کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شائبه افشای اطلاعات بیماران کلیوی

22 مهر 1397 ساعت 9:20

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی در واکنش به حضور پدر یک کودک مبتلا به سرطان در یک برنامه تلویزیونی، در اقدامی عجیب اطلاعات بیمار را افشا کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، طی روزهای گذشته مصاحبه پدری که مدعی است فرزندش به بیماری سرطان مبتلا بوده و به دلیل گران بودن داروها توان پرداخت هزینه‌های آن را ندارد در فضای مجازی منتشر شد که پس از گذشت چند روز این پدر با حضور در یک برنامه تلویزیونی به ارایه توضیحاتی درباره بیماری فرزندش و هزینه‌های سنگین درمان وی پرداخت که باعث ‏برانگیخته  شدن موجی از احساسات مردمی شد که پس از آن انتشار اخبار و مطالب جدیدی موجب شد تا موسسه خیریه محک به ارایه توضیحاتی در این باره بپردازد اما پس از آن با ورود مراجع قضایی برای رسیدگی به این موضوع، این موسسه  اطلاعیه‌های خود را از سایت حذف و از رسانه‌ها خواست تا از بازنشر مطالب قبلی منتشر شده خودداری کنند.

از بازنشر هرنوع اطلاعات و خبر پیرو موضوع بپرهیزید
محک در اطلاعیه دوم خود آورده است: به منظور پاسخگویی به اذهان عمومی و پیرو پرسش یاوران گرانقدر و نازنین محک که همواره با حمایت های خود پیمودن مسیر درمان و حمایت از بیش از سی هزار کودک مبتلا به سرطان را برای ما ممکن کرده‌اند، به اطلاع می رساند دلیل حذف اطلاعیه و مطالب منتشر شده از صفحه محک دستور مقام محترم قضایی می باشد. محک خرسند است که این پرونده و اقدامات حول آن، که به هیچ وجه با اصول حرفه ای و ارزشهای حاکم بر محک برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان منطبق نبوده و نیست، توسط دستگاه‌های قضایی و از طریق روشهای قانونی در دست رسیدگی است.

ضمناً موسسه محک اعلام کرد ضمن قدردانى و ارج نهادن وفادارى و همراهى اعضاى خانواده بزرگ محک و تمامى هموطنان عزیزمان که هر کدام به نوعى دغدغه کمک به همنوع را در دل مى پرورانند، صمیمانه از همه شما یاران کودکان مبتلا به سرطان درخواست مى‌کنیم که بنا به درخواست مقام محترم قضایى و به منظور حل این مساله از روش هاى قانونى، از بازنشر هر نوع اطلاعات و خبر پیرو موضوع آقاى ولى خانى (هرگونه جوابیه و پاسخ‌های منتشر شده قبلی در خصوص این بیمار ) خوددارى نمایید. بى شک حفظ آرامش و ایجاد فرصت براى بررسى این موضوع از روش هاى منطقى و در فضایى بدور از احساسات، نتیجه‌اش نجات جان و مصلحت تمام کودکان مبتلا به سرطان این سرزمین خواهد بود.

افشای اطلاعات خصوصی بیمار توسط انجمن بیماران کلیوی
اما ماجرای حضور این بیمار در برنامه تلویزیونی به همینجا ختم نشد و داریوش آرمان مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی طی سخنانی به این ماجرا واکنش نشان داد و در اقدامی عجیب به افشای اطلاعات پزشکی این بیمار پرداخت.
آرمان در مصاحبه‌ای تاریخ دقیق مراجعه پدر بیمار برای اهدای کلیه به فردی که قهرمان مسابقات ورزشی است را بیان کرد، همچنین مبلغ دقیق دریافتی برای اهدای عضو را اعلام کرد. وی به ارایه این توضیحات نیز بسنده نکرد و حتی تاریخ و شماره چک ارایه شده به فرد اهداکننده را نیز اعلام و به رسانه‌ها توصیه کرد قبل از انتشار اینگونه گزارش‌ها از صحت و سقم موضوع اطلاع یابند!

وی در بخشی از سخنان خود به مبالغ جمع‌آوری شده برای این کودک اشاره کرد و خواستار شد که این هزینه به انجمن بیماران کلیوی اهدا شود!

افشای اطلاعات خصوصی بیمار با چه مجوزی؟
گفتنی است، به‌ موجب «ماده 4 آیین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌ای پزشکی و وابسته - مصوب 1390»، شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته حق افشای اسرار و نوع بیماری بیمار، مگر به‌موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را ندارند.

 اعلام نوع بیماری معادل افشای سر و تخلف انتظامی لحاظ شده و متخلفان از این امر مستند به بند الف ماده 37 همان آیین‌نامه و تبصره آن به مجازات بند الف تا د از تبصره یک ماده 28 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی - مصوب 1383 (تذکر شفاهی تا محرومیت از اشتغال به حرفه‌های پزشکی و وابسته از سه ماه تا یک سال در محل ارتکاب تخلف) محکوم می‌شوند.

همچنین بر اساس ماده 648 قانون تعزیرات و مجازات بازدارنده - مصوب 1375 که بیان داشته: اطباء و جراحان و ماماها و داروفروشان و تمامی کسانی که به مناسبت شغل و حرفه‌ خود محرم اسرار می‌شوند؛ هرگاه در غیر موارد قانونی، اسرار مردم را افشاء کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا به یک‌میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

 اطلاعات بیمار محرمانه است 
در همین ارتباط احسان شمسی‌گوشکی مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی توضیح داد: به‌صورت کلی باید بگویم که تمام اطلاعاتی که بیمار در اختیار پزشک، کادر درمان و مراکز درمان می‌گذارد، محرمانه محسوب می‌شود و هیچ‌کسی حق ندارد، این اطلاعات را منتشر کند.
 
شمسی با اشاره به اینکه حتی نوشتن نوع بیماری بر بالای تخت بیماران بر اساس استاندارد‌های اخلاق پزشکی مجاز نیست، افزود: کارکنان سازمانی اعم از پزشک، پرستار، بهیار و سایر کادر بیمارستان که به پرونده بیمار دسترسی دارند به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند اطلاعات بیمار را منتشر کنند و این خلاف است.

واگذاری پیگیری ماجرا به مراجع قضایی
نباید از این موضوع غافل شد که افشای اطلاعات خصوصی بیماران می‌تواند صدمات جبران ناپذیر روحی و در مواقعی مادی برای فرد در پی داشته باشد و با توجه به ورود دستگاه قضایی به این پرونده آیا بهتر نبود انجمن حمایت از بیماران کلیوی که به پرونده تعداد کثیری از بیماران دسترسی دارد پیگیری این موضوع را به دستگاه قضایی بسپارد؟ و آیا این اقدام سبب بی اعتمادی مردم و بیماران به انجمن و ترس از آبرو و افشای اسرارشان درآنده نخواهد شد؟ و اگر در آینده دوباره افشای اطلاعات از سوی این انجمن صورت گرفت قانون چه برخوردی را انجام خواهد داد؟


کد مطلب: 646469

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/646469/شائبه-افشای-اطلاعات-بیماران-کلیوی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com