جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

تجارت ترور به سبک مکرون/ وقتی عربستان ضد تروریسم می شود!

يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب: 646588
مطابق آخرین نظرسنجی‌ها در فرانسه،بیشتر شهروندان این کشور خواستار توقف فروش سلاح از سوی پاریس به ریاض هستند،اما با این حال مقامات فرانسوی به «تجارت ترور» در غرب و جنوب غرب آسیا ادامه می دهند.
وقتی عربستان ضد تروریسم می شود!
به گزارش جهان نيوز، امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه در مصاحبه‌ با فرانس‌۲۴ درباره فروش سلاح به عربستان سعودی گفت: این اشتباه است که بگوییم عربستان امروز یکی از مشتریان بزرگ فرانسه در حوزه‌ای خاص است. چنین چیزی صحت ندارد.

ما با عربستان سعودی و امارات یک رابطه همکاری بر اساس اعتماد دو طرفه داریم. این رابطه مهم است و البته جنبه تجاری ندارد. بلکه یک رابطه راهبردی است. نبرد با تروریسم هم با کمک این دو کشور پیش می‌رود!

در خصوص اظهارات رئیس جمهور فرانسه نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت:

مطابق آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در فرانسه، بیشتر شهروندان این کشور خواستار توقف فروش سلاح از سوی پاریس به ریاض هستند، اما با این حال مقامات فرانسوی به «تجارت ترور» در غرب و جنوب غرب آسیا ادامه می دهند.

به عنوان مثال بر اساس نظر سنجی مرکز «یوگاو» ( You Gov)، ۷۵ درصد شهروندان فرانسوی خواستار این هستند که کاخ الیزه صادرات اسلحه به عربستان و امارات متحده عربی را به حالت تعلیق درآورد و حمایت خود را از این دو کشور کاهش دهد. با این حال امانوئل مکرون، لودریان و دیگر مقامات الیزه درخواست شهروندان خود را نادیده انگاشته و به حمایت از آل سعود ادامه می دهند.

نکته بعدی، به استدلال مضحک مکرون در خصوص همراهی با عربستان سعودی در نبرد با تروریسم باز می گردد.

بدیهی است که نماد تروریسم ادعایی مکرون و دیگر مقامات اروپایی همان شهروندان بی گناه یمنی هستند که هر روز خبر به خاک و خون کشیده شدن آنها توسط رسانه های جهان و منطقه منتشر می شود.

همچنین مقامات فرانسوی به خوبی نسبت به نوع مداخله سران سعودی در قبال شهروندان بی گناه و بی پناه بحرینی آگاه هستند اما تجارت اسلحه و سود ناشی از آن را به هر چیزی ترجیح می دهند.

بدون شک، اظهارات مکرون در خصوص مبارزه مشترک پاریس، ریاض و ابوظبی با تروریسم به اندازه ای غیر قابل باور و مضحک است که حتی نزدیک ترین افراد به رئیس جمهور فرانسه را نیز اقناع نمی کند، چرا که نه تنها این سه بازیگر را نمی توان در قالب و کسوت مخالفان تروریسم قلمداد کرد، بلکه هر سه نماد عینی تروریسم در منطقه غرب آسیا محسوب می شوند.

مسئله بعدی، به حمایت های سیاسی پاریس از عربستان سعودی و امارات باز می گردد. فرانسوی ها به عنوان کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل متحد دارای حق وتو هستند از این موضوع به عنوان یک اهرم فشار در برابر جامعه معترض جهانی استفاده کرده و مانع از طرح مسائلی مانند محکومیت آل سعود در سازمان ملل متحد می شوند.

در این باره فرانسوی ها رویکرد مشترکی با دو کشور غربی دیگر یعنی ایالات متحده آمریکا و انگلیس دارند. فرانسوی ها در دوران ریاست جمهوری سارکوزی، اولاند و مکرون مواجهه مخربی با ملت های منطقه غرب آسیا داشته و از حامیان تزریق بحران های مزمن امنیتی در این منطقه بوده و هستند.

یکی از اهدافی که فرانسوی ها در این راستا دنبال می کنند، ناامن سازی منطقه غرب و جنوب غرب آسیا با هدف مداخله مستمر در این مناطق است. همان گونه که اشاره شد، در این رابطه همراهی و همکاری تنگاتنگی میان پاریس، لندن و واشنگتن وجود دارد.

در نهایت اینکه؛ امانوئل مکرون و دیگر مقامات کاخ الیزه در قبال تک تک جنایات مشترک عربستان سعودی و امارات متحده عربی در منطقه غرب آسیا مسئول بوده و باید در این باره به افکار عمومی دنیا پاسخگو باشند.

اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه بار دیگر پرده از چهره مدعیان حقوق بشر در غرب برداشته است. این اظهارات درست در حالی بیان شده است که افکار عمومی جهان با وجود بایکوت رسانه ای غرب، تحمل جنایات ریاض و ابوظبی در یمن را ندارند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تروریسم بین المللی ضد تروریست شرم آوراست.