جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱۶

یک دیپلمات ایرانی هم از فرانسه اخراج شد/ سکوت وزارت خارجه در برابر تحقیر دیپلماتیک ایران

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب: 646907
طرف غربی گام به گام بر شدت تحقیرآمیز بودن اقدام خود می‌افزاید و در مقابل واکنش طرف ایرانی را می‌سنجد، هر چقدر واکنش منفعلانه‌تر باشد، شدت تحقیر باز هم افزایش می‌یابد.
یک دیپلمات ایرانی هم از فرانسه اخراج شد
به گزارش جهان نيوز، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه- دوشنبه ۲۳ مهر- در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که «چند هفته پیش یک دیپلمات ایرانی از فرانسه اخراج شده است. با توجه به اینکه اصل عمل متقابل یکی از اصول بدیهی در روابط دیپلماتیک است چرا دستگاه دیپلماسی این موضوعات را پنهان می‌کند و آیا اراده‌ای برای عمل متقابل وجود ندارد؟!» گفت:

«ایران در مقابل اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها چه نسبت به دیپلمات‌ها و چه سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط عکس‌العمل لازم و متقابل را داشته و خواهد داشت، چه در مورد هلند و چه کشورهای دیگر، ما این حق را داریم و با توجه به مجموع منافع ملی و مصالح کشور اقدام لازم را انجام می‌دهیم. نه بحث پنهان نگه‌داشتن و نه سکوت و نه نادیده انگاشتن موازین بین‌المللی وجود ندارد. در مواقع لازم اقدام متناسب انجام می‌شود».

قاسمی خبر اخراج دیپلمات ایرانی از فرانسه را تکذیب نکرد اما به این سؤال هم پاسخ نداد که چرا دیپلمات ایرانی از فرانسه اخراج شده است؟! و چرا دستگاه دیپلماسی همچنان از اجرای اصل عمل متقابل اجتناب می‌کند؟!

«اصل عمل متقابل» یکی از اصول بدیهی در روابط دیپلماتیک است، بر همین اساس اگر کشوری در واکنش به کشوری دیگر بلافاصله به اقدام متقابل دست بزند، از سوی سایر دول مورد سرزنش قرار نمی‌گیرد زیرا این عمل به عنوان کمترین واکنش محسوب می‌شود؛ اما اکنون در انفعالی سؤال‌برانگیز، پس از گذشت چندین ماه از اخراج ۲ دیپلمات ایرانی در هلند و بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان و سپس استرداد وی به بلژیک و سپس اخراج یک دیپلمات ایرانی از فرانسه به این گفته بسنده می‌شود که در موعد لازم اقدام متناسب انجام می‌شود!
متاسفانه این انفعال از سوی دستگاه دیپلماسی، طرف اروپایی را در استمرار اقدامات ضد ایرانی گستاخ‌تر کرده است.

به نظر می رسد که دشمن را هم باید در محافل بین‌المللی به محاکمه بکشیم و از امتیازات سیاسی آن بهره ببرید و به دنیا نشان دهید حق با ایران است، هم پاسخ گستاخی‌ها را بدهید تا تکرار نشود وگرنه باید شاهد تکرار حوادث تاسف‌باری باشیم که سال ۹۵ و در ضیافت شام فرانسه گذشت. بخوانید:

«وزیر خارجه فرانسه در راس یک هیئت اقتصادی ۶۰ نفره وارد تهران شد تا علاوه‌بر رایزنی با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان، در نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و تجار فرانسوی شرکت کند. در بدو ورود «ژان مارک آیرو» به تهران، ضیافت شامی در سفارت فرانسه و به افتخار وزیر خارجه و تجار همراه وی از سوی سفیر فرانسه برگزار شد. در میانه میهمانی و پس از سخنرانی آیرو، یکی از تجار فرانسوی وی را مورد خطاب قرار داد و می‌پرسد: جناب وزیر چرا ‌سفر به تهران دقیقا در روزی انجام شد که فرانسه به همراه انگلیس و آمریکا در خلیج‌فارس و در نزدیکی آب‌های ایران مانور نظامی که طبیعتا پیام‌های خاصی دارد، برگزار کرده‌اند؟ آیا فکر نمی‌کنید این مسئله روی روابط تجاری ما با ایران تاثیر بگذارد و نتوانیم در این سفر قرارداد خاصی منعقد کنیم؟ شما از واکنش مقامات ایرانی نگران نیستید؟ وزیر خارجه فرانسه در پاسخ می‌گوید: «خیر، بنده هیچ نگرانی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن این سفر ندارم. مقامات ایرانی در هیچ یک از جلسات مقدماتی و برنامه‌ریزی برای سفر در تهران و پاریس به این مسئله معترض نشدند. دولت ایران به این سفرها احتیاج دارد و مطمئنم که هیچ اعتراضی در جلسات فردا هم  نخواهیم شنید.»

لازم به ذکر است که تمام دیپلمات‌ها دارای مصونیت (معاف از تعقیب حقوقی و کیفری) هستند و طبق مواد ۲۹ و ۳۱ کنوانسیون ۱۹۶۱ حقوق دیپلماتیک، به هیچ وجه نمی‌توان آنها را توقیف یا بازداشت کرد و حتی برای ادای شهادت نیز نمی‌توان آنها را به دادگاه فراخواند. این موضوع شامل حال خانواده دیپلمات‌ها نیز می‌شود (ماده ۳۷).

متاسفانه اکنون بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت آقای اسدی-دیپلمات سفارت ایران در اتریش- سپری شده است و از طرف دیگر دیپلمات‌های کشورمان در هلند و فرانسه نیز به دلایل واهی اخراج شده‌اند.

این اتفاقات زنجیره‌ای توهین‌آمیز در حقیقت سکانس‌هایی از پروژه تست و تحقیر است. طرف غربی گام به گام بر شدت تحقیرآمیز بودن اقدام خود می‌افزاید و در مقابل واکنش طرف ایرانی را می‌سنجد، هر چقدر واکنش منفعلانه‌تر باشد، شدت تحقیر باز هم افزایش می‌یابد.

اقدام منفعلانه دستگاه دیپلماسی و دولت آقای روحانی تبعات بسیار خطرناکی برای کشور در پی دارد؛ زیرا بسیاری از مقامات کشورمان در حوزه‌های مختلف از گذرنامه دیپلماتیک برخوردار هستند و انفعال و بی‌عملی دولت در واکنش به پروژه تست و تحقیر، می‌تواند به اقدامات مشابه در آینده برای دیگر مقامات کشورمان منجر شود.

منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
علي بركت الله
رضا
Iran, Islamic Republic of
چرند ميگه مشرق و مطمئنم اين موضعش هم از روى نفاقه! چون بخاطر موقعيتش از خيلى از مسائل خبر داره و ميدونه اين سكوت وزارت خارجه و دست روى دست گذاشتن شون بى دليل نيست . بنابراين ، اينگونه شداد و غلاظ موضع گرفتن از روى جوانمردى نيست .
مشرق ... بهتره سینه خودت برای این دولت چاک ندی!!
Iran, Islamic Republic of
مثلا شما میتونید مصداقی از دفاع دیپلماتهای ایرانی وزارت خارجه رو بفرمایید؟
Iran, Islamic Republic of
اگر دیدید پلیس هر کشوری به سفارت های ایران در کشورهای دیگر و مخصوصا اروپایی به دلایل عجیب و غریب و ساختگی "حمله" کرد تعجب نکنید.
ایران با ایمیل و رایزنی پاسخ آنها را در مواقع لازم با اقدامات متناسب خواهد داد.
همه این بازی های اروپا برای این است که فشارهای شبه دیپلماتیک وارد کند ولی وقتی حقوق دیپلماتیک ایران رعایت نشود چه بسا به هر بهانه ایی بریزند تو سفارت خانه های ایران و همه اسناد و مدارک را ببرند و دیپلمات ها را بازداشت کنند.
Iran, Islamic Republic of
حمله به سفارتخانه های ایران در خارج کشور خبری نیست که مردم ایران را غافلگیر کند چون اولین کشوری که باب حمله به سفارتخانه ها را به عمل گذاشته،ایران بوده است.پس جای گله نیست
Iran, Islamic Republic of
اونی که دیدی مردم فتح کردن لانه جاسوسی بود. خون هم از دماغ کسی نیامد.
سفارت عربستان و انگلستان هم یک اشتباه مردمی بود.
ولی بازداشت سفیر و اخراج و ریختن پلیس در سفارتخانه یک کار دولتی است.
تفاوت ها را ببین.
Iran, Islamic Republic of
جواد خان يك زنگ به كري بزن
ظاهری شیک واتوکشیده وخندان باتعارفاتی باصطلاح دیپلماتیک . اما واقعیتی دردناک وتلخ از انفعال وادادگی ذلت پذیری و تحقیر یک ملت نتیجه عملکرد وزراتخارجه ما!!!
Iran, Islamic Republic of
نتیجه عزت دادن به پاسپورت ایرانی است.
Iran, Islamic Republic of
هر کشوری بود اقدام متقابل می کرد امان از خفت
Iran, Islamic Republic of
دادشم وقتي شما در انجا اقا زاده و دلار و يورو فراوان داشته باشي اقدام متقابل ميكني
Iran, Islamic Republic of
مگه عربستان به نو جوان ما تجاوز كرد كاري كرديم ....
Iran, Islamic Republic of
همین اروپا(که فرانسه اعلم آنهاست)می خواهند با ادامه برجام هسته ای و پذیرش FATF برایمان آبادانی بیاورند و روابط بانکی ما را تسهیل فرمایند؟! آیا مرسوم نیست کشورهای دنیا متقابلا سفیر آن کشور را اخراخ کنند؟مجلس کجایی؟
Iran, Islamic Republic of
اقای روحانی و برادر ظریف ! خسته نباشید ! دست مریزاد ! قرار ار بود و قول گرفته بودید و قول داده بودید به واسطه کوتاه امدن در برابر امریکا و پذیرفتن هزینه های کلان برجام و دیگر معاهدات تحمیلی هم چرخ هسته ای بچرخد و هم چرخ زندگی مردم و هم پاسپورت ایرانی اعتبار بیشتر پیدا کند و هم بهانه از دست امریکای لجوج و عنود گرفته شود وهم...اما ظاهرا هیچکدام اتفاق نیفتاد . وضع معیشت و کسب و کار و تولید مردم که روز به روز بدتر شد در سفر اقای ظریف به المان بنزین به هواپیمای ایشان ندادند تا اینکه بالاخره ارتش المان به داد ایشان رسید ! حالا هم به بهانه های واهی فرانسه و دیگران به دیپلماتهای ما توهین میکنند و انها را تحقیر و اخراج میکنند .مسئولین مبارزه با پولشویی هم گفته اند هیچ تضمینی نیست که ایران با پذیرفتن این معاهده از لیست سیاه انان خارج شود .خوب پس این همه هزینه و کرنش و عقب نشینی برای چی و به چه جهت ؟ وتا کجا و چه زمانی باید این انفعال و وادادگی ادامه پیدا کند؟
درویشعلی سبیلوی 20دقیقه ای
علی برکت الله اینم آبروی ایرانی و پاسپورتش