کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمریکا در معادله سوریه حرفی برای گفتن ندارد

21 مهر 1397 ساعت 16:28

نشنال اینترست با اشاره به راهبردها و سیاست‌های ناامید‌کننده، متناقض و سردرگم ایالات متحده در سوریه نوشت که واشنگتن نقش و نفوذی در سوریه ندارد.


به گزارش جهان نیوز، نشریه آمریکایی نشنال‌اینترست در یادداشتی با اشاره به وضعیت سوریه، تصریح کرد که ایالات متحده فاقد توان تأثیرگذاری در این کشور است.

به‌نوشته نشنال اینترست، سیاست ایالات متحده در سوریه نه‌تنها ناامیدکننده، بلکه متناقض و حتی سردرگم است. اوباما در دوران ریاست جمهوری خود به‌دنبال برکنار کردن اسد و شکست داعش بود، هرچند که اسد با داعش مبارزه می‌کرد. اما واشنگتن با کمک به «ارتش آزاد سوریه» و نبرد با داعش، این انگیزه را در دمشق به‌وجود آورد که بر «ارتش آزاد سوریه» تمرکز کند و دومی را نادیده بگیرد. ایالات متحده همچنین با دیگر گروه‌های افراط‌گرا مخالفت کرد، آن‌هم علی‌رغم هم‌پیمانی‌ این گروه‌ها با عربستان سعودی، امارات و قطر، کشورهایی که از گروه‌هایی افراط‌گر در حد داعش حمایت می‌کردند و در عین حال مبارزه با داعش را کنار گذاشته بودند. واشنگتن همچنین از یک‌سوی به‌دنبال همکاری با ترکیه بود، کشوری که اولویتش مبارزه با تلاش کردهای سوریه برای کسب خودمختاری بود؛ دولتمردان آمریکایی از سویی دیگر به‌دنبال همکاری با کردهایی بود که آماده همکاری با دمشق برای کسب خودمختاری بودند.

ایالات متحده همچنین علیه ایران و روسیه به‌خاطر کمک‌شان به دولت سوریه مبارزه کرد، هرچند که دولت سوریه از آن‌ها [به‌صورت رسمی] درخواست کرده بود. واشنگتن در حالی که از کمک این دو کشور به سوریه ناراضی بود، بدون توجه به قوانین بین‌المللی، علیه دولت دمشق دست به مداخله [نظامی] زد. در واقع، نیروهای آمریکایی به‌صورت غیرقانونی خاک سوریه را اشغال کرده و امیدوارند که اسد را وادار به کناره‌گیری از قدرت کنند.

در دوران ترامپ، اهداف دولت آمریکا به یک فانتزی تمام‌عیار تبدیل شد. در حال حاضر هیچ ترکیبی [از گروه‌های شورشی] وجود ندارد که بتواند دولت سوریه را تهدید کند. در ابتدای بحران و جنگ داخلی در سوریه، حومه دمشق در آتش می‌سوخت و بمب‌ها در پایتخت منفجر می‌شدند، گروه‌های معارض جدیدی شکل می‌گرفتند و ارتش سوریه بیش از حد در نواحی مختلفی از کشور درگیر شده بود. در آن زمان، تعداد اندکی از کارشناسان فکر می‌کردند که روزی دولت سوریه بتواند کنترلش را بر بیشتر نواحی کشور بازپس بگیرد، با این حال، امروزه دولت سوریه اغلب گروه‌های مسلح مخالفش را شکست داده است. ساکنان دمشق هم تا حد زیادی به آینده خوشبین شده‌اند.

نشنال اینترست در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که دولت سوریه نسبت به سال 2011، از هر موقع دیگری در امنیت بیشتری به‌سر می‌برد. همچنین دولت ترامپ هیچ اختیار و مجوزی برای تجاوز، اشغال و تکه‌تکه کردن، یک کشور خارجی ندارد، حال به هر دلیلی که باشد. علاوه بر آن، ناکامی واشنگتن در حفاظت از کردهای سوریه در مقابل حملات ترکیه، کردها را تشویق کرد که با دمشق گفتگو کنند، دو طرفی که حتی طی دوره گسترش جنگ داخلی در سوریه تا حد زیادی از درگیری با یکدیگر اجتناب کردند. در این شرایط، اعمال دوباره کنترل دولت سوریه بر منطقه [حضور کردهای سوریه] و مناطق هم‌مرز با ترکیه می‌تواند هراس آنکارا نسبت به شکل‌گیری یک دولت مستقل کردی را کاهش دهد.

به‌نوشته نشنال اینترست، واشنگتن از سوی دیگر توان این را ندارد که حزب‌الله، روسیه و ایران را به خروج از سوریه وادار کند. این سه طرف برای مدت‌ها هم‌پیمان دمشق بوده‌اند و منافع [و نقش] بیشتری نسبت به آمریکا در آینده سوریه دارند.

منبع: تسنیم


کد مطلب: 646388

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/646388/آمریکا-معادله-سوریه-حرفی-گفتن-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com