کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دولت تیم‌های پنهان تشکیل دهد

21 مهر 1397 ساعت 13:05

نماینده دوره‌های هفتم و نهم مجلس از دولت خواست تیم‌های قوی و پنهان بازرسی تشکیل دهد. 


به گزارش جهان نیوز، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده دوره‌های هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به شش نکته کلیدی درباره حل مشکلات اقتصادی کشور پرداخت.

۱- در حالی که با دستور قاطع رئیس‌جمهور محترم در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا یک مشکل اساسی از کشور برطرف می‌گردد. جا دارد ریاست جمهور با انتخاب تیم‌های قوی کارشناسی در حوزه‌های مختلف راه حل عوامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور را شناسایی و با ابلاغ آنها به مسئولین دستگاههای ذیربط موجبات اجرایی شدن آنها فراهم نماید و چنانچه مدیری توانایی اجرای آن را ندارد، برکنار و به جای آن مدیری قوی و کارآمد جایگزین گردد.

‌۲- جا دارد رئیس جمهور محترم با صدور دستور صریح به دستگاه های اجرایی در جهت حل هرچه سریعتر مشکلات موجود؛ مدیران دستگاههای اجرایی را ملزم نماید با بسیج تمامی مدیران و کارشناسان و در صورت لزوم با بهره گیری از خرد جمعی دیگر متخصصین و صاحبنظران کشور؛ چگونگی راه حل مشکلات اساسی دستگاه مربوطه را شناسایی و به‌طور ضربتی نسبت به حل آنها اقدام نمایند و در صورت موانع غیر قابل تصمیم گیری در آن دستگاه، موارد را در هیاُت محترم دولت مطرح تا در صورت ضرورت جهت اخذ تصمیم نهایی به شورای عالی هماهنگی اقتصاد مقاومتی ارجاع گردد. بر این اساس با ایجاد رقابت در خدمت و نوآوری در رفع مشکلات کشور؛ مدیران کارآمد و توانمند دستگاهها شناسایی و مدیران ناتوان در حل مشکلات، از سنگر خدمت حذف و به جای آنها نیروهای توانمند و کارآمد بکار گرفته شود. چنین اقدامی علاوه بر رفع سریع مشکلات، موجبات انسجام و استحکام بخشی به نظام مدیریتی کشور را فراهم خواهد ساخت. شکی نیست مدیری که فاقد خلاقیت و نو آوری است مدیری است ایستا و متوقف در زمان؛ چنین مدیری نخواهد توانست متناسب با زمان پاسخگوی حل مشکلات کشور باشد، وجه تمایز یک مدیر نسبت به نیروهای تحت امر خود علاوه بر توانمندی مدیریتی میبایست برخورداری از قدرت خلاقیت، ابتکار و نوآوری باشد. وقتی مدیری توانمند ترین فرد دستگاه نیست و از قدرت خلاقیت و ابتکار لازم در حل مشکلات برخوردار نمی باشد، طبیعی است چنین مدیریتی موجبات رکود و رخوت را در آن دستگاه فراهم ساخت. انتظار رئیس جمهور محترم از کارآمدی دستگاههای اجرایی برای حل بی وقفه مشکلات مردم در میدان جنگ اقتصادی زمانی محقق می گردد که قویترین و خلاق ترین نیرو ها در راُس دستگاههای اجرایی قرار گرفته باشند.

۳ - در حالی که در مواجهه با گرانی لجام گسیخته کالا اقدام انقلابی صورت نمی‌گیرد و نرخ کالاها نه در محدوده سکه و ارز بلکه در تمامی حوزه ها به دور از هرگونه نظارت دولت در میدان توطئه دشمن توسط دلالان و منفعت طلبان مدیریت و تعین می شود و ریاضت اقتصادی بر زندگی توده مردم مستضعف سایه افکنده است جا دارد رییس جمهور محترم در اقدامی جهادی و انقلابی ضمن اعلام دستور قاطع احیاء قدرتمند و گسترده سازمان بازرسی و نظارت بر قیمتها در کل کشور با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی طی برنامه ای انقلابی موجبات ساماندهی شبکه تولید و توزیع و نرخ گذاری و نظارت بر قیمت کلیه کالاها را در سطح کشور فراهم نموده و با اجرای برنامه ضربتی موجبات حذف قاطع هزینه های غیر ضرور و در اقدامی داوطلبانه با حذف فوق العاده های دریافتی مدیران ارشد دستگاههای اجرایی و کاهش هزینه های جاری کشور گامی ارزشمند در جهت استحکام بخشی به نظام اجرایی کشور برداشته شود. سزاوار نیست در حالی که مردم در رنج اقتصادیند، دستگاههای اجرایی همچنان به روند جاری خود ادامه دهند. بدون شک مصوبات انقلابی دولت میتواند موجبات دلگرمی و اعتماد مردم را در همراهی با دولت محترم فراهم نماید.

۴- در شرایط عادی شاید ادامه فعالیت یک مدیر ناکارآمد و خسته چندان حساسیت برانگیز نباشد، لیکن در شرایط حساس کنونی که کشور مواجه با جنگ تمام عیار اقتصادی است انتظار این است که توانمند ترین و کارآمدترین نیروها در رأس دستگاه‌های اجرایی کشور قرار گرفته باشند. دولت محترم می بایست با بهره‌گیری از مدیرانی قوی و کارآمد عنان جنگ اقتصادی را به دست فرماندهانی توانمند، کارآمد و مقتدر بسپارد. در شرایطی که که مدیران ناکارآمد و بی برنامه کار را به دست گرفته باشند نمی توان انتظار حل مشکلات سخت اقتصادی را داشت. الزام مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی به ارائه برنامه ضربتی در جهت حل مشکلات کشور، آزمونی اساسی برای کارآمدی دستگاه‌های اجرایی و مدیرانی است که در شرایط جنگ اقتصادی مسوُلیت خطیر مقابله با دشمن را به عهده گرفته اند.

۵- در شرایط حساس کنونی هیچ دستگاهی نباید خود را مبرا از مشکلات موجود کشور بداند. کلیه وزارتخانه‌ها و سازمانها به مثابه اعضای یک پیکرند که هدف واحدی را در جهت خدمت به مردم و تعالی کشور ایفاء می‌کنند. در میدان جنگ اقتصادی برخی دستگاه ها در خط مقدم نبرد و برخی نقش کلیدی پشت جبهه را ایفا می کنند. وظیفه رئیس جمهور محترم است که به عنوان رئیس دولت همه مدیران دستگاههای اجرایی کشور را در قالب ارائه برنامه مشخص ملزم به هماهنگی و نقش آفرینی در میدان جنگ اقتصادی نماید. هیئت محترم دولت به عنوان مقر فرماندهی برنامه ریزی و مدیریت جهادی در هماهنگ سازی کلیه دستگاه‌ها می بایست به عنوان اصلی ترین کانون تفکر اقدام و عمل نقش کلیدی در میدان جنگ اقتصادی ایفا نماید. طراحی عملیاتهای بزرگ برای مقابله با مشکلات اقتصادی فرادستگاهی، اقدامی است که میبایست در اتاق فرماندهی هیاءت دولت تصمیم گیری و در وزارتخانه های ذیربط برنامه ریزی و عملیاتی گردد. تقسیم بندی دستگاهها به اقتصادی و غیر اقتصادی به مفهوم خالی کردن پشت جبهه از نیروهای پشتیبانی است. نادیده گرفتن نقش این دستگاهها در شرایطی که دولت محترم بیش از هر زمان دیگر نیازمند انسجام و همراهی همه دستگاههاست، نه تنها منجر به حذف بسیاری از نیروهای اثر گذار در میدان جنگ اقتصادی خواهد گردید بلکه پاسخگویی و کارآمدی این دستگاهها را نیز در حیاط خلوت عدم مسوُلیت پذیری به حاشیه خواهد راند. هرگز قابل قبول نخواهد بود که در شرایط عادی انسجام و هم افزایی همه دستگاهها یک ضرورت باشد لیکن در شرایط مشکلات سخت و دشوار، بسیاری از دستگاهها به حاشیه رانده شود. جا دارد دولت محترم نقش کلیدی همه دستگاهها را در جنگ اقتصادی تبیین و حسب وظیفه مورد باز خواست و نظارت جدی قراردهد.

۶- تشکیل تیم های قوی و پنهان بازرسی جهت رصد کارآمدی دستگاه‌ها و سنجش توانمندی مدیران در اجرای برنامه‌های ارائه شده و تدوین روُس کلی برنامه های نوین مدیریتی و نظارتی (مانیفست دولت) با توجه به شرایط کنونی کشور خطاب به کلیه دستگاه‌های اجرایی و الزام مدیران به بسیج کارکنان دستگاه‌ها در جهت ارتقای کارآمدی و رفع مشکلات اساسی مردم؛ از اصول اساسی نظام مدیریتی موفق و کارآمد است که متاسفانه این مهم در هیئت محترم دولت مورد توجه قرار نگرفته است و نقش هیئت محترم دولت در اتخاذ تصمیمات انقلابی در جهت جلب اعتماد عمومی مردم و حل مشکلات مهم کشور کمتر مورد عنایت قرار گرفته است. شایسته است رئیس جمهور محترم با رویکردی جهادی در اداره دولت و تعیین سهم مشترک کلیه دستگاه‌ها در حل معضلات کنونی کشور، به جای اتخاذ تصمیمات جاری و کم‌اثر، هیئت محترم دولت به‌عنوان عالی‌ترین نهاد اجرایی کشور در قالب مدیریتی انقلابی به اتاق فرماندهی و هماهنگی عملیات بنیادی در حل مشکلات اساسی کشور تبدیل گردد. متأسفانه رئیس‌جمهور محترم همانگونه که ذکر شد جز در اخذ تصمیم قاطع در رابطه با بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا از قدرت مدیریتی خود در عرصه اجرایی کشور کمتر بهره برده است. شکی نیست همانگونه که کارآمدی یک دستگاه در گرو توانمندی مدیریت آن دستگاه است توانمندی هیاُت محترم دولت نیز در گرو اعمال مدیریت قوی و مقتدرانه از سوی رییس جمهور محترم است. اشراف در مدیریت، صراحت در تصمیم، قاطعیت در عمل و نظارت در اجرا چهار اصل اساسی است که در میدان علم و عقل و عزم ضامن موفقیت در اتخاذ تصمیمات بزرگ در پیشرفت و تعالی کشور است.

۷- در حالی که در کشورهای پیشرفته، کانون‌های تفکر که مقام معظم رهبری از آن به عنوان هیئت‌های اندیشه‌ورز یاد فرموده اند حرف اول را در پیشرفت کشورها ایفا می‌نماید و صدها کانون در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و امنیتی حاصل تلاش خود را جهت اخذ تصمیم جامع و بهنگام در اختیار نهادهای حاکمیتی کشورها قرار می‌هند؛ متأسفانه این مهم در کشور ما مورد غفلت واقع گردیده و مدیران دستگاههای اجرایی بجای بهره گیری از خرد جمعی متخصصین و صاحب نظران مجرب و نخبه، صرفاً به فکر و نظر محدود کارشناسان دستگاههای ذیربط اکتفا می کنند. در حالی که آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران از کانون تفکر ۳۸۰ نفره بهره می برد متاءسفانه در جبهه مقابل آن علی رغم تاُکیدات رهبری حکیم و هوشمند انقلاب؛ به این مهم آنگونه که باید توجه نشده است که جا دارد دولت محترم با راه‌اندازی کانون‌های تفکر و اقدام و عمل، خرد جمعی نخبگان و صاحب‌نظران کشور را درخدمت حل مشکلات کشور قرار دهد.

منبع: فارس 


کد مطلب: 646311

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/646311/دولت-تیم-های-پنهان-تشکیل-دهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com