواك زير نامه نوشته "اين نامه از بازرسي منزل خميني كشف شده است" اما پس از آن آقاي مصباح احضار، زنداني يا حتي يك بازجويي ساده نيز نشده است.
United States
اقای مصباح شش ماه از دست ساواک فراری بودند و بعد از شش ماه به دست ساواک دستگیر بازداشت و زندانی می شوند رجوع کنید به خاطرات اقای مسعودی خمینی و...
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيز، اين موضوع خيلي باور پذير نيست، زيرا:
1- در سايت رسمي آيت الله مصباح يزدي و در بخش زندگينامه به فعاليت سياسي ايشان در قبل از انقلاب و همكاري با شهيدان بهشتي، باهنر و قدوسي اشاره شده (ر.ك. به http://mesbahyazdi.ir/node/833) اما كوچكترين اشاره اي به دستگيري و زندان نشده است.
2- در دائره المعارف Wikipedia چنين چيزي ديده نمي شود. حتي در قسمت بحث كه بسادگي هر كسي مي تواند در تكميل يا مخالفت با متن اصلي مطلب بنويسد نيز چنين چيزي ديده نمي شود.
3- در دائرة المعارف شيعي Wikishia كه تخصصي به زندگينامه علماء ورود مي كند نيز هيچ چيزي در رابطه با مبارزه سياسي با طاغوت ديده نمي شود.
4- و سرانجام مي دانيم كه مخالفين علامه مصباح، بارها عنوان كرده اند كه ايشان در "حزب قاعدين زمان" بوده اند و هيچ مجاهدتي در دوران انقلاب نداشته اند. ولي هيچگاه از سمت ايشان يا شاگردان نزديكشان تكذيبيه اي صادر نشد. البته اين موضوع شايد دليل محكمي محسوب نشود اما در حد يك قرينه قابل توجه است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
واقعا این عالم مبارز چقدر مظلوم است!
در کتاب شرح اسم(زندگی نامه حضرت امام خامنه ای ) نیز به سابقه مبارزاتی علامه مصباح اشاره شده مثلا در صفحه 75 یا 57 درباره همراهی ایشان با حضرت آقا در برگزاری جلسات محفلی اشاره شده و به نقل از آقا امده، آقای مصباح دبیر آن جلسات بود و چون ایشان در آن زمان خط جدیدی اختراع کرده بود گزارش جلساتشان را کسی نمی توانست بخواند. آقای مصباح به خاطر تواضعی که داشتند و دارند اجازه ندادند سابقه مبارزاتی شان خیلی رسانه ای شود اما حیف که برخی نافهمان ایشان را که در تعبیر حضرت آقا به مطهری زمان و عالم بصیر متقی معرفی شده، ایشان را مورد هجمه قرار می‌دهند. به حق که ایشان دانشمندی بزرگ برای جهان اسلام است.
یکی از مخالفین سر سخت علامه مصباح یزدی اقای هاشمی بودند بهتر است رجوع کنید به خاطرات خود اقای هاشمی منتشر شده انتشارات خودشون در باب فعالیت علامه مصباح یزدی قبل از انقلاب
اگر به کتاب گفتمان مصباح نوشته رضا صنعتی رجوع کنید اسناد بسیار زیادی در مورد فعالیت ایشون در قبل بعد از انقلاب و پاسخ خیلی از سوالتتون را خواهید یافت اتفاقا نویسنده این کتاب از طرفداران پرپاقرص اقای هاشمی هستند که کتابی در مورد اقای هاشمی باعنوان هاشمی 88 چاپ کرده که بعد چاپ این کتاب مورد تقدیر اقای هاشمی قرار گرفته
نمی شود با پشیدن مشتی خاک جلوی نور خورشید را گرفت
علامه مصباح یزدی بیش از 20 سال شاگر خاص عارف نامی ایت الله بهجت بودند و وقتی مردم قم طلب درس اخلاق به ایت الله بهجت کردند ایشان اقای مصباح یزدی را معرفی کردند همانطور که الان هر چهار شنبه علامه مصباح یزدی در دفتر حضرت اقا درس اخلاق دارند
Iran, Islamic Republic of
حتما برای دهه چهل و اوایل تبعید مرحوم امام ره می باشد.
United States
ظاهرا همه نامه کپی نشده است
Iran, Islamic Republic of
اگر اشتباه نکنم بعدا نظر آقای مصباح تغییر کرد و مبارزه را کنار گذاشت
Iran, Islamic Republic of
نه! مبارزه را کسانی کنار گذاشتند که از همان اول برای طلب دنیا و آلاف و اولوف مبارزه نما شدند. نه امثال آیت الله مصباح یزدی.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کنار گذاشت اما بعد از پیروزی انقلاب با انقلاب همراه شد
United States
...
Iran, Islamic Republic of
کارواش بدون آب چیست؟
؟؟؟!!!
سرور
Iran, Islamic Republic of
کارواش بدون آب ادعای کسی است که دلار را چهار برابر کرده اما می گوید می تواند آن را شش هزار تومان کند.
کسانی که از دیوار سفارت بالا رفتند الا مدعی اند.
کسانی که یک روز سابقه جبهه و حضور در صحنه انقلاب نداشتند و الان سفره انقلاب را می درند.
فرزندشان در امریکاست و علیه امریکا شعار میدهند.
بازهم بگم....؟
Iran, Islamic Republic of
منطق شماهمین ادب شماست
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بوي انتخابات مياد يكي يكي دارند ميان ...
Iran, Islamic Republic of
زمان اينگونه رفتار و كنش ها منقضي شده رو راست كدوم طرفي هستي
Iran, Islamic Republic of
خدا وند بر عمر با برکتشان بی افزاید استاد نمونه ای هستند
Iran, Islamic Republic of
مصباح از اول هم با راه و امام بود و ماند کار او تبیین مبانی اساسی دین در مقابل الحاد و نفاق بود
United States
عدم اطلاع شما به معنای واقعیت نیست ایت الله مصباح یزدی علاوه بر اینکه جز باسابقه های انقلابی است که قبل از انقلاب فعال سیاسی بودند زندان رفتند .... بعد از انقلاب هم جبهه بودند فرزندانش جبهه و جانباز بودند مورد عنایت شدید امام بودند کسانی که در انقلاب سهمی نداشتند به او دروغ ها بستند و چقدر ایشان مظلوم است