جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
نویسنده سعودی:

آمریکا با تحریم ریاض خودزنی می‌کند

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 646824
یک نویسنده نزدیک به محمد بن سلمان نوشت که عربستان بیش از ۳۰ گزینه در مقابل تحریم‌‌های احتمالی آمریکا در اختیار دارد.
آمریکا با تحریم ریاض خودزنی می‌کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه اگر ثابت شود عربستان در ربایش و ترور جمال خاشقجی دست دارد، این کشور به شدت تنبیه می شود، با انتقاد تند محافل داخلی عربستان مواجه شده است.

بعد از صدور بیانیه تند وزارت خارجه عربستان که خبرگزاری رسمی عربستان (واس) آن را به نقل از منابع ناشناس منتشر کرد، ترکی الدخیل نویسنده سعودی نزدیک به محافل دولتی در این کشور نیز مقاله‌ای تند ضد اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا نوشت:

در این مقاله که سایت شبکه خبری العربیه آن را منتشر کرده، آمده است که واکنش‌هایی که عربستان سعودی می تواند در مقابل تحریم این کشور از سوی آمریکا دنبال کند، بیش از 30 مورد است که  سناریویی فاجعه‌بار برای اقتصاد آمریکا از سوی سعودی را به دنبال خواهد داشت.

الدخیل از نویسندگان مطرح و نزدیک به مراکز تصمیم گیری در عربستان می نویسد: اگر آمریکا سعودی را تحریم کند، جهان با فاجعه‌ای اقتصادی مواجه خواهد شد. ریاض پایتخت سوخت دنیا است و دست‌اندازی به آن، پیش از هر چیز تولید نفت را متاثر می‌کند، مثل عدم التزام سعودی به تولید روزانه هفت میلیون و نیم بشکه. اگر قیمت 80 دلاری نفت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را خشمگین کرد، دور از انتظار نیست که قیمت نفت به 200 دلار برای هر بشکه و شاید دو برابر آن برسد و یا شاید نفت به جای دلار با یا یوان چین خرید و فروش شود.

تهدید دیگر این نویسنده سعودی پناه بردن عربستان در مقابله با این اقدام به آغوش ایران بود. وی در این خصوص نوشت که این موضوع خاورمیانه و همه جهان اسلام را در آغوش ایران خواهد انداخت؛ ایرانی که به ریاض نزدیک‌تر است تا به واشنگتن.

این نویسنده سعودی در ادامه تهدیداتش مدعی شد که عربستان رهبر جهان اسلام است و در صورت تحریم این کشور، همکاری اطلاعاتی مستحکم ریاض و آمریکا و کشورهای غربی، به تاریخ خواهد پیوست؛ همکاری که به گواه خود مسئولان غربی، جان میلیون‌ها نفر از شهروندان غربی را نجات داده است.

وی افزود که وضع هر گونه تحریم علیه سعودی از سوی غرب، آل سعود را به سوی دو گزینه خواهد برد که در روزهای گذشته خود دونالد ترامپ به آنها اشاره کرد و گفت که روسیه و چین دو جایگزین آماده برای رفع نیازهای نظامی و غیره سعودی هستند. برای هیچ کس دور از انتظار نخواهد بود که در نتیجه این تحریم‌ها، شاهد تاسیس یک پایگاه نظامی روسیه در تبوک، در شمال غرب سعودی باشد؛ منطقه‌ای که برای مربع سوریه، اسرائیل، لبنان و عراق مهم است. به ویژه در زمانی که حماس و حزب‌الله از دو دشمن، به دو دوست تبدیل خواهند شد و تا این درجه نزدیکی به روسیه، می‌تواند به نزدیکی به ایران و شاید آشتی با این کشور بیانجامد.

بنا بر این گزارش چیز عجیبی نخواهد بود اگر ریاض خرید اسلحه از آمریکا را متوقف کند. به ویژه آنکه ریاض مهم‌ترین مشتری شرکت‌های آمریکایی است. سعودی‌ها 10 درصد فروش شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا و 85 درصد فروش ارتش این کشور را در اختیار دارد و بقیه کشورهای جهان تنها 5 درصد را در اختیار خود دارند. علاوه بر این ریاض بیش از 800 میلیارد دلار در آمریکا دارایی و سرمایه‌گذاری دارد.

بر اساس این گزارش به این ترتیب آمریکا از بازار سعودی نیز محروم خواهد شود که یکی از 20 اقتصاد بزرگ دنیاست. به گفته منابع نزدیک به مراکز تصمیم‌گیری سعودی این بخش کوچکی از بیش از 30 برنامه‌ای است که در صورت وضع تحریم، ریاض بلافاصله و بدون تردید آنها را اتخاذ خواهد کرد.

در واقع آمریکا با تحریم ریاض با خودزنی، اقتصاد خود را از بین خواهد برد، در حالی که گمان می‌برد در حال ضربه زدن به ریاض است.

گرچه واکنش‌های عربستان به تهدیدات اخیر ترامپ یک نمایش تبلیغاتی است و سعودی‌ها جرأت چنین اقداماتی را ضد حاکمیت عربستان ندارند، اما انتشار این مطالب نشان می دهد که حاکمیت عربستان از توهین‌های مکرر مقامات آمریکایی بویژه شخص ترامپ به تنگ آمده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...