کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماکرون خواستار تسریع در تشکیل دولت لبنان شد

21 مهر 1397 ساعت 14:27

رئیس جمهوری فرانسه با همتای لبنانی خود در حاشیه نشست سازمان فرانکوفونی دیدار و او را تشویق به تسریع تشکیل دولت جدید کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان پس از نشست با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود در حاشیه نشست کشورهای سران سازمان فرانکوفونی (کشورهای فرانسه زبان) در ارمنستان گفت، ماکرون نسبت به تشکیل دولت پس از انتخابات پارلمانی تمایل دارد.

در این دیدار دلایل تاخیر در تشکیل دولت جدید پس از گذشت حدود پنج ماه از مکلف شدن سعد حریری برای تشکیل آن مورد بررسی قرار گرفت. حریری با درخواست‌های گروه‌ها و رقابت بر سر سهمیه‌ها و پست‌های وزارتی میان گروه عون و حزب "القوات اللبنانیه" مواجه است.

با وجودی که عون تنها به نقل تمایل ماکرون اکتفا کرده و گفت، تشکیل دولت یک مساله داخلی است، اما منابع آگاه درباره اقدامات فرانسه گفتند، ماکرون با عون در ارمنستان دیدار کرد تا طرف لبنانی را نسبت به تسریع در تشکیل دولت جدید ترغیب کند زیرا تاخیر در تشکیل آن بازتاب منفی بر اجرای نتایج کنفرانس سیدر به ریاست فرانسه دارد، این کمک‌ها به انجام اصلاحات اقتصادی و ساختاری برای ممانعت از هدر رفت، فساد و کاهش کسری بودجه مشروط شده است.

کنفرانس سیدر در آوریل گذشته با مشارکت ۵۰ کشور و موسسه مالی بین‌المللی در پاریس برگزار شد و بیروت در آن نشست توانست وام‌هایی به ارزش حدود ۱۰.۲ میلیارد دلار و هدایایی در حدود ۸۶۰ میلیون دلار به دست آورد.

این منابع افزودند، طرف فرانسوی از باب خیرخواهی ضرورت خروج از در جا زدن در تشکیل دولت جدید و قبول مسؤولیت از سوی لبنان در اجرای نتایج سیدر پس از قبول مسؤولیت در حمایت از این کشور با سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۱.۸ بیلیون دلاری توسط جامعه بین‌الملل را مطرح کرد، این مبلغ در مدت زمان ۱۲ سال با هدف توسعه زیرساخت لبنان پس از آن اختصاص داده شد که این کشور در اثر استقبال از صدها هزار آواره سوری طی هفت سال گذشته بار اقتصادی زیادی متحمل شد.
خبرها در محافل لبنان حاکی از آن است که نتایج کنفرانس اقتصادی سیدر در صورت تلف شدن زمان بیشتر  به خطر می‌افتد.

منابع لبنانی شبه رسمی گفتند، طبیعی است که طرف فرانسوی بگوید برای جمع کردن ۵۰ کشور و سازمان بین‌المللی در کنفرانس سیدر به منظور کمک به لبنان تلاش مضاعفی کرده و علاوه بر آن از دو کنفرانس دیگر یعنی کنفرانسی در رم برای تخصیص کمک به ارتش و نیروهای امنیتی و کنفرانسی دیگر در بلژیک درباره کمک‌ها به آوارگان حمایت کرده و اجرای نتایج آن مستلزم وجود دولت کارآمد است و تلف کردن وقت موجب می‌شود جامعه بین‌الملل خیلی منتظر نماند.

ترغیب پاریس برای تشکیل دولت جدید لبنان با سفر سفیر فرانسه به بیروت همزمان است که ماکرون او را مامور به پیگیری اجرای نتایج سیدر کرده است.
به گفته منابع مذکور، سرآغاز تضمین حمایت از نتایج این کنفرانس تشکیل دولت جدید است تا اقدامات در این باره وارد مرحله اجرایی شود.

سفیر فرانسه پیش از ترک بیروت با نمایندگان سفارت‌های چند کشور حامی دیدار کرد تا آنها را در جریان دیدارهایش با رئیس پارلمان و نخست وزیر مکلف لبنان قرار دهد. در این دیدارها آن دسته از قوانینی که برای تسهیل در اجرای نتایج سیدر تصویب شده و قوانین و مقرراتی که مستلزم تشکیل دولت جدید است، مورد بررسی قرار گرفت.

پیشتر حریری تاکید کرده بود که اوضاع اقتصادی دیگر نمی‌تواند بیشتر از این تاخیر در تشکیل دولت را تحمل کند و اتخاذ تصمیمات درباره نتایج سیدر نیازمند دولت توافق ملی است و گروه‌ها باید از برخی امتیازات به منظور خارج شدن کشور از بحران اقتصادی چشم‌پوشی کنند.


کد مطلب: 646346

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/646346/ماکرون-خواستار-تسریع-تشکیل-دولت-لبنان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com