جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

پرونده خاشقچی با یک «قربانی» پایان می‌ یابد؟

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 646671
کاهش فشارهای بین‌المللی و یا پیدا کردن راه انحرافی برای برون‌رفت از بحران خاشقچی، می‌تواند مهمترین دلایل سکوت این روزهای مقامات سعودی در خصوص پرونده جنجالی روزنامه‌نگار سعودی باشد که به نظر می‌رسد دومی محتمل‌تر باشد.
پرونده خاشقچی با یک «قربانی» پایان می‌ یابد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، هر چند مسئولان بلندپایه عربستان سعودی مانند وزیر خارجه این کشور با سکوت در خصوص مساله ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول، سعی در کاهش فشارهای بین‌المللی دارند، اما مساله روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های رژیم سعودی با وجود گذشت حدود ۲ هفته، نه تنها فراموش نشده، بلکه همواره با افزایش فشارهای رسانه‌ای و سیاسی در عرصه جهانی همراه بوده است.

طی ۱۳ روز گذشته، اما و اگرها و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره پرونده ناپدید شدن جمال خاشقچی و احتمالا قتل وی مطرح شده است، اما اینکه این پرونده چه زمانی بسته و چگونه تمام می‌شود، به صداقت دستگاه اطلاعاتی ترکیه و شاید «قربانی کردن» یک نفر برای خروج ولی‌عهد سعودی از بحران بستگی دارد.

در همین ارتباط، افشاگر اماراتی معروف به «بدون ظل» که خود را از افسران اطلاعاتی امارات معرفی می‌کند، در توییتی مدعی شد که «خالد الفیصل» امیر منطقه مکه و مشاور شاه سعودی در سفر سه روز قبل خود به ترکیه، پیشنهاد« قربانی کردن» یکی از مسئولان سعودی را در خصوص پرونده خاشقچی مطرح کرد.

در حساب توئیتری «بدون ظل» که بیش از ۱۵۰ هزار دنبال‌کننده دارد، ادعا شده است: خالد الفیصل در سفر خود به ترکیه پیشنهاد داد، «سعود القحطانی» مشاور بن سلمان به دستور قتل خاشقچی متهم و «قربانی» این پرونده شود.
 
افشاگر اماراتی گفت که این پیشنهاد با عنوان راهی برای برون رفت بن سلمان از بحران جمال خاشقچی مطرح شد، اما مدعی شد که آنکارا آن را رد کرده است.
این در حالی است که منابع رسانه‌ای ترکیه می‌گویند، دستگاه امنیتی این کشور صدا و تصاویری ضبط شده در اختیار دارد که نشان می‌دهد، روزنامه نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود زیر شکنجه کشته شده است.

از سوی دیگر، منابع نزدیک به کمیته تحقیقات ترکیه درباره ناپدید شدن خاشقچی می‌گویند که «عربستان سعودی به صورت ضمنی به مسئولیتش در قبال کشته شدن خاشقچی اعتراف دارد؛ اما این اعتراف به نحوی است که مسئولیت آن متوجه حکام آل‌سعود نمی‌شود.»

منابع آگاه تصریح کردند، ریاض تلاش می‌کند این بحران را مهار کند تا به دادگاه‌های بین‌المللی منتقل نشود که در اینصورت ممکن است شاهزاده‌های سعودی تحت تعقیب قرار بگیرند.

منابع آگاه اعلام کردند، ریاض سعی دارد، به مسئولیتش در قبال پرونده خاشقچی اعتراف ضمنی داشته باشد و در عین حال، مسئولان امنیتی سعودی را به دست داشتن در «قتل غیر عمد» متهم کند که این سناریو باعث خواهد شد، فشارهای بین‌المللی موقتا کاهش یابد و بدین ترتیب، سایه خطر تعقیب از سر شاهزادگان از جمله ولی‌عهد سعودی دور شود.

حساب کاربری «مجتهد» معروف به افشاگر اسرار خاندان آل سعود نیز هفتم اکتبر (پنج روز بعد از حادثه) در این خصوص نوشت: «یکی از ۱۵ نفری که مقامات ترکیه گفتند، همزمان با ناپدید شدن خاشقچی وارد ترکیه سپس خارج شده‌اند، شخصی بسیار نزدیک به محمد بن سلمان (ولی‌عهد سعودی) است که احتمال می‌رود او مدیر عملیات بوده باشد.»
 
در اکانت توییتری «مفتاح» هم آمده است: «آیا یکی از آن ۱۵ نفر که گفته می‌شود وارد کنسولگری شده و نزدیک به بن سلمان است، همان سعود القحطانی است که قبلا در توییتی اعلام کرده بود که پرونده ترورها دوباره باز شده است؟».

القحطانی هفدهم اکتبر سال گذشته (2017) در پاسخ به معارض سعودی «سعد الفقیه» که گفته بود «با بی‌تدبیری آل سعود و  بن سلمان بچه؛ حوثی‌ها آمده‌اند تا دروازه‌های نجران و جیزان. آنان در مقایسه با قبل از جنگ دهها برابر قوی‌تر شده‌اند» که سعود القحطانی در پاسخ به او تهدید کرده بود «خفه شو. پرونده ترورها دوباره باز شده است. منتظر باش».
 
سعود القحطانی مشاور دیوان سلطنتی با رتبه وزیر، ناظر کل مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای دیوان سلطنتی است که قبلا مشاور حقیقی دفتر ولی‌عهد (عبدالله بن عبدالعزیز در سال 2003) و مشاور دفتر رؤسای مختلف دیوان سلطنتی بوده است.
گفته شده، در روز حادثه (ظهر چهارشنبه دوم اکتبر) ۱۵ نفر وابسته به عربستان سعودی از حداقل دو کشور مختلف وارد ترکیه شده و مستقیما به کنسولگری عربستان رفته، سپس ساعاتی بعد به همان کشورها بازگشته‌ان، اما هنوز تحقیقات ترکیه در خصوص هویت این ۱۵ نفر ادامه دارد.

 شبکه خبری الجزیره می‌گوید که دادستانی ترکیه در پی اتمام تحقیقات، احتمالا این ۱۵ نفر را به عاملیت در ناپدید و شاید کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی متهم خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا دنيا در مقابل قتل و عام حجاج ايراني سكوت كرد
Iran, Islamic Republic of
فكر كنم يك مسله عشقي بوده نه سياسي چراكه اينها اونقدر سيرند كه اعتراض نميكنند در بهترين نقا ط دنيا عشق و حال ميكنند