کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی از فردا

21 مهر 1397 ساعت 11:17

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از آغاز نهمین دوره مجلس دانش آموزی از فردا (۲۲ مهرماه) خبر داد و گفت: انتخابات شوراهای دانش آموزی نیز از آبان ماه کلید می‌خورد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی در نشستی خبری که به مناسبت برگزاری نهمین دوره مجلس دانش آموزی ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه مجلس دانش آموزی در مرداد سال ۱۳۷۹ در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب و از سال ۱۳۸۰ اولین دوره خود را اغاز کرد گفت: مجلس دانش آموزی بهترین بسترها برای تمرین دموکراسی در یک ساختار قانونی، هدفمند و شبیه سازی شده را فراهم و میدان نقش پذیری آنها را در فضای تعلیم و تربیت مهیا می‌کند.

وی افزود: خاستگاه اولیه مجلس، شوراهای دانش آموزی است و امسال هم در آبان ماه انتخابات آن را برگزار و اعضای منتخب مناطق تشکیل می‌شود. مجامع مشورتی مناطق، مجامع استانها را تشکیل می‌دهند و در نهایت استان ها نمایندگان خود را انتخاب و به عنوان اعضای مجلس معرفی می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هر دوره مجلس دو ساله است گفت: ۱۵۰ نماینده دختر و پسر از بین دانش آموزان متوسطه اول و دوم انتخاب می‌شوند و کارگاه‌های آموزشی مربوط را قبل از حضور در مجلس طی می‌کنند. ۱۴۲ نماینده از استان ها، چهار نماینده از اقلیت ها، دو نماینده از دانش آموزان با نیازهای ویژه و دو نماینده از دانش آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور داریم.

کاظمی با بیان اینکه افتتاحیه نهمین دوره مجلس فردا ساعت هشت صبح افتتاح می‌شود گفت: اولین اتفاق این است که هیئت رئیسه سنی مجلس انتخابات هیئت رئیسه اصلی را انجام می دهند و بعد از انتخابات هیئت رئیسه مجلس و سخنرانی مسئولان و نطق ها، انتخابات کمیسیون ها نیز برگزار میشود.

وی با اشاره به سخنرانی وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد در افتتاحیه مجلس دانش آموزی عنوان کرد: از میان نمایندگان هشت کاندیدای ریاست، ۱۲ کاندیدای نایب رئیسی و ۱۰ کاندیدای منشی هیئت رئیسه هستند و در نهایت هفت نفر به عنوان اعضای هیئت رئیسه انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: پنج کمیسیون فرهنگی و هنری، علمی و آموزشی، اجتماعی ورزش و سلامت، ارتباطات و فناوری در مجلس داریم. هر دوره یک سند رسمی و مهم در دستور کار نمایندگان مجلس دانش آموزی قرار می گیرد که موضوع آن مسائل مبتلابه جامعه دانش آموزی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فلسفه شکل گیری مجلس دانش آموزی گفت: اهدافی را به صورت مستقیم دنبال می‌کنیم، البته مجلس اهداف و کارکردهای غیرمستقیم هم دارد. ماموریت اصلی مجلس تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و مهیا ساختن زمینه مشارکت و تمرین مهارت های اجتماعی در یک ساختار قانونی است و فرصت اظهار نظر و تمرین دموکراسی را فراهم می‌کند.
کاظمی افزود: مجلس می‌تواند به تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی که مورد تاکید سند تحول بنیادین است کمک کند.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۱۱ میلیون دانش آموز در فرایند مجلس دانش آموزی شرکت و ۶۰۰ هزار دانش آموز عضو شوراهای دانش آموزی در مدارس می‌شوند که می‌توانند در تحولات مدرسه اثرگذار باشند گفت: تقویت هویت اسلامی ایرانی، توسعه و ترویج ارزش های انقلاب، ایجاد حس مسئولیت پذیری، تقویت خودباوری، تمرین مهارت های زندگی و گفت وگو و تعامل با یکدیگر بر اساس عقلانیت و منطق، قدرت نقد و تحلیل و مهارت آموزی و کادرسازی برای تربیت مدیران آینده جمهوری اسلامی از دیگر کارکردهای مجلس دانش آموزی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: این مجلس با آنکه یک نهاد صنفی و تربیتی است اختیاراتی دارد و می‌تواند زبان گویای دانش آموزان سراسر کشور بوده و مهمترین دغدغه ها را به اطلاع تصمیم گیران برساند. این نهاد صنفی مشورتی می‌تواند به آموزش و پرورش کمک کند.

کاظمی افزود: نمایندگان در این مجلس لوایح و طرح هایی را آماده و به مراجع تصمیم گیر ارائه می‌کنند. امروز مجلس دانش آموزی به یک بلوغ اجتماعی و تربیتی رسیده و می‌تواند پشتوانه‌ای برای سیاست گذاران باشد.

وی به اسناد مجلس شورای دانش آموزی اشاره کرد و گفت: اولین سند جایگاه دانش آموزان تراز جمهوری اسلامی و آخرین سند مربوط به حقوق دانش آموزان بود که در اختیار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته است. بررسی مسئله بحران هویت، بحران کنکور، شیوع رفتارهای پرخطر، عدالت آموزشی، استرس زدایی از مدرسه، بررسی راهکارهای تحول آفرینی در آموزش و پرورش از دیگر اسناد تهیه شده در ادوار مختلف مجلس است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قصد داریم امسال مجامع مشورتی استان ها را به عنوان مجلس دانش آموزی استانی فعال و پنج کمیسیون را در هر استان شکل دهیم اظهار کرد: ابلاغ حکم مشاور مدیرکل هم برای این اعضاء در هر استان صادر می‌شود.


کد مطلب: 646275

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/646275/آغاز-نهمین-دوره-مجلس-دانش-آموزی-فردا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com