جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۲

پروژه مشهد و درس اربعین برای آمریکا

کمیل خجسته
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 647087
پروژه مشهد، مکری بود که به خود آمریکایی‌ها برگشت.
جهان نيوز - کمیل خجسته: شواهد نشان می‌دهد هدف طرح رسانه‌ای مشهد - تایلند نه ایران بلکه عراق بود. نتایج انتخابات عراق بعد از خرج های سنگین عربستانی‌ها و یارکشی هایی که کرده بودند و اتفاقات دیگری مانند عدم وحدت شیعیان، چندان به نفع جبهه مقاومت نشده بود و کفه کرسی های مجلس به سمت کسی نچرخید. انتخابات عراق با گره‌ای روبه‌رو شده بود و هرکسی که آن را باز می‌کرد،برنده انتخابات عراق می‌شد.

شواهد، طرح رسانه‌ای مشهد را این‌گونه نشان می‌دهد که ماجرا از انتشار خبر تحریف شده‌ای در توییتر یک روزنامه غربگرا آغاز شد. بعد از آن بی.بی.سی که معرف حضور است و رسانه «توانا»، همانی که رئیسش در جمع آمریکایی‌ها پیشنهاد کرد به ایران حمله نظامی شود به موضوع پروبال دادند. این کار قرار بود احساسات مردم ایران را تحریک کند. فاز دوم طرح با اشغال کنسولگری ایران در بصره رقم می‌خورد. این‌جوری ایرانی‌هایی که احساساتشان تحریک شده بود احتمالا کنسولگری عراق در مشهد را مورد تعرض قرار می‌دادند و در فاز چهارم العبادی به عنوان مدافع مردم عراق ورود می‌کرد و در مقابل ایرانی‌ها می ایستاد و این‌گونه افکار عمومی به سمت العبادی گرایش می‌یافت.

اما چه شد؟ ایرانی‌ها شعار دادند حب‌الحسین یجمعنا. عراقی ها آمدند کنسولگری ایران در بصره را جارو کردند. مرتبش کردند. برای فرماندار بصره، یعنی منصوب العبادی حکم جلب صادر شد. کارمندان سفارت آمریکا که در اغتشاش بصره دست داشتند شناسایی شدند و عراقی‌ها عکسشان را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. مواضع العبادی درباره همراهی عراق با تحریم آمریکا علیه ایران با واکنش مردم عراق روبه رو شد و حتی از او در بصره استقبال نکردند و برایش هشتگ زدند #العبادی_لایمثلنا. در نهایت مرجعیت عراق ورود کرد و گره باز شد، اما نه آن‌طور که نماینده ویژه آمریکا در عراق انتظارش را داشت. دومینوی پیروزی مقاومت آغاز شد: العبادی از رقابت کنار رفت. رئیس جمهور از کردهای طرفدار ایران و نخست وزیر جدید از یکی از اعضای سابق مجلس اعلا انتخاب شد؛ مجلس اعلایی که در ایران و در دهه 60 تاسیس شده بود.

پروژه مشهد، مکری بود که به خود آمریکایی‌ها برگشت.

اما آن ضربه اصلی هنوز مانده است. اربعین همان زمانی است که حب الحسین در کربلا ما را به هم می‌رساند.

در عصر شبکه های اجتماعی، پیوند پیام‌های رسانه‌ای مجازی و اتفاقات در زمین واقعی، افراد را حول شبکه جمع می‌کند. طرحی که از مشهد امام‌رضا(ع) شروع شد تازه به کربلای حسین(ع) رسیده است که «فقط حسین به آغوش هم رسانده چنین، برادران تنی را عراق و ایران را».
منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سروش
Iran, Islamic Republic of
چرا پس از حضور و همبستگی ملتها در اربعین و با توجه به سطح روابط اقتصادی با عراق نتوانستیم حدس بزنیم، استکبار و استعمارگران به این موضع حمله خواهند کرد؟ چرا موضع اتکا خود را مقابل شایعه سازی ها و شایعه پراکنی ها واکسینه نمی کنی؟ هشدار نمی دهیم چرا؟
Iran, Islamic Republic of
تحلیل بسیار بسیار عمیقی بود.