کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از واقعیت تا مانور تبلیغاتی

وعده حریری برای تشکیل دولت لبنان

21 مهر 1397 ساعت 9:27

با نزدیک شدن به زمان پایان وعده سعد حریری برای تشکیل دولت، به نظر می‌رسد این وعده تلاشی عاری از واقعیت و صرفا یک مانور تبلیغاتی بوده است.


 

به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، خبرهای مربوط به تشکیل دولت در لبنان همچنان مانند روز اول است. گویا که همان حوادث بار دیگر تکرار شده است. طی روزهای اخیر فضای مثبتی مبنی بر نزدیک شدن به زمان تشکیل دولت در نتیجه خوش‌بینی سعد حریری نخست‌وزیر لبنان برای باز شدن گره‌های موجود به وجود آمد، اما این فضا بار دیگر متوقف شد.
 
آنچه در این میان قابل توجه بود، حجم بالای خوش بینی بود که سعد حریری داشت و تصور می‌کرد که تشکیل دولت مورد توافق قرار گرفته و اسامی کابینه در جیب وی قرار دارد و تنها اعلام اسامی باقی مانده است.

حریری هفته گذشته در اظهاراتی تاکید کرد که طی 10 روز آینده دولت لبنان تشکیل خواهد شد. بسیاری از محافل سیاسی و رسانه‌ای به دنبال پرسش از مبانی بودند که نخست وزیر مامور تشکیل کابینه بر اساس آن این مهلت را تعیین کرده است.
برخی از عناصر مرتبط با روند تشکیل دولت اعتقاد داشتند که حریری راه حلی جادویی برای حل مشکلات موجود دارد، اما برخی دیگر اعتقاد داشتند که باید در حکم دادن در این خصوص اندکی صبر کنند.

در حالی که زمان ارائه شده توسط حریری برای تشکیل دولت شنبه آینده به پایان می‌رسد، اما برخی منابع لبنانی اعلام می‌کنند که اظهارات حریری تنها بخشی از مانورهای وی بوده و او تلاش داشت بدون توجه به واقعیت‌ها، اندکی خوش‌بینی در جامعه ایجاد کند.

این منابع در گفتگو با پایگاه خبری العهد تاکید کردند که مشکلات همچنان بر سر جای خود باقی مانده و سر سوزنی پیشرفت در حل مشکلات حاصل نشده است. بر کسی پوشیده نیست که مشکلات مربوط به تشکیل دولت بر سر سه نکته اساسی است. گره اول در خصوص مسیحیان و حزب نیروهای لبنانی است که سقف مطالبات خود را بالا برده و سهمی بالاتر از خود را می‌طلبد. مشکل دوم در خصوص دروزی‌ها است که در میان لجبازی‌های ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان و مطالبات طلال ارسلان رئیس حزب دموکراتیک لبنان گیر افتاده است. گفته می‌شود همچنان هیچ پیشرفتی در حل مشکل دروزی‌ها نیز به وجود نیامده است و جنبلاط هنوز اصرار برای مصادره تمامی پست‌های دروزی را متوقف نکرده است.

این منابع سعد حریری را به بی توجهی و سهل انگاری در روند تشکیل دولت متهم می‌کنند و معتقدند که او شخصیتی وابسته به برنامه‌ریزی‌های خارجی است و هیچ قدرت مستقلی برای خود ندارد. آنها تاکید دارند که تا زمانی که شرایط به همین منوال باشد، انتظار تشکیل دولت در آینده نزدیک وجود نخواهد داشت.

مشکل سوم در خصوص جریان‌های اهل تسنن است. منابع مطلع از روند مذاکرات می‌گویند که سعد حریری هیچ اهمیتی برای این مشکل قائل نیست و آن را اصلا در چارچوب مذاکرات خود قرار نداده است. او اساساً مشکلی با این مضمون را به رسمیت نمی‌شناسند. این منابع معتقدند که سعد حریری تمام تلاش خود را به کار گرفته تا حزب متبوع خود یعنی المستقبل را منحصراً به عنوان نماینده جریان اهل تسنن معرفی کرده و نتایج آشکار انتخابات پارلمانی را نادیده بگیرد.

به هر حال در شرایطی که کمتر از یک هفته به پایان مهلت حریری برای تشکیل کابینه زمان باقی مانده، اما شرایط نشان می‌دهد که اظهارات اخیر حریری مبنی بر تشکیل دولت طی 10 روز آینده یک حباب تبلیغاتی بیش نبوده و مشکلات و ابهامات همچنان به قوت خود باقی است.

روزنامه الاخبار لبنان نیز در این خصوص نوشت که بعد از چند روز خوش بینی در خصوص نزدیک شدن به تشکیل دولت در لبنان، جبران باسیل وزیر خارجه این کشور دیروز در گفتگویی تلویزیونی از طریق شبکه ام تی وی تاکید کرد که هیچ سیگنالی برای نزدیک بودن به زمان تشکیل دولت مشاهده نمی‌شود و هیچ توافق اولیه‌ای برای تشکیل کابینه وجود ندارد.

وزیر خارجه لبنان و رئیس فراکسیون جریان آزاد ملی این کشور تاکید کرد که مشکلات گذشته همچنان به قوت خود باقی است و این مشکلات به صورت ویژه در مورد سطح حضور حزب نیروهای لبنانی در کابینه و مشکل مربوط به دروزی‌ها و مشکل پست‌های وزارتی و نحوه توزیع آنها وجود دارد.

منابع مرتبط با مذاکرات به روزنامه الاخبار اعلام کردند که تیم 8 مارس همچنان اصرار دارد که به نمایندگان وابسته به این جریان در میان اهل تسنن دست کم یک کرسی وزارتی تعلق گیرد و هرگاه مذاکرات جدی با سعد حریری و میشل عون رئیس جمهور لبنان در این خصوص صورت گرفته، این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است.
 


کد مطلب: 646212

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/646212/وعده-حریری-تشکیل-دولت-لبنان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com