کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دمشق در تل‌آویو نتانیاهو را شکست داد

21 مهر 1397 ساعت 14:34

سیاست‌های بنیامین نتانیاهو و محاسباتش درباره سوریه همه اشتباه از آب درآمد و اکنون اسرائیل را در معرض خطری بزرگ قرار داده است؛ خطری که باعث افزایش انتقادات از نتانیاهو و حتی درخواست برای برکناری‌اش شده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، اسرائیلی‌ها خواهان استعفای نتانیاهو هستند چرا که نتانیاهو روی تغییرات ریشه‌ای در سوریه براساس سرنگونی نظام حاکم و روی کارآمدن رهبران سیاسی که دوست تل آویو باشند، حساب باز کرده بود اما این حساب و کتاب و تلاش نتانیاهو برای تشویق افراد مسلح به ادامه جنگ با دمشق و حمایت از تروریست‌ها و به ویژه طرحش برای تقسیم سوریه به گروه‌هایی که با هم درگیر هستند، جواب نداد. نتانیاهو تلاش می‌کرد دروزی‌ها را برای تأسیس نظامی جدا از سوریه یا ایجاد منطقه حائل تشویق کند اما سناریوی او در این باره هم به جایی نرسید.

اکنون صدای تمامی اسرائیلی‌ها درآمده است که نگران ورود تل آویو به چندین جبهه جنگ از شمال گرفته تا جنوب هستند. نویسندگان اسرائیلی در مهم‌ترین روزنامه‌های عبری زبان نسبت به افزایش اشتباهات امنیتی تحت حکومت نتانیاهو هشدار می‌دهند؛ از اظهارات ادعایی نتانیاهو در سازمان ملل گرفته تا شکست بزرگ در جنگ غزه و موضع‌گیری ایران در شمال و تجهیز سوریه به سامانه‌های اس300 روسیه.

مشارکت ایران با روسیه در اتخاذ اقدامات علیه تل‌آویو یک مصیبت برای اسرائیلی‌هاست. این به معنای پیمان مستحکم میان تهران و مسکو و آماده شدن برای جنگ مشترکی علیه اسرائیل نیست بلکه ائتلاف نتانیاهو با دشمنان مسکو و اقدامات تحریک‌آمیزش درباره پرونده ایران و شورای همکاری خلیج فارس، باعث شد ایرانی‌ها و روس‌ها دیدگاهشان به هم نزدیک شود.

طرح اسرائیل برای حمله به سوریه شکست خورد و سوریه توانست معادله قدرت را از طریق پایداری و هم‌پیمانان خود تغییر دهد. اسرائیلی‌ها شکست نخست‌وزیرشان در سیاست خارجه و حل بحران سوریه را می‌دانند. دمشق نتانیاهو را در تل آویو شکست داد و سرنگون کرد. مسئله مهم‌تر برای اسرائیلی‌ها این است که شکست سیاست خارجه نتانیاهو مشکلات داخلی را نیز بیشتر کرد. برای همین اسرائیلی‌ها همزمان با محاکمه وی و همسرش خواهان تغییرش هستند. اسرائیلی‌ها می‌خواهند نتانیاهو هرچه‌سریع‌تر و قبل از اینکه آن‌ها را نیز با خود به باتلاق بکشاند، برکنار شود. تل آویو دیگر نمی‌تواند در جنگی که درهای جهنم را از هر سو به روی اسرائیل باز می‌کند، پیروز شود. تمامی این مسائل نشان می‌دهد که همراه با سقوط معامله قرن، نتانیاهو نیز سقوط می‌کند.  


کد مطلب: 646350

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/646350/دمشق-تل-آویو-نتانیاهو-شکست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com