کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سناتور آمریکایی: محمد بن سلمان باید برود

24 مهر 1397 ساعت 20:37

سناتور لیندسی گراهام می‌گوید ولیعهد سعودی در حال تخریب کشورش است و تا زمانی که وی در قدرت است، وی کاری با سعودی‌ها ندارد.


به گزارش جهان نیوز، سناتور «لیندسی گراهام» امروز در یکی از برنامه‌های زنده شبکه خبری فاکس‌نیوز، موضع خود در قبال «محمد بن سلمان» ولیعهد و وزیر جنگ عربستان را آشکار ساخت.

سناتور گراهام سخنان خود را با پرداختن به موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسول‌گری عربستان در استانبول آغاز کرد و گفت: «در عربستان هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد مگر اینکه بن‌سلمان از آن مطلع باشد. بن‌سلمان ولیعهد 33 ساله سعودی است که ناگهان از بقیه (مدعیان منصب ولیعهدی) سبقت گرفت.»

دیروز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که احتمالاً قتل خاشقچی، کار «عوامل خودسر» درون کنسول‌گری عربستان بوده است. تحلیل‌گران این موضع رئیس‌جمهور آمریکا را نشانه آغاز تلاش برای سلب مسئولیت از محمد بن سلمان می‌دانند.

گراهام در ادامه انتقاد از شاهزاده سعودی گفت: «او در مسیر بدی گام بر‌می‌دارد. من تا زمانی که او را خارج از حوزه روابط آمریکا و عربستان نبینم، نمی‌توانم با سعودی‌ها کاری داشته باشم. یعنی تا زمانی که او بر سر کار است، به عربستان سعودی نمی‌روم.»

سناتور گراهام تنها قانون‌گذار آمریکایی نیست که با اقدامات بن‌سلمان مخالف است. چند سناتور دیگر اخیراً با توجه به موضوع جمال خاشقچی، برخورد جدی دولت آمریکا با سعودی‌ها و تحریم تسلیحاتی ریاض را خواستار شده بودند.

در پاسخ به این درخواست، ترامپ گفت که اگر دست داشتن سعودی‌ها در این ماجرا اثبات، تنبیه در راه خواهد بود ولی این اقدام تنبیهی، تأثری بر معاملات تسلیحاتی میان دو طرف نخواهد داشت. «رافائل کوریا» مدیر اسبق شبکه خبری العالم هم تهدید کرده بود که در صورت برخورد با عربستان، شوکی شدید به بازار نفت وارد می‌شود وبهای طلای سیاه به بشکه‌ای 200 دلار خواهد رسید.

سناتور گراهام سپس به سابقه خود در حمایت از عربستان سعودی در سنا پرداخت و گفت: «من همیشه در صحن اصلی کنگره، بزرگ‌ترین مدافع عربستان سعودی بودم ولی حالا احساس می‌کنم که از من سوء استفاده شده است.»

لیندسی گراهام افزود: «این شخص برای من یک سَم است. او هیچ‌گاه نمی‌تواند یک رهبر جهانی شود. اقدام رئیس‌جمهور (ترامپ) در قبال این ماجرا به خودش مربوط است اما من می‌خواهم عربستان را به سختی تحریم کنم.»

سناتور گراهام در‌آخر، مقامات سعودی را خطاب قرار داد و گفت: «افراد خوب بسیاری در کشور شما هستند اما این شخص، نام خودش و کشورتان را لکه‌دار کرده است. محمد بن سلمان باید برود.»

منبع: فارس


کد مطلب: 647112

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/647112/سناتور-آمریکایی-محمد-بن-سلمان-باید-برود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com